Min hoj går varm ?

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag har ett problem med min kawasaki zx9, den går varm, jag har sett att den trycker ur sig kylarvatten när man bromsar hårt och när man kör hårt. Vad kan det vara för fel. Är tacksam för alla svar och tips.
 
har du varit en duktig räser-ägare och bytt kylarvätska så ofta som man bör?
om systemet är igenkloggat kan det lätt bli lite trångt då vätskan behöver utrymme att expandera i.... bara en teori...
 
Kan det inte vara så att du fyllt lite f mkt vätska bara ? Eller fortsätter den trycka ur sig vatten ? Vad visar tempmätaren ?
/u
 
Det är ganska vanligt att topplockpackningen går på de där, tyvärr.
 
att den trycker ur sig lite vätska e väll inget större fel??

om den gör det genom slangen från exp. kärlet..



vad har du för temp på hojjen??
 
Jonne_boy skrev:
att den trycker ur sig lite vätska e väll inget större fel??
om den gör det genom slangen från exp. kärlet..
Det är ett större fel om den gör det hela tiden. O kan tyda på taskig tätning m risk f kylvätska i oljan eller överhettning.
/u
 
Tempen ligger på normalt men inter efter man har bromsat hårt då stiger den och det börjar ryka om den! Men fyller man på vätska igen och kör utan att bromdsa tok hårt så funkar deen hur bra som helst. Det är just när man bromsar hårt den trycker ur sig :(
 
Dainese skrev:
Tempen ligger på normalt men inter efter man har bromsat hårt då stiger den och det börjar ryka om den! Men fyller man på vätska igen och kör utan att bromdsa tok hårt så funkar deen hur bra som helst. Det är just när man bromsar hårt den trycker ur sig :(

instämmer med tidigare talare, låter som packning/tätningsproblem. Skruva isär, gör om, gör rätt.
 
Dainese skrev:
Packning, tätningsproblem. Vart?

bara å leta, följ slangarna. en variant är å ta bort kåporna, sticka ut och tokbromsa, stanna och kolla vart vattnet förefaller komma ifrån.
 
Min hoj hade nyligen liknande problem. Den tryckte ut kylarvätskan genom expansionskärlet och ut på backen genom överflödningsslangen. Den gjorde ju iofs det konstant, inte bara när man bromsade hårt. Det visade sig att några pinnbultar satt löst så att topplockspackningen pajat. En reparation på 4500kr. :mad: :mad: :mad:
 
Fenix skrev:
4500?!? va fan, handknackade dom ihop ett nytt topplock eller?
Man måste lyfta ur motorn för att kunna få av toppen, så det tar en hel arbetsdag totalt sett. Då drar det iväg... Sen kostade de nya packningarna (topp+avgas) nästan 500.
 
Att tänka på när grejor skall repas är att plocka ur motorn/delen.

Som zormin säger så fort det måste monteras ur så kostar det.
 
Förmodligen topplockspackningen som gått eller har du lika mycket otur som mig och har fått sprickor i topplocket...
 
ZX9-or käkar topplockspackningar :fakta Du byter ganska lätt själv. Är det inte allt för farligt och den bara trycker ur lite vid hård körning behöver du inte byta akut så länge du håller koll på problemet och vattennivån. Blir det för låg vattennivå kommer inte tempmätarn kunna varna dig eftersom den sitter rätt högt och går torr ganska fort och visar då fel (för lite). Fyll på systemet uppifrån, när vätskenivån är låg orkar den inte suga från expansionskärlet.
Been there, done that.... :cool:
 
Last edited:
Hmmm då vet man var man har att göra i vinter, bara den håller så länge. Har ingen lust att riva ner hojen nu när man är i mitten av säsongen. Fyller man på vätska kontinuerligt ska det väll inte vara någon fara, Hoppas jag. Det är ju inte direkt så att det sprutar vatten ur den.
Tack för alla svar och tips
/ Ante
 
Har hittat felet, det var en kylarslang som det var en liten spricka i, men nu är den bytt och allt funkar bara fin fint. Men bäst av allt, jag klarade topp packningen. :tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top