Min h-mätare har blivit ett flipperspel >>

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Tjena gubbs!
Behöver hjälp med hastighetsmätaren som ballat ur på min Retta. Vet inte om det beror på att hojen är arg på mig för att jag kör för fort hela tiden.. :confused:

Eländet började i dag. Vet inte om det har någon betydelse, men jag ställde om klockan innan jag for iväg och sedan dess rabblar den siffror som självaste herr Einstein själv. :(

Finns det någon hjälpare i nöden som råkat ut för samma grej, så är jag väldans tacksam för lite tips på vad det kan vara för knas..

Bekymrad Fredrik :(

Upp!
Tänkte bara förtydliga lite..
Det är precis som om det är glapp någonstans. Om jag kör i 100 Km/h, så hoppar siffrorna mellan 50-100. Mätaren stabiliserar sig alltså inte. Ena sekunden visar den 89.. för att sedan visa 53.. upp igen till 100 o.s.v.
Vet att R1:an har något felsökningssystem. Är det någon här som kan ge lite tips??

Mvh Fredrik

Pilla och kolla lite med kablarna tryck ihop alla kontakter du ser..

på r1an går väl hast. mätaren från växellådan och inte från hjulet..

R1-Freddan skrev:
Vet att R1:an har något felsökningssystem

Ja, men det visas med varvräknaren (iaf på min). Nålen pekar på ett visst varvtal o så få rman kolla i handboken (eller på internet) vad det varvtalet betyder.

Låter mest som du lyckats skapa glapp i nån kontakt när du ställde klockan.

(Eller så kan du plocka ner hela instrumentet, löda loss alla motstånd och sätt fast dom åt andra hållet Montera ihop och tvätta i kroppstempererat vatten med en liten liten gnutta diskmedel. Torkas sedan på hög effekt i nån minut i mikrovågsugn... Nu kan jag lova att hastighetsmätaren inte hoppar mer)

mattsson skrev:

(Eller så kan du plocka ner hela instrumentet, löda loss alla motstånd och sätt fast dom åt andra hållet Montera ihop och tvätta i kroppstempererat vatten med en liten liten gnutta diskmedel. Torkas sedan på hög effekt i nån minut i mikrovågsugn... Nu kan jag lova att hastighetsmätaren inte hoppar mer)

Kan det verkligen fungera :confused: :confused: :confused:

:p

Det verkar som det löst sig tillslut :) .
Hojen har lagat sig själv, mätaren fungerar konstigt nog som den ska idag :confused: .
Tack för svaren iallafall.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...