Min hastighetsmätare slutade visa vid 170!!

CrazyRider

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 Replica
Min hastighetsmätare slutade visa vid 170!!!

Var kan jag köpa ny hastighets vajer? den slutade o visa vid 170 kmh.:S konstigt konstigt :( den bara dog o funkar inte mer ! visar 0 kmh!!

Ni gnäller om att de inte går köra så snabbt me en 125cc.. om vi säger så här.. rotax cylinder rotax kolv större förgasare avgasport m.m...... :huvet

Last edited:
CrazyRider skrev:
2099355 Var kan jag köpa ny hastighets vajer? den slutade o visa vid 170 kmh.:S konstigt konstigt :(
Vad menar du med "slutade o visa"? Går inte nålen längre? Eller vad?

Dark_Messenger skrev:
2099364 Vad menar du med "slutade o visa"? Går inte nålen längre? Eller vad?

Nej den rör sig inte mer.. måste byta vajern men hittar inget ställe där jag kan köpa den, vet du? isf vad kostar den?

CrazyRider skrev:
2099372 Nej den rör sig inte mer.. måste byta vajern men hittar inget ställe där jag kan köpa den, vet du? isf vad kostar den?
Om vajern funkar i 0-170 så lär det inte vara det som det är fel på (antar att du menar att du har en vajer som via växel i framhjulet snurrar med en hastighet som är proportionell mot framhjulets hastighet).

Det är inte så att hojen inte är konstruerad för att gå fortare än 170 (dvs är den trimmad på annat sätt än att 11kW strypningen är borta, vet inte vad 125orna når i "standard ostrypt")? Då är kanske inte mätaren byggd för högre hastigheter...

pjohan skrev:
2099381 Om vajern funkar i 0-170 så lär det inte vara det som det är fel på (antar att du menar att du har en vajer som via växel i framhjulet snurrar med en hastighet som är proportionell mot framhjulets hastighet).

Det är inte så att hojen inte är konstruerad för att gå fortare än 170 (dvs är den trimmad på annat sätt än att 11kW strypningen är borta, vet inte vad 125orna når i "standard ostrypt")? Då är kanske inte mätaren byggd för högre hastigheter...

Den är ostrypt o smått trimmad, förra ägaren har nästan precis bytt hastighets vajern, men den gick sönder igår när jag var ute o körde så jag vet inte hur snabbt man kör :P hehe.. vad kan en sån kosta??

OT(on)
min nya digitala hastighetsmätare slutar visa vid 100km/h :hihi
men jag kom fram till att när jag ligger på 70km/h på mätaren så ligger jag på ca 90-100km/h... hehe ska nog be om en ny hastighetsmätre :tungan
till det priset ska den fungera....
OT(off)

CrazyRider skrev:
2099391 Den är ostrypt o smått trimmad, förra ägaren har nästan precis bytt hastighets vajern, men den gick sönder igår när jag var ute o körde så jag vet inte hur snabbt man kör :P hehe.. vad kan en sån kosta??
Ok, såg nu att du omformulerat förstafrågan, innan stod det inte att intrumentet slutade att fungera helt.

Under hundringen. Men om den äter vajer på vajer så kan något vara vajsing inne i instrumentet. På min gamla 400a där även varvräknaren gick med vajer så blev det så trögt inne i instrumentet att den började käka vajer, löstes med lite symaskinolja på rätt platser i drivningen (hördes också på visst vinande oljud från instrument).

Annars kan hastighetsvajern gå sönder om växeln är felmonterad på framhjul så att vajern böjs på konstigt sätt, hände mig på en annan hoj...

hojbrud skrev:
2099398 OT(on)
min nya digitala hastighetsmätare slutar visa vid 100km/h :hihi
men jag kom fram till att när jag ligger på 70km/h på mätaren så ligger jag på ca 90-100km/h... hehe ska nog be om en ny hastighetsmätre :tungan
till det priset ska den fungera....
OT(off)

Ok, va e de för hoj då?

pjohan skrev:
2099406 Ok, såg nu att du omformulerat förstafrågan, innan stod det inte att intrumentet slutade att fungera helt.

Under hundringen. Men om den äter vajer på vajer så kan något vara vajsing inne i instrumentet. På min gamla 400a där även varvräknaren gick med vajer så blev det så trögt inne i instrumentet att den började käka vajer, löstes med lite symaskinolja på rätt platser i drivningen (hördes också på visst vinande oljud från instrument).

Annars kan hastighetsvajern gå sönder om växeln är felmonterad på framhjul så att vajern böjs på konstigt sätt, hände mig på en annan hoj...

aa, jag formulerade frågan fel i börja :P hehe.. okej tack för hjälpen kör lungt ute på vägarna så kanske man ses där!

Delar tråden :)
Min hastighetsmätare la av i höstas, står på noll hela tiden men mätarställningen ändras lite grand....typ om jag kör 4 mil så har den kanske ändrat sig 1 km...
Har tänkt att byta hastighetsvajern för att se om det hjälper...eller om någon annan har tips så välkomnas det.

Riverpool skrev:
2099424 Delar tråden :)
Min hastighetsmätare la av i höstas, står på noll hela tiden men mätarställningen ändras lite grand....typ om jag kör 4 mil så har den kanske ändrat sig 1 km...
Har tänkt att byta hastighetsvajern för att se om det hjälper...eller om någon annan har tips så välkomnas det.

Hehe okej :P de värkar ju va samma problem som jag har :P hehe testa byt o hör av dig sen :D hehe ha de fint

CrazyRider skrev:
2099407 Ok, va e de för hoj då?

Det är en bandit 600.. men det har ju inte med saken att göra:) hastighetsmätaren jag köpte och betalde en installation för är isönder.. vilket jag blir förbannad över hihi

hojbrud skrev:
2099438 Det är en bandit 600.. men det har ju inte med saken att göra:) hastighetsmätaren jag köpte och betalde en installation för är isönder.. vilket jag blir förbannad över hihi

hehe okej vad kostade den installationen då? du får ju inte köra mkt snabbare än 100 ändå ju haha :P

CrazyRider skrev:
2099452 hehe okej vad kostade den installationen då? du får ju inte köra mkt snabbare än 100 ändå ju haha :P

hastighetsmätaren kostade 2500kr jag vet att det är mycket men när jag hade den i handen och såg hur liten och snygg den va kunde jag itne motstå..
sen la jag 1000kr på arbetet vid installationen..
och jag ska ringa dem jag köpte den av och fråga.. säger de att jag får en ny så ska de installera den åt mig.. :mad:

amen skit! hur vågar du köra i 170 med din aprilia?

byt wire, den har gått av i höljet.

CrazyRider skrev:
2099355 Var kan jag köpa ny hastighets vajer? den slutade o visa vid 170 kmh.:S konstigt konstigt :( den bara dog o funkar inte mer ! visar 0 kmh!!

Aprilia 125... 170km/h... Reggad April 2006.... :fatta!

CrazyRider skrev:
2099355 Var kan jag köpa ny hastighets vajer? den slutade o visa vid 170 kmh.:S konstigt konstigt :( den bara dog o funkar inte mer ! visar 0 kmh!!

varför din inte visar mer är kanske för den inte går fortare

Riverpool skrev:
2099424 Delar tråden :)
Låter som givaren har gått kaputt. Har hänt mig på förra hojen två gånger, detsamma med farsans hoj ett par gånger. Blir precis som du säger att nålen rör sig inte ett smack. Möjligtvis "guppar till" en aning. Dessutom funkar inte odometern då heller. Fast detta kan säkert skilja sig från hoj till hoj.

Riverpool skrev:

Sätt på en cykeldator istället så kan du börja klocka sträckor, se topphastighet, snitt etc.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti