Min Gixxer vill inte funka.

• Thread starter Thread starter Bee
  • Start date Start date

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Pillig som jag är så har jag varit och skruvat på min hoj allt för mycket. :kocko Allt skruvande resulterade i att 4:e cylindern inte fungera :huvet

Jag har bytt tändstift, kollat alla spolar och de funkar fint fint.....Kablarna till tändspolen är också hela, men det ända jag inte vet är om cdi-boxen (tror att det heter så) fungerar..nu undrar jag om ni vet vad det kan vara för fel, och om det är boxen, hur man kollar det och vad en ny/beg skulle kosta..
Tack på förhand.

Har du varit i förgassarna?.. kanske något munstycke som har satt igen sig, går den när du varvar eller går den inte alls?..

tändspolarna är, om jag minns rätt, ihoppkopplade 2 och 2, dvs om ettans cylinder går lär fyran också gå om det inte är brott inne i en av tändkablarna. kollat det?..

testa byt tändkablar från ettan till fyran då ser du om det är tändproblem eller om det ligger i förknassarna..

hör av dig sen

Darkwing skrev:
Har du varit i förgassarna?.. kanske något munstycke som har satt igen sig, går den när du varvar eller går den inte alls?..

tändspolarna är, om jag minns rätt, ihoppkopplade 2 och 2, dvs om ettans cylinder går lär fyran också gå om det inte är brott inne i en av tändkablarna. kollat det?..

testa byt tändkablar från ettan till fyran då ser du om det är tändproblem eller om det ligger i förknassarna..

hör av dig sen

Tja..

Jag har inte varit i förgasarna, så det kan man utesluta. :rofl

Det stämmer som du säger att 1 och 4 är ihop kopplade, och 1 funkar ju???

Jag springer ut och kolla sladden helt enkelt..
Tack!!!!!!!!!!!!

Bee skrev:
Tja..

Jag har inte varit i förgasarna, så det kan man utesluta. :rofl

Det stämmer som du säger att 1 och 4 är ihop kopplade, och 1 funkar ju???

Jag springer ut och kolla sladden helt enkelt..
Tack!!!!!!!!!!!!

Jag har insett att jag måste ha en ny CDIbox....så någon som har en beg box så är det bara att sälja....

Bee skrev:
Jag har insett att jag måste ha en ny CDIbox....så någon som har en beg box så är det bara att sälja....

funkade 4 när du bytte?

det är inte speciellt ofta de går åt skogen men det kan ju hända..

kolla skrotarna först och främst om det nu är den som verkligen är kass..

(tror mer på kablar, anslutningar, tändhatt eller dylikt)

Darkwing skrev:
funkade 4 när du bytte?

det är inte speciellt ofta de går åt skogen men det kan ju hända..

kolla skrotarna först och främst om det nu är den som verkligen är kass..

(tror mer på kablar, anslutningar, tändhatt eller dylikt)

Det var ju som så att kablarna var hela(jag mätte dem) sen upptäkte jag att 1och4 inte funkade och eftersom de hör ihop så tänkte jag att det var logiskt att CDIboxen var urfunktion....men vad vet jag.

Har du sås TILL spolarna då? Har du nu pillat för glatta livet så kan du ju ha pillat bort nån kabel eller haft isär en kontakt utan att du har märkt det. Min bil gick konstigt vid ett tillfälle, jag beredde mig på det värsta men jag kikade på kontakerna till insprutningen och fann att den hade hoppat isär i en hörna, pag att jag hade varit där och pillat tidigare.

Vet inte hur det är på Suzuki men på min kawa har jag två sensorer till tändningen nere vid svänghjulet, kan du ha varit där o pilat? själv så fick ja ingen gnista på 1:ans o 4.ans cylinder idag (bytt motor) va för stort spel på den ena sensorn eller va man ska kalla det, kan det va det som bråkar för dig?

Bee skrev:
Pillig som jag är så har jag varit och skruvat på min hoj allt för mycket. :kocko Allt skruvande resulterade i att 4:e cylindern inte fungera :huvet

Jag har bytt tändstift, kollat alla spolar och de funkar fint fint.....Kablarna till tändspolen är också hela, men det ända jag inte vet är om cdi-boxen (tror att det heter så) fungerar..nu undrar jag om ni vet vad det kan vara för fel, och om det är boxen, hur man kollar det och vad en ny/beg skulle kosta..
Tack på förhand.

Jag har haft exakt likadant fel på en gixxer 750 -96 en gång. Efter 10 min körning när ena tändspolen blev lite varm så gick den bara på 2 cylindrar.
Bytte tändspole så gick den perfa igen!
(jag har en fungerande spole legans om du är intresserad av o köpa den?)

tror isåfall det är spolen, testa bytt spolar med 2 och 3.. funkar det vet du var felet sitter=)

Back