Min hoj stressar mig

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Vässad Fazer 1000
Jag har en gammal Yamaha FJ 1100, en dåtidens "sporthoj" från första halvan av 80-talet...

Haha, tänker ni... det är väl ingen sporthoj... men skit samma. Nu till saken;

Så fort jag sätter mig på den och startar den, så vaknar djävulen i mig. Jag måste varva den, höra sången, och framförallt; låta alla runt omkring höra min motor. Och det är det här som gör mig stressad.

Kör jag på en 90-väg, så bara måste jag ifatt nästa bil, och om den. Jag måste upp i minst 150km/h efter varje omkörning, jag måste gasa så att jag snabbt kan lägga i nästa växel. Någon som känner igen sig?

Saken är den att den här typen av hoj är inte som dagens sporthojar. Den är tyngre, mer tungbromsad osv... Jag känner att om jag inte byter hoj eller körstil så händer snart en olycka. Och det vill jag verkligen inte. Men att köra hojen på samma sätt man kör en gammal dieselbil går bara inte. Att aldrig varva över 4000 varv är på något sätt en omöjlighet.

Så nu går jag i säljartankar, och har tänkt mig att köpa min drömhoj.
En Yamaha Fazer 600. Men när jag tänker efter så är det väl samma scenario när man sätter sig på den hojen. Att jag måste köra snabbare än lagen säger...

Ska jag börja med customcyklar som inte är roliga i farter över 100, eller?

Snälla, vägled mig!
Mvh Urbo

Nej du vad du ska köpa är en motard! Dom är inte roliga i farter över 150 men däremot överjävligt roliga i lägre farter! :tummenupp

Däremot är risken stor att du kommer vilja wheela förbi bilarna istället :D

Urbo skrev:
2444850
Snälla, vägled mig!
Mvh Urbo

Ledsen grabben, du är rökt! Att köpa en ny hoj hjälper nog knappast; Då måste du upp i 200 efter varje omkörning. Lider själv av samma obotliga sjukdom :tungan

Hittar du någon bot kan du ju hojta till....

Urbo skrev:
2444850 Jag har en gammal Yamaha FJ 1100...
Mvh Urbo

Köp en hoj utan stor cylindervolym som varvar mycket och är lätthanterlig med ett racigt chassie. Kanske en 600 eller varför inte 250 om du känner dig mektörstig? ;)

Jag hade en XJ 600 Diversion som första hoj, och sålde den för att få ner försäkringskostnaderna. Och iom att Bilsport o mc's veteranförsäkring inte bryr sig om varken effekt eller motorvolym så tänkte jag att jag ska köpa en stor effektfull hoj för att få valuta för pengarna.
Nu märker jag att jag är inte den duktige mc-föraren som krävs för att köra en +liter-hoj. En offroad är kanske inte dumt, billigt att äga gissar jag.

Jag provade häromdagen en gammal Cb650 custom, lite mer bakåtlutat och inget man vill varva. Jag blev faktiskt tagen av den hojen. I 90 gick det hur fint som helst, jag hade ingen lust att öka hastigheten. Ingen som helst lust att köra om några bilar, bara cruisa... MEN, jag vill absolut inte köpa ett kromstaket som låter som en jordfräs. Kanske om 30 år, men definitivt inte nu. Så en transalp eller nåt kanske skulle passa. Men bäst vore ju om man kunde lära sig att inte gasa så förbannat.

Med en stånka eller twin så är det mycket goare att ligga å dra på låga varv. Något sådant kanske skulle passa dig, helst naken utan kåpor så är det inte så kul att ligga i >150km/h.
Har själv sålt min och letar motard av samma anledning, plus billigare försäkring...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back