Jag har en gammal Yamaha FJ 1100, en dåtidens "sporthoj" från första halvan av 80-talet...
Haha, tänker ni... det är väl ingen sporthoj... men skit samma. Nu till saken;
Så fort jag sätter mig på den och startar den, så vaknar djävulen i mig. Jag måste varva den, höra sången, och framförallt; låta alla runt omkring höra min motor. Och det är det här som gör mig stressad.
Kör jag på en 90-väg, så bara måste jag ifatt nästa bil, och om den. Jag måste upp i minst 150km/h efter varje omkörning, jag måste gasa så att jag snabbt kan lägga i nästa växel. Någon som känner igen sig?
Saken är den att den här typen av hoj är inte som dagens sporthojar. Den är tyngre, mer tungbromsad osv... Jag känner att om jag inte byter hoj eller körstil så händer snart en olycka. Och det vill jag verkligen inte. Men att köra hojen på samma sätt man kör en gammal dieselbil går bara inte. Att aldrig varva över 4000 varv är på något sätt en omöjlighet.
Så nu går jag i säljartankar, och har tänkt mig att köpa min drömhoj.
En Yamaha Fazer 600. Men när jag tänker efter så är det väl samma scenario när man sätter sig på den hojen. Att jag måste köra snabbare än lagen säger...
Ska jag börja med customcyklar som inte är roliga i farter över 100, eller?
Snälla, vägled mig!
Mvh Urbo
Haha, tänker ni... det är väl ingen sporthoj... men skit samma. Nu till saken;
Så fort jag sätter mig på den och startar den, så vaknar djävulen i mig. Jag måste varva den, höra sången, och framförallt; låta alla runt omkring höra min motor. Och det är det här som gör mig stressad.
Kör jag på en 90-väg, så bara måste jag ifatt nästa bil, och om den. Jag måste upp i minst 150km/h efter varje omkörning, jag måste gasa så att jag snabbt kan lägga i nästa växel. Någon som känner igen sig?
Saken är den att den här typen av hoj är inte som dagens sporthojar. Den är tyngre, mer tungbromsad osv... Jag känner att om jag inte byter hoj eller körstil så händer snart en olycka. Och det vill jag verkligen inte. Men att köra hojen på samma sätt man kör en gammal dieselbil går bara inte. Att aldrig varva över 4000 varv är på något sätt en omöjlighet.
Så nu går jag i säljartankar, och har tänkt mig att köpa min drömhoj.
En Yamaha Fazer 600. Men när jag tänker efter så är det väl samma scenario när man sätter sig på den hojen. Att jag måste köra snabbare än lagen säger...
Ska jag börja med customcyklar som inte är roliga i farter över 100, eller?
Snälla, vägled mig!
Mvh Urbo
