Min GSXR dog

• Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nu behöver jag lite hjälp.

Startade min hoj(GSXR1100 -88) för några dagar sen, den startade fint och gick i ca: 1 minut men sen tvär dog den och ville inte starta igen. Orkade inte mer då utan tänkte att den kanske surat igen lr nått. Gick ut nyss igen och skulle starta den, men icke. Lika död som förut. Så, kom nu med massa strålande förslag på saker jag ska kolla när jag går ut nästa gång. Tänkte kolla stödkontakten, men om den fallerat borde det väl inte spela nån roll så länge neutralen är i. Eller? Har även funderat på stiften, men troligheten att alla stift dör på samma ögonblick känns lite för otroligt. Den verkar även få soppa för att det luktar och om man tippar hojen lite så rinner det soppa från dreneringsslangen.

Tack på förhand!
//Emil

Vatten i bensinen som har slemmat igen munstyckena? Gnista? Kolla så du inte kommit år dödarknappen? :kocko ibland förvånar man sig själv :rolleyes:

vågen skrev:
Vatten i bensinen som har slemmat igen munstyckena? Gnista? Kolla så du inte kommit år dödarknappen? :kocko ibland förvånar man sig själv :rolleyes:

Tankade den dagen innan den dog och körde den ca: 1 mil efter tankningen (stog i varmgarage innan). Ska kolla gnita, men det får bli i helgen för då måste man lyfta av tanken och hålla på. Om dödaren är av så går inte startmotorn, rätt smart funktion faktiskt. :)

Stödkontakten? Är 88:an så high-tech så den dödar motorn? På mina Ur-R (85, 86) har den bara tänt en varningslampa på instumentpanelen.

EBS skrev:
Tankade den dagen innan den dog och körde den ca: 1 mil efter tankningen (stog i varmgarage innan). Ska kolla gnita, men det får bli i helgen för då måste man lyfta av tanken och hålla på. Om dödaren är av så går inte startmotorn, rätt smart funktion faktiskt. :)

:) för att intresseklubben ska kunna anteckna så har jag nämligen felsökt en kylmaskin med säkerhetsbrytaren (en strömbrytare) avslagen och undrat varför den inte fungerat :3freak :lol

Kolla om det finns gnista först. Finns det gnista kan stiften vara kass iaf. Sätt i nya stift. Startar den fortfarande inte så lär det vara bränslerelaterat.

Testa med startgas och "boosta" den. Tänder den till ÄR det bränslerelaterat.

Tänder den inte till lär det vara tändrelaterat, t.ec Cdi o.sv, tänder på fel lägen ex.

Kan ju givetvis vara nåt knas med ventiler/topp oxå om den fortfarande inte tänder.

Men det låter som en vanlig genomgång, nytt bränsle, rengöra fuggar, rengöra ev. bränslefilter.

Ladda batteriet, rengör luftfiltret/ena och byt olja.

Sen ska han gå fint till våren. :tummenupp

Hur stor är chansen att det är något annat än sura tändstift eller kondensvatten i bensinen? Lixom... ba va? :hihi

Felet är hittat till 99%, troligtvis är det filtren i RS-gasarna som är igensatta. Gjorde rent kopparna och så och det blev lite bättre och den gick ungefär lika länge som första gången. Jag gissar att det sitter skit i som gör att soppan inte kommer ner i kopparna.

Men ack så fel jag hade.
Nu ligger mina pinaler på att det va vatten i tändstiftshålen när jag startade hojen och det kortslöt tändhattar/tändspole. Testade idag om den hade gnista, kollade först 2ans cylinder, ingen gnista och heller ingen signal fram (gjorde dumtestet :rolleyes: ). Skruvar ur 3ans stift för att testa (samma spole). Där va det plötsligen gnista och hojen "pustade" till när jag tröck på start-knappen. Kollar 2ans stift och plötsligen finns där perfekt gnista. Skruvar på allt och hojen startar för att sedan dö 10 sek senare, sen pustar den lite och plötsligen startar den igen för att dö och förbli död.
Ska slänga i nya stift och testa men det är föga troligt att det gör nån skillnad. Nån som har några dyna-spolar liggandes kanske? Eller, för all del, nått annat jag ska prova...

Dynaspolar

Jag glömde logga ut kicki och logga in mig själv, kan som sagt kolla efter jobbet imorgon var spolarna ligger.

GSX1100FRAD skrev:
Jag glömde logga ut kicki och logga in mig själv, kan som sagt kolla efter jobbet imorgon var spolarna ligger.

Jag har svarat på ditt PM från kicki :)

EBS: När skiten rasar, då ringer man ursprungliga ägaren, dvs mig, och får massor av bra svar. Det där hände några gånger för mig och även för Tom vill jag minnas. I mitt fall var det en jordkabel som var ärgad (Varvräknaren spikade i topp när den dog) och när jag fixade det så var det aldrig mer problem. Tom fick nog något annat för han lyckades inte med jordningen vill jag minnas. Slå en pling till honom.

/Freppa

Ett förtydligande: Jordkabeln har en sträckning från sidostödsbrytaren till motorn till varvräknaren. Om varvräknaren spikar (dvs far i topp) så skulle jag kolla där först.

Freppa skrev:
Ett förtydligande: Jordkabeln har en sträckning från sidostödsbrytaren till motorn till varvräknaren. Om varvräknaren spikar (dvs far i topp) så skulle jag kolla där först.

Jag ska kolla det. Vill minnas att varvräknaren hoppar till iallfall (kanske 3k - 4k varv extra).

Jag ringde faktiskt Tom och han hade inget svar. :7peta :tungan

EBS skrev:
Jag ska kolla det. Vill minnas att varvräknaren hoppar till iallfall (kanske 3k - 4k varv extra).

Jag ringde faktiskt Tom och han hade inget svar. :7peta :tungan

I så fall så är det kanske samma fel som sist. Freppas jordkabel blev inte permanent fixad, den strulade även efter det.
Det som var problemet då var reläet till stödkontakten var trasigt. Det kan ju vara så att min reparation av det inte blev helt tillförlitligt. (Delar av den gjordes vid vägkanten i Vaxholm).

Titta på härvan på vänstersidan brevid batteriet, så kan du se om det är något som verkar vara skumt där.

Tom skrev:
I så fall så är det kanske samma fel som sist. Freppas jordkabel blev inte permanent fixad, den strulade även efter det.
Det som var problemet då var reläet till stödkontakten var trasigt. Det kan ju vara så att min reparation av det inte blev helt tillförlitligt. (Delar av den gjordes vid vägkanten i Vaxholm).

Titta på härvan på vänstersidan brevid batteriet, så kan du se om det är något som verkar vara skumt där.

Pengarna tillbaka :D

har du fördåligt med ström på batteriet så blir det ingen gnista på di gamle sukkorna, dom är känsliga för det även om startmotorn tycks knalla på ungf som vanligt.

Prova med startkablar :tummenupp

vågen skrev:
:) för att intresseklubben ska kunna anteckna så har jag nämligen felsökt en kylmaskin med säkerhetsbrytaren (en strömbrytare) avslagen och undrat varför den inte fungerat :3freak :lol

Kan det ha något att göra med att amatörer som dig ska hålla fingarna från kylmaskiner då? :arsele Lämna det åt proffsen!! :)

/Johan

Nu fungerar den iallafall. :)

Kopplade bort reläet till stödkontakten och gjorde rent alla el-kopplingar. Så vipps startade den hur lätt som helst. :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka