Min hoj blev helt keff i regnet idag.

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
TL IOOO R - OO
Ja det har ju inte regnat så mycket under sommaren men idag (Stockholm) så¨va jag ute o körde under regnet. O då hände det mysko saker.

Först så blev det ingen 'action' nar man vred på gasen. det lät mer som att det brölade. Sedan så efter ett tag så verkade den inte tända på alla cylindrar o det kändes som att man körde en moppe. Tomgången va oregelbunden o den dog nästan kändes det som. Jag stannade vid sidan av vägen o det luktade ganska mycket bensin i omgivningen av hojjen.

Jag ställede in den senare under dagen i ett garage. När jag senare (ca 5 timmar senare) åkte iväg så va allt som vanligt men efter ett tag på blöt väg o lite regn så hände samma sak igen.

Asså. ett brölande ljud vid gaspådrag istället för att man accelererar samt att den går väldigt ojämt och det låter som att den tänder på 2 cylindrar istället för 4 efter ett tag.

Förgasare? Tändstifts kopplingar? eller bara att skicka på soptippen :-)...

Tack för hjälpen!.

/N

soptippen i järfälla! Kan visa... Den har röd dörr... :D

Troligtvis så har du rätt om vatten som kortsluter stiften...

Låter som det kom vatten nånstans i tändkabarna eller tändhattarna, så det blev överslag till jord. Det gör att den inte tänder ordentligt på alla cylindrar.
Bensinlukten du kände var sannolikt oförbränd bensin som kom ut i avgasrören.

Mares skrev:
2403945 Fått vatten i luftfiltret?

Njae.. borde inte komma in så jäkla mycke där. Eller har jag fel? intaget sitter nästan bakom de yttersta av motor blocket så man tycker ju att det borde skydda lite. men visst. dedär vattendammet på motorvägen åker nog in lite överallt.

GixxerJensa skrev:
2403978 Låter som det kom vatten nånstans i tändkabarna eller tändhattarna, så det blev överslag till jord. Det gör att den inte tänder ordentligt på alla cylindrar.
Bensinlukten du kände var sannolikt oförbränd bensin som kom ut i avgasrören.

Hur 'fixar' man det då?

Jag menar tändkabeln som går ner till tändstiftet går igenom ett såntär gummilock med en massa hål i som sitter på motorblocket..

Ska jag byta hela klabbet med kablar o tändstift?

Hur är det med den 'spark boxen' på motorcyklar. Jag menar det måste ju finnas nån typ av ursprung till tändningen. Kan det vara strul med sånna vid fuktigt väder?

/N

Last edited:
Bort med tändhattarna (ej stiften!) och blås ner i hålen med tryckluft för att få bort vattnet som antagligen står där. En bra början

Är säkert vatten i tändhattarna som orsakar överslag, strömmen går genom vattnet istället för gnista i cylindrarna, lyft av tanken, dra loss tändhattarna och kolla om det är fuktigt i "hålen". Dräneringen från tändstiftshålen kanske är igensatt? Passa på att kolla stiften och ev. byta dessa. Först efter denna operation kan du börja misstänka dyrare fel! :tummenupp

brorsan hade vatten i bensintanken han, behövdes inte så mkt för att den skulle gå ojämt då...

Lycka till!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...