Min hoj är 06:a el 04:a, försäkra på vad?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Tjena boys och cheys!

Jo så här är det, sitter och kollar ny försäkring och har ett lite spännande problem. Hojen är uttagen i maj -06:a men är en -04:a så jag kan välja om den ska vara bestämd som -06:a eller -04:a hos FB. Enligt dom så var det en -06:a men dom säger att vill du ha den som en 04:a så fixar vi det. Premien blir lite dyrare på 06:a men skulle nåt hända så räknas den ju som 06:a... Dessa FB...

Hur hade ni gjort?
Känns lite som "fusk" att ha den som 06:a men inga probs enligt dom...

Nån som varit med om samma lika och haft med FB att göra?

Tackar så länge!

Uppdatering:

Snackade precis med IF som jag har den försäkrad hos nu. Kvinnan jag talade med var minst sagt kluven. Hon var med på att den var reggad som 04:a hos dom och att jag bett dom skriva den som det. Bad henne då göra en sökning på reg.numret för att se vilken årsmodell den fick då och då var det en 06:a igen. "Men vi går på årsmodellen den är tillverkad så klart". Så om jag skaffar en ny försäkring hos samma bolag så kan jag få den som 06:a om jag inte säger nåt...
Dessutom får jag fortfarande ställa på och av hur mycket jag vill och får dessutom försäkringen på 7 månader åt gången sen kan jag säga upp den, eller ha den avställd i en månad så kan jag byta bolag... :D Herregud vilken jävla röra! Frågan då är om jag skulle få pisk av IF om jag skulle regga den som 06:a och det skulle hända nåt. Hos exempelvis Länsförsäkringar och Folksam fick jag välja vilket jag ville ha "händer det nåt så får du ju ut en 06:a istället så det tjänar du ju på"...

Hmm.....

Last edited:
Jag har fått motsatt besked från just IF.

Min hoj är en 04 uttagen 05, försäkringsmässigt räknas den som en 05a.

Jag har fått motsatt besked från just IF.

Min hoj är en 04 uttagen 05, försäkringsmässigt räknas den som en 05a.

Spännande! Min flexade mellan 04:a och 06:a hejvilt under samtalet så...
Har du sagt nåt speciellt till dom ang. årsmodell?

Spännande! Min flexade mellan 04:a och 06:a hejvilt under samtalet så...
Har du sagt nåt speciellt till dom ang. årsmodell?

När dom börjar forska i det efter att du fått den stulen eller kraschad så kommer du säkert inte få ut annat än för en -04 ändå. Dom vill ju inte betala ut mer än nödvändigt.

När dom börjar forska i det efter att du fått den stulen eller kraschad så kommer du säkert inte få ut annat än för en -04 ändå. Dom vill ju inte betala ut mer än nödvändigt.

Fast kvinnan på Folksam sa att "det är ju bättre att ha den som 06:a, då får du ju en sån om det händer något".... :confused:

Fast kvinnan på Folksam sa att "det är ju bättre att ha den som 06:a, då får du ju en sån om det händer något".... :confused:

Vad hon sa i telefonen står sig inte om ni skulle börja bråka om det. Men vore ju spännade att se vad du får hem för papper om du skulle försäkra den som 06.

Vad hon sa i telefonen står sig inte om ni skulle börja bråka om det. Men vore ju spännade att se vad du får hem för papper om du skulle försäkra den som 06.

Om det skulle stå -06 i papprena och sen när det händer nåt och dom ser i t.ex. reg.bevis att det står -04:a? Jävla smidigt....... :confused:

Om dom nu går med på att ersätta den som om det vore en 06 så kan det ju vara smart att försäkra den som det, om du tänker få den stulen. (föreslår inte bedrägeri)
Se bara till att få det SKRIFTLIGT. Där det tydligt står att de försäkrar den som 06 även om dom vet att det i själva verket är en 04 och att du skall få ersättning för den som om det vore en 06.
Det ni säger på telefonen är visserligen lika bindande som ett skriftligt avtal men det är bara svårt att bevisa det om det skulle bli en tvist om det.
Misstänker stark att det inte är du som vinner den tvisten.

Hur mycket skiljer det i premie mellan de båda alt.?

Om det är märkbar skillnad skulle jag nog försäkra den som en 04.
Jag lever nämligen i tron/hoppet att jag inte ska få min hoj stulen alt totalkvadda den.

Om dom nu går med på att ersätta den som om det vore en 06 så kan det ju vara smart att försäkra den som det, om du tänker få den stulen. (föreslår inte bedrägeri)
Se bara till att få det SKRIFTLIGT. Där det tydligt står att de försäkrar den som 06 även om dom vet att det i själva verket är en 04 och att du skall få ersättning för den som om det vore en 06.
Det ni säger på telefonen är visserligen lika bindande som ett skriftligt avtal men det är bara svårt att bevisa det om det skulle bli en tvist om det.
Misstänker stark att det inte är du som vinner den tvisten.

Hur mycket skiljer det i premie mellan de båda alt.?

Om det är märkbar skillnad skulle jag nog försäkra den som en 04.
Jag lever nämligen i tron/hoppet att jag inte ska få min hoj stulen alt totalkvadda den.

Skiljde knappa 150 i månaden och sen kan jag ställa av och på hejvilt så det är inte många kronor... Men det kan ju vara kul att veta om man skulle få nåt för dom extra kronorna om det skulle ske något. Och nej, är absolut inte ute efter att göra en affär av det hela så att säga...

Vilken röra :)

Du ska ta det hon säger med en stor nypa salt, min egna erfarenhet säger att folk på försäkringsbolag med mera, inte alltid vet vad om gäller (läs: vet ofta inte...). Det händer ofta att jag får olika svar på samma fråga från folk på samma bolag. Jag har börjat dubbelkolla allt! Får du hem det på papper som han ovanför skrev så är det en helt annan femma, då äre luugnt brushan :tummenupp

Skiljde knappa 150 i månaden och sen kan jag ställa av och på hejvilt så det är inte många kronor... Men det kan ju vara kul att veta om man skulle få nåt för dom extra kronorna om det skulle ske något. Och nej, är absolut inte ute efter att göra en affär av det hela så att säga...

Någon som viskade i mitt öra nydligen att man får höjd premie efter 5 gånger som man ställt av/på hos IF

säg att du ska spela in samtalet o gör de.. be hon ge dig anställn nummer samt namn :tummenupp :D

precis så sa dom till mig när jag ringde. då sa jag tack o hej.

Det sa dom till mig när jag ringde första gången också, när jag pratade med dom senare (en annan person) så tog jag upp det men han sa att det inte var på det sättet, och jag har inte fått höjt.

precis så sa dom till mig när jag ringde. då sa jag tack o hej.

Jag frågade extra om dom inte hade ändrat det men nej då, det var bara att ställa av och på hejvilt! Och höjer dom så verkar jag ju kunna säga upp försäkringen när jag bäst vill :D

Vilken årsmodell jag nu har...........

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...