Min hoj äter tändstift.....vad är problemet??

redyet

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
1991 Suzuki Bandit 400cc
Suzuki 400 bandit går på 3 bara.....

Hej i sommarvärmen,
Min Suzuki 400 bandit äter tändstift, när jag kallstartar så tänder inte nr 2 tickar bara, när den är varm sen så slutar tickandet och den går jämt, förgasarna är nyligen genomgånga och synkade, kan det vara cdi och tändspole som skall bytas ut?? verkar som den inte tänder i rätt tid...??

/ Magnus

Bifogat

• sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    75.5 KB · Visningar: 66
Last edited:
Går den för snålt så är stiften det första som tar stryk. Du har inte nyss haft loss tanken och klämt åt eller böjt bränsleslangen för mycket?

Går den för snålt så är stiften det första som tar stryk. Du har inte nyss haft loss tanken och klämt åt eller böjt bränsleslangen för mycket?

Hej,
Stiftet i nr 2 bränner men det är sotigt och blött luktar bensin. Flödet är ok då min slang från tanken är armerad och inte gummi. När motorn är varm så poppar nr 2 igång igen.....

Ventilspelet? Litet ventilspel gör att den inte vill gå när den är kall.

Hej,
Stiftet i nr 2 bränner men det är sotigt och blött luktar bensin. Flödet är ok då min slang från tanken är armerad och inte gummi. När motorn är varm så poppar nr 2 igång igen.....

Har du kollat ventilspelet?
Om du inte har ngt spel kan ventilerna läcka "lagom" mycket för att du ska tappa kompressionen när puffran är kall och täta när den blir varm.

Har du kollat ventilspelet?
Om du inte har ngt spel kan ventilerna läcka "lagom" mycket för att du ska tappa kompressionen när puffran är kall och täta när den blir varm.

too late..:hihi

Bandit 400 har samma motor som min gamla gsxr 400!
Man ställer ventilerna på de motorerna var 600:e mil, så det kan nog vara dags. Men det är ingen svår operation - inga shims att tappa bort :tummenupp

Har du en eller två tändspolar? Hur ser tändkabeln ut?

Hej, Jag har 2 spolar 1-3 & 2-4, kabeln ger bra gnista har kollat individuellt kan det vara ventiljustering då menar ni? det tickar i nr 2 cylinder vilket jag uppfattar som att gnistan inte tänder är det rätt tolkat??
/ Magnus

Bandit 400 har samma motor som min gamla gsxr 400!
Man ställer ventilerna på de motorerna var 600:e mil, så det kan nog vara dags. Men det är ingen svår operation - inga shims att tappa bort :tummenupp

Hej, finns det en guide här hur man enkelt kan se hur man gör denna operation.. har mecat en del så det borde inte vara några problem, skall man ha speciella instrument??
/ Magnus

Last edited:
Hej, Jag har 2 spolar 1-3 & 2-4, kabeln ger bra gnista har kollat individuellt kan det vara ventiljustering då menar ni? det tickar i nr 2 cylinder vilket jag uppfattar som att gnistan inte tänder är det rätt tolkat??
/ Magnus

Hej, finns det en guide här hur man enkelt kan se hur man gör denna operation.. har mecat en del så det borde inte vara några problem, skall man ha speciella instrument??
/ Magnus

Jag hoppas att du menar 1-4 och 2-3 Annars har du problem.

Har du satt i NYA stift då?

Mats

/ Magnus

/ Magnus

Bladmått och hylsnyckelsats :tummenupp

Av med ventilkåpan, mät upp spelet och justera.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back