Min hoj !

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Så nu har jag byggt om hela styrkronan för att kunna justera in gaffeln exakt efter mina egna vinklar & vrår.

jag hade egentligen tänkt göra en ny styrkrona i Aluminium - men det visade sig vara lite väl svårt när man inte kan använda en fräs.
-------------------------------------------------------------------------

Så jag började med att riva lite i hojen...
& strax hade det striippats på det väsentliga.... såsom styre, gaffel & mera därtill.
styrkrona3.jpg

styrkronan förstärktesrejält för att inte svikta under bromsning med det högre styret.
styrkrona1.jpg

Här en bild på undersidan där jag slipade till två st stålplattor på 8mm tjocklek & sedan svetsade fast dem... nu lär inte styrkronan svikta så lätt.
Sedan måttade jag in två st 25mm avgasklämmor som skall spänna åt kring gaffelbenen som det övre fästet.
sedan förstärkte jag även med själva svetsen okså.
styrkrona2.jpg

målad & klar för montering
styrkrona4.jpg

så här blev den färdiga produkten monterad...
styrkrona5.jpg

Efter 4 veckors väntan så får jag beskedet at mitt Pirelli 14" framdäck med "gat-mönster" är restat hos Pirelli..
så i lördags (på arbetstid såklart) satt jag & ringde runt till ALLA mc-/mopedhandlare i skåne med omnejd & letade däck.

Ingen hade...

men idag så tänkte jag att jag får åka te ett ställe jag bara ringt till - YamahaCenter Helsingborg, jag gjorde detta - se på tusan - de letade fram ett däck i 120/70-14 till mig på direkten (tack Glenn)

Så nu vart det lite mera mekandes idag...

hoj1.jpg

hoj2.jpg

hoj3.jpg

hoj5.jpg

hoj4.jpg

hoj6.jpg

Ser fint ut. Skruvade ihop min hoj idag med, nu ser den bättre ut en bara en ram :D Ska ta och modda resten nu när den är ihopsatt igen.

Back