Min GSXR går som skit

Min hoj betedde sig också konstigt, från att ha startat hur fint som helst och rätt som det var så ville den inte...Den tände till några ggr o sen inte ett liv.

Tog bort stiften och värmde med en gaspistol så att stiften blev varma, lite startgas samt i med stiften och sen va saken biff. Nu startar den som en dröm än så länge.

Nu 2 veckor senare körde ja en sväng på 1:an och 2:an då den inte va helt jättevarm, när ja gasade ur den lite på 1:an så bluddrade den till ibland (typ som den dog en kort stund) och sen varvade den på som den ska.

Gissar på att det är för att den inte var jättevarm, har "Vad det nu heter Vain Hice pipa på bak :-) " Eller tror nån att ja behöver byte stift efter "hans lilla tjuriga miner efter vintern? Att byta stift skadar ju inte, det vet ja!

Ska ställa på den på Torsdag, hoppas den går fin fint då!
 
Stoppade i nya stift idag och provade. Den startade direkt och spann som en katt. Men när den hade gått några minuter på tomgång började den gå ner i varv och dog. Sen var den helt omöjlig att få igång igen, hostade till ett tag och sen helt stendöd på alla choklägen.

När jag plockade bort stiften igen så var ett av dem kolsvart men resten var fortfarande blanka och fina. Det var dock ingen fast beläggning utan den gick att putsa bort med en trasa. Betyder det att den förgasaren är igensatt med "vintergegga" eller kan det bero på helt andra saker. Har precis för mig att svarta stift betyder för fet blandning men det borde ju bli tvärtom om någon bränslekanal är igensatt. Precis samma sak hände för någon vecka sedan med de gamla stiften. :huvet

Till saken hör att jag fick igång den för ett par veckor sen och körde motorn i kanske 10 minuter och den gick precis som den skulle. Det krävdes lite putsning på tändstiften innan den startade då. Därför var jag helt övertygad om att den skulle gå fint med nya stift.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta mer om den där brygden Andrs Brink skrev om längre upp. Vad har transmissionsoljan för roll i det hela? Jag vet att den är rätt så elak mot lack och sånt så den kanske fräter bort saker och ting bra? Kanske skulle tippa i lite insprutningsrengöring för att prova?
 
Last edited:
Lite tankar bara.

* Hur ser bränslefiltret ut? Kolla det så det ser ok ut.
* Skit i tanken? Kollat det?
* Häll i förgasarevätska/rengöring i tanken & prova igen.
 
Gissa en gång vad som finns i insprutningsrengöringsvätskan?
Diesel och transmissionsolja, fast 100 ggr dyrare eftersom det står "Injector Cleaner" på flaskan. Enklast dock att köpa en flaska om man inte har tillgång till diesel och transfluid.

1 cylle verkar gå bra medans de tre andra har tomgångsmunstycken (dvs röret som sticker ned i flottörhuset och har ett VÄLDIGT litet hål i sig) som är igensatta. Sen kan det ju vara så att du har vatten i flottörhusen... har du dränerat kopparna?

kallekula skrev:
Kanske skulle tippa i lite insprutningsrengöring för att prova?
 
Blandade ihop lite transmissionsolja, diesel och bensin i en burk och tippade i tanken. Sedan tänkte jag sitta och dränera förgasarna ett tag för att köra igenom det gottiga i dem. Den ena (med svart stift) pissade det rakt igenom. Nr 2 gick lite trögare men från de andra två kom det en skvätt och sen tvärstopp. Innan har jag bara tömt förgasarna till tomt och har aldrig reagerat på detta. Det var visst på pricken som Anders Brink skrev. Tack för det!!

Då har det ju sin förklaring att den går ett litet tag innan den tvärdör och sen inte vill gå igen. Då står den dessutom och tuffar på en enda cylinder när man kör startmotorn, den friska kan man ju tänka sig.

Skönt att veta exakt vad felet är, men då vet jag vad jag gör den här helgen. Ser ganska trångt och bökigt ut att riva loss förgasarna.
Om nån har något tidsbesparande tips så är jag mycket tacksam.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top