Min GSXR går som skit

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!

Drog igång min hoj idag och det går allt annat än bra. hojen är en Gsxr 750 92a. Den går inte rent och står o ger avgasknallar på tomgång. har låtit den gå varm men ingen skillnad. varvar man ur så kommer de svart rök och det var det inte förrut. någon som vet vad det kan vara?

mvh
martin

martin_642 skrev:
Hej!

Drog igång min hoj idag och det går allt annat än bra. hojen är en Gsxr 750 92a. Den går inte rent och står o ger avgasknallar på tomgång. har låtit den gå varm men ingen skillnad. varvar man ur så kommer de svart rök och det var det inte förrut. någon som vet vad det kan vara?

mvh
martin

Undrar om du gjort samma groda som jag gjort :)

Jag bytta tändstifft just innan provkörningen och jag lyckades i min glädje sätta tändhattarna lite fel :huvet .......... då går den som du berättar :tungan

martin_642 skrev:
Hej!

mvh
martin

Förmodligen är det den fantastiskt fina och miljövänliga soppan, den sedimenterar under vintern och förgasare/insprut blir kläggigt.

Jag brukar köra i en flaska STP akuthjälp (delat på dom två första tankarna) så går den som den ska sen.
Hoppas att någon annan vet om det kan vara skadligt för slangar/packningar, jag har ingen aaaning, men min hoj funkar då.

Nästa gång du ställer bort den, kör förgasarna tomma , så kanske du slipper bekymmer.

martin_642 skrev:
Hej!

mvh
martin

tja går den dåligt/svagt o så, så e de no stiften
(el likn)..skulle dratt ur den på högsta varv när du startade den :D

ozeo skrev:
tja går den dåligt/svagt o så, så e de no stiften
(el likn)..skulle dratt ur den på högsta varv när du startade den :D

Kan berätta lite mer, hojen vägrade starta en gång då han skulle starta den (sur,stiften) så vi skulle lossa alla stift o värma dem. Tog dock bara bort ett stift o lite startspray, då gick den igång men gick riktigt dåligt. Ja gissar på 2-3cylindrar...Så vi stängde av den o ryckte o tryckte lite på tändhattarna...Vet inte om det gjorde susen men den går på alla nu iallafall.

Så den fick gå varm. Men den bluddrar som sagt på låga varv (skulle kunna misstända på en cyl) i vilket fall då man varvar ut den så går den rent (enl mina öron).

Kan det inte ha runit ner olja i cyl under vintern? Då borde ju visserligen röken vara vit :va . Svart rök är sällan något bra tyvärr...

ecce skrev:
Kan det inte ha runit ner olja i cyl under vintern? Då borde ju visserligen röken vara vit :va . Svart rök är sällan något bra tyvärr...

Det är inte svartrök hela tiden, men om man varvar ur den och släpper så syns det mörk rök...

Henren skrev:
Kan berätta lite mer, hojen vägrade starta en gång då han skulle starta den (sur,stiften) så vi skulle lossa alla stift o värma dem. Tog dock bara bort ett stift o lite startspray, då gick den igång men gick riktigt dåligt. Ja gissar på 2-3cylindrar...Så vi stängde av den o ryckte o tryckte lite på tändhattarna...Vet inte om det gjorde susen men den går på alla nu iallafall.

Så den fick gå varm. Men den bluddrar som sagt på låga varv (skulle kunna misstända på en cyl) i vilket fall då man varvar ut den så går den rent (enl mina öron).

Bara att byta stift dom tål inte att bli sura brukar inte bli bra även om man eldar på dom.
Det som funkar bäst är ultraljudstvätt.

ecce skrev:
Har inte varit svart rök förrut frågan e vart det kommer ifårn om det är ventilerna som behöver justeras

Gnistan slår fel på tändstiftet. Byt tändstift och den slutar gå dåligt.
Varför den rycker är att den inte förbränner bensinen ordentligt

martin_642 skrev:
Har inte varit svart rök förrut frågan e vart det kommer ifårn om det är ventilerna som behöver justeras

Ja har inte kollat om det kommit "mörk rök" ur systemet...Att den lämnar lite svarta partiklar på handen om man håller den bakom avgassystemet är säkert en annan sak.

tändstiftsbyte rockar :yoparty
inte de, kika gnista o sen gasarna :tummenupp

Min hoj bar också skum efter att ha stått still ett tag, och jag tror det hade att göra med att choken inte gick tillbaka hela vägen på en eller ett par fuggar. Lite 5-56 på länkaget löste problemet. Kan vara värt att kolla.

Att den skjuter och poffar beror på att tomgångskretsen är igensatt med glägga. Blanda till en brygd med 1/2 liter bensin, 1 dl transmissionsolja och 1 dl diesel och häll i tanken och ut och kör ett par mil. Hjälper inte det, plocka isär och gör rent.

andersbrink skrev:
Att den skjuter och poffar beror på att tomgångskretsen är igensatt med glägga. Blanda till en brygd med 1/2 liter bensin, 1 dl transmissionsolja och 1 dl diesel och häll i tanken och ut och kör ett par mil. Hjälper inte det, plocka isär och gör rent.
Jo det låter som att det kan stämma för tomgången var inget vidare. får testa de. kan det vara tändtiften med eller?

andersbrink skrev:

Det där låter som en fin häxbrygd. Känns dock lite avigt att tippa i transmissionsolja i tanken. Du menar alltså att det löser upp geggan som blir om man inte tömmer förgasarna innan vintern? Vet du vad varje ingrediens gör och varför? Skulle vara riktigt intressant att veta. Funkar den likadant som sån där stp insprutningsrengöring?
Min GSXR 1100 är riktigt tjurig nu till våren. Hostar på sin höjd lite grann. Har kört länge och väl med startkablar i rent raseri och vredesmod i helgen men nu ska jag stoppa i nya stift. Det gör nog susen för de ser inte alls krya ut, men det var ju tyvärr inte så lätt att få tag på stift under påskhelgen. Är det inte det så får jag väl försöka rensa förgasarna. Kanske testa den där fina brygden.

642 och henke kan ju gissa vem detta är.

Mycket av den sk. insprutningsrengöring man kan köpa är bara lite fotogen & diesel i lagom blandning har jag fått förklarat för mig... Läste faktiskt på en flaska från biltema som skulle var just rengöring för insprutning att den innehöll 50% fotogen & 50% petroleum produkter & den luktade enbart diesel.. så vad en del sådana här regörare kan innehålla kan man bara gissa sig till...

andersbrink skrev:

Finns det nån liknande sås att köpa färdig tro? Dom gillar nog inte att man bara tankar en enda dl diesel på macken.... :rolleyes: Transmissionsolja har jag inte heller hemma föresten.

EDIT:
Nåt sånt här då kanske:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=823&iItemId=76189

"Förhindrar dålig motorfunktion" - Det låter ju helt otroligt! :rolleyes:

Last edited:
åk ner till macken och fyll en dunk, eller sno lite ur reserv dunken i bilen, men kom ihåg att fylla på den sen, annars så är det alltid bra att ha lite extra sopa hemma om det skulle bli kris (typ sopan i gräsklipparn tar slut eller nått sånt) prova annars båt trixet, häll ner lite ren och fin sprit i sopan, fast det kanske inte funkar så bra på en bensinare :confused:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra