Min gamla DR 800 91a startar inte

axlL

Medlem
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Västerås
Hoj
Fireblade 96:a
Kan någon säga mig vad som kan vara fel.
DRen har vägrat starta då den varit varm en liten tid nu.

Ser ut att komma glistimpulser till cdiboxen .
Batteriet drar runt startmotorn.
Stödet-kontakten är kollat med kontakt eller utan kontackt.
Ventillyftaren fungerar.
Tändning är på.

Om någon skulle sitta med en... cdi box med nummer 31DOO
F8T30971 1213
 
Hade liknande problem med en DR750. Fick igång den på startgas vid något tillfälle men sen gick den bara inte.
Kollade att det fanns gnista. Rev ner den vakumdrivna bränslepumpen och kollade förgasaren. Sen hittade jag info på nån DR-sajt att det kunde vara den spole i statorlindningen (finns separerad från övriga laddningen) som driver tändningen. Felet skulle enligt uppgift ungefär ge samma fel som förgasarproblem. Mätte upp och bytte statorlindning, fungerade perfekt. Tydligen en "weak spot" på DR:en. Kan vara värt att kolla.
 
Dea skrev:
2324456 Hade liknande problem med en DR750. Fick igång den på startgas vid något tillfälle men sen gick den bara inte.
Kollade att det fanns gnista. Rev ner den vakumdrivna bränslepumpen och kollade förgasaren. Sen hittade jag info på nån DR-sajt att det kunde vara den spole i statorlindningen (finns separerad från övriga laddningen) som driver tändningen. Felet skulle enligt uppgift ungefär ge samma fel som förgasarproblem. Mätte upp och bytte statorlindning, fungerade perfekt. Tydligen en "weak spot" på DR:en. Kan vara värt att kolla.

Tack så mycket för svaret!
Jag har kollat upp dem, de 2 spolarna verkar OK, det finns motstånd i dem, har ingen handbok, det är inte avbrott i dem iaf.

I dag satt vi fast i köping i förrgår Gävle, och nu går den inte alls! :(
 
Den jag höll på med slog vi igång efter vintern. Gick 10 minuter på tomgång sen dog den bara. "Plötsligt händer det"
 
få den soppa då?
surar inte?
rev just ner mina gasare på dr,n. de va bara choke vajern som hade haka upp sig..

ventilerna? kom de plötsligt eller smygande?

förr hade jag problem med att choken läkte förbi lite..dåliga o-ringar o så..
var helt omöjlig o starta om den inte starta på en gång..

gick iofs om den fick en extra knuff ti batteriet från bilen..

om den sura kan man ju hålla in dekomp o dra den lite på startmotorn o hålla full gas..
nåra sek bara..
sen prova igen.
ingen choke o gas samtidigt bara.
 
Last edited:
ozeo skrev:
2324499 få den soppa då?
surar inte?
rev just ner mina gasare på dr,n. de va bara choke vajern som hade haka upp sig..
.......sen prova igen.
ingen choke o gas samtidigt bara.

Har provat att pytsa i lite soppa direkt i förgasarutrymmet.
Jo då visst strular choken, får jobba för att få ner den helt.
Får nog kolla upp detta lite bättre!

Ventilerna verkar OK c:a 0,28 in 0,18 ut.

Men jag ser ingen gnista i tändstiften!

Varje gång det stannat har jag fått hjälp av snälla personer som har rusat sina bilar, sedan inga små roliga grusvägar, utan bara att ta (nästan) stora vägen till V:ås.

Tack för alla tipsen, skall rota lite till i morgon.
Och tack "Dea" för länkarna, de var fina!! :)
 
axlL skrev:
2324607 Har provat att pytsa i lite soppa direkt i förgasarutrymmet.
Jo då visst strular choken, får jobba för att få ner den helt.
Får nog kolla upp detta lite bättre!

Ventilerna verkar OK c:a 0,28 in 0,18 ut.

Men jag ser ingen gnista i tändstiften!

Varje gång det stannat har jag fått hjälp av snälla personer som har rusat sina bilar, sedan inga små roliga grusvägar, utan bara att ta (nästan) stora vägen till V:ås.

Tack för alla tipsen, skall rota lite till i morgon.
Och tack "Dea" för länkarna, de var fina!! :)
Hej
Tror också att det kan vara den separata statorm till tändningen. Spolar som ger upp börjar ofta med att krångla först just när de är varma, de "fältar" pga dålig isolering. Likadant är det när tändspolar ger upp, de "fältar" när de blivit varma efter en stunds drift.

Bra lite gissningar.

Mvh
Jörgen
 
Jörgen Karlsson skrev:
2324612 Hej
Tror också att det kan vara den separata statorm till tändningen.....
Tack för svaret Jörgen!
Jag hade mina fundreingar åt det hållet oxå, så jag kollade upp spolarna med det första.
Nu pekar både du och Dea åt samma håll!

Det borde gå att skrämma igång den som OZEO beskriver. Men inte ute i skogen! :4skrika
 

Bifogat

  • DR800_91.jpg
    DR800_91.jpg
    108.6 KB · Visningar: 270
axlL skrev:
2325005 Tack för svaret Jörgen!
Jag hade mina fundreingar åt det hållet oxå, så jag kollade upp spolarna med det första.
Nu pekar både du och Dea åt samma håll!

Det borde gå att skrämma igång den som OZEO beskriver. Men inte ute i skogen! :4skrika


vet att klr:en jag köpte hade samma problem den bara var stendöd en dag så bytte han starton och den skrammla igång

värt att testa men det har ni säkert redan kommit fram till :brinnerup
 
En kompis DR750 hade ingen gnista.. vi kom fram till att det var CDI:n som inte fungerade, så vi la in den i ugnen (varmluftsugn) i 80grader i c.a en timme. Sen dess har den fungerat fint :)

Vad gäller spolar kan du prova att mäta upp dem. På spolen som ger ström till CDI:n kan du koppla in en multimeter och mäta spänningen, den bör hamna på c.a 60v AC när man drar runt startmotorn. Kablarna som ska mätas på är svart-röd och röd svart.. de kommer ut från motorn i närheten av svänghjulet. finns ett kontaktstycke ganska nära styrhuvudet.
 
Last edited:
decube skrev:
2325222 En kompis DR750 hade ingen gnista.. vi kom fram till att det var CDI:n som inte fungerade, så vi la in den i ugnen (varmluftsugn) i 80grader i c.a en timme. Sen dess har den fungerat fint :)......QUOTE]


Tack för alla tips,
det är en av de 2 spolarna i statorn som har gett upp.
Jag fick fram en micro-ström på under 1 volt som går till cdiboxen
Har försökt att löda dit en ny trådbit (I guld så klart, är ju guldsmed)
Men så vid pålägg av ny emalj så hoppade en annan tråd av.:huvet
Jag ger upp, frågade om priset på ny stator till DRen.....nästan 7.000:-:gnissla

Nån som vet något billigare alternativ?
Hittade en på http://www.motek.de/motekweb/pdf/motek2001.pdf 140 europengar!
 
En kompis DR750 hade ingen gnista.. vi kom fram till att det var CDI:n som inte fungerade, så vi la in den i ugnen (varmluftsugn) i 80grader i c.a en timme. Sen dess har den fungerat fint :)


Måste lyfta tråden och tacka för det grymma tipset. Min dr750 tvärdog i förrgår det fanns ingen gnista. Efter att ha mätt upp allt konstaterades att cdi boxens vita sladd som går till spolarna var helt död och att alla andra sladdar visade helt galna värden. Polaren hittade den här tråden och ugnstricket provades i hans mors ugn medan vi fikade. Mellan 80 och 90 grader i en timma väckte boxen till liv. Värdena stämmer fortfarande inte överrens med tabellen vi hittade men är iaf i närheten. Hojjen hoppade igång diireekt.. :yoparty
 
Det finns även ett billigt alternativ när ungnen inte funkar:D
Reparera statorlindningar....
Skicka pm vid intresse...
Erfarenhet från över 300reparationer..:yoparty
 
Precis, att linda om själv är inget svårt.
Bara köpa lackisolerad tråd och linda på en lika lång bit som var där innan.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top