Min hornet lägger av vid 120km/h

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Sandviken
Hoj
Honda CBR600
Hej!
Var ute och körde igår och idag med min lilla Hornet och den går hur bra som helst (tycker jag iallafall) så länge jag håller mig till stadskörning eller landsväg.

Men de tre gånger jag varit ut på motorvägen så har den lagt av efter ungefär 5-10 minuter, ungefär som om den inte får någon soppa.

Den jävlas lite, men efter ett tag får jag igång den med choken på max, då står den och stånkar lite vid 2000varv, gasar jag då så dör den, möjligvis så når den 3000 varv sen lägger den av, om jag inte släpper gasen för då går den tillbaka till 2000varv.

Sen rätt vad det är så är allt som vanligt igen tills den lägger av nästa gång, går hur bra som helst att åka i 90-100, men 110-120 så blir resultatet som ovan :(

Någon som vet vad som kan vara fel?

Tacksam för svar!

EDIT: Kylningen fungerar bra enligt mätaren så det borde inte vara ett överhettningsproblem, tycker jag...
 
Den vågar inte åka fortare, du får vänja den! :)
 
Prova att öppna tanklocket, går den bra då kan det vara nån tankavluftning som är täppt. Du hör också då du öppnar locket om det sugs in luft, vilket skulle tyda på detta problem.
 
Hårn1 skrev:
2090242 har du choken på fullt när du gasar upp den?

Ja, för stänger jag av choken så lägger den av direkt...

Hultan skrev:
2090233 Den vågar inte åka fortare, du får vänja den! :)

Hmm kan ju vara så, den har ju trots allt stått stilla hela vintern ;)

Tojje skrev:
2090237 den e rädd att du ska göra massa hastighets överträdelser :banana

Öh... det var en polare som körde menade jag ;)

LowFlyer skrev:
2090269 Prova att öppna tanklocket, går den bra då kan det vara nån tankavluftning som är täppt. Du hör också då du öppnar locket om det sugs in luft, vilket skulle tyda på detta problem.

OK! Ska testa det direkt imorgon om det är körvänligt väder ute. Tack för tipset!
 
Har den gått bra innan vintern, eller har du kanske nyss köpt den?
Jag skulle också kolla upp tankavluftningen först. Kör med tanklocket lite "på glänt" och se om hojen beter sig likadant då.
 
PacMan skrev:
2090287 Har den gått bra innan vintern, eller har du kanske nyss köpt den?
Jag skulle också kolla upp tankavluftningen först. Kör med tanklocket lite "på glänt" och se om hojen beter sig likadant då.

Har "nyss" köpt den, körde den 15 minuter i september, sen dess har den stått i kallgarage.

Ska testa det imorgon, borde den inte lägga av även i stadstrafik då? Jag hoppas att det är det som är felet iaf.
 
stillmatic skrev:
2090296
Ska testa det imorgon, borde den inte lägga av även i stadstrafik då? Jag hoppas att det är det som är felet iaf.

Nja, det kan vara så att avluftningen bara är delvis täppt, så att det inte blir några problem förrän motorn börjar dra i sig mycket soppa per tidsenhet. Då kanske det rinner ur mer soppa ur tanken än det hinner komma in luft.
 
stillmatic skrev:
2090296 Har "nyss" köpt den, körde den 15 minuter i september, sen dess har den stått i kallgarage.

Ska testa det imorgon, borde den inte lägga av även i stadstrafik då? Jag hoppas att det är det som är felet iaf.

är de någon överladdad luftbox orginal? kanske byggt om å skippat de? bara en idé men de kanske inte skulle göra att den dör
 
kolla anslutningarna till tändmodulen...har hört av polare att den har betett sig så men det löste sig efter lite rengöring av kontakterna till den (var för siktig...den e dyyyyyyyr!!!) det är en liten grå 6-kantig sak som sitter strax under tanken på vänster sida, helt oskyddad, i höjd med förgasarna (den e kanske 3 cm i diameter).
Har inte haft samma strul med min men det kan va värt ett försök.
 
Well skrev:
2090419 kolla anslutningarna till tändmodulen...har hört av polare att den har betett sig så men det löste sig efter lite rengöring av kontakterna till den (var för siktig...den e dyyyyyyyr!!!) det är en liten grå 6-kantig sak som sitter strax under tanken på vänster sida, helt oskyddad, i höjd med förgasarna (den e kanske 3 cm i diameter).
Har inte haft samma strul med min men det kan va värt ett försök.

Det gick en kall stöt genom hela kroppen då jag läste det där, var och pillade på nån grå grej då jag bytte stiften, satt en på varje sida om ramen. Skulle inte förvåna mig om jag pajjat den. Straffet man får för att man slänger nycklarna på bordet varenda dag...
 
stillmatic skrev:
2090437 Det gick en kall stöt genom hela kroppen då jag läste det där, var och pillade på nån grå grej då jag bytte stiften, satt en på varje sida om ramen. Skulle inte förvåna mig om jag pajjat den. Straffet man får för att man slänger nycklarna på bordet varenda dag...

skulle den va helt paj så startar den inte alls så det borde inte vara någon fara...
Men har du bytt stiften så kolla alla anslutningar där, och att du har helt rätt stift annars så kan den nog vara tjurig.
Har du tankat i ny bensin efter vintern (tömt bort den gammla)???
 
Well skrev:
2090502 skulle den va helt paj så startar den inte alls så det borde inte vara någon fara...
Men har du bytt stiften så kolla alla anslutningar där, och att du har helt rätt stift annars så kan den nog vara tjurig.
Har du tankat i ny bensin efter vintern (tömt bort den gammla)???

Ok, låter ju bra det iallafall. Rätt stift ska det vara, kan kolla alla anslutningar där imorgon. Tömde aldrig tanken, körde dock i 13 nya liter, så ~2 liter är gammal bensin från i höstas.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top