Min Fireblade pajj!!

Ivar

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
CBR 929rr -00 strypt..(?)
Jag var ute och körde med min fina blade och så plötsligt börjar den hacka. Sen dör den.. Den gick att starta i farten ett tag men sen gick det inte heller mer.

Ljudet av vad jag tror är bensinpumpen som surrar när man vrider om tändningen finns inte kvar. Vet dock inte om det är det.. Startmotorn går runt normalt men den startar inte sen. Nån som vet vad det kan vara?!! Bensinpump dyr/svår att byta för en amatör som mig?

Låter inte bra hur som hälst. Det kan givetvis vara fler orsaker till vad det är, men om det nu inte låter om bensinpumpen så koncentrera dig där till att börja med. Jag skulle börja med att kolla säkringar. Skulle även utgå från att H.I.S.S systemet inte börjat strula (för det sitter väl på alla nya Honda? Chansning). Ett sätt att kolla bränslepumpens funktion är att lokalicera den och peta på spänning direkt från batteriet. Om du känner dig det minsta osäker kan det vara läge att lämna in den på verkstad. Bensin och gnistor går sällan ihop. Fast å andra sidan kan man skruva bort det mesta och provköra det löst.
Har aldrig bytt någon bensinpump, men med tanke på att tanken sitter "överst" på hojjen så tror jag inte att den är så bökig. Priset däremot överlåter jag någon annan att svara på. Ring närmaste verkstad som tillhandahåller delar så får du ett ungefärligt svar i alla fall.

// Wip

ok men det verkar ju som man inte behöver nån bensinpump för att den ska starta.... den gör iaf inte den minsta antydan till att starta när man försöker.. kanske kan vara HISS systemet..

Nja går startmotorn så är det nog inte HISS :en som spökar,på min så går inte startmotorn när HISS har sagt i från.(iofs Blackbird) dessutom så ser du ju på nyckel-lampan som om det lyser grönt när du vrider på tändningen.

Men prova med din andra nyckel för säkerhets skull.

Kolla ev säkring till pumpen.

har inte nån vidare erfatenhet av HISS men vad jag har märkt så beter det sig som det brukar.. jag läste på en länk att det ska gå att starta utan pump, då borde det ju vara nått elfel kanske..

var sitter förresten säkringen till pumpen.. har bara hittat 5-6 skycken under sadeln som alla var hela.

Ivar skrev:
har inte nån vidare erfatenhet av HISS men vad jag har märkt så beter det sig som det brukar.. jag läste på en länk att det ska gå att starta utan pump, då borde det ju vara nått elfel kanske..

Kolla om den vill starta med startgas, gör den det så är det sannolikt nåt med soppatillförseln som kärvar.

Ivar skrev:
Jag var ute och körde med min fina blade och så plötsligt börjar den hacka. Sen dör den.. Den gick att starta i farten ett tag men sen gick det inte heller mer.

Ljudet av vad jag tror är bensinpumpen som surrar när man vrider om tändningen finns inte kvar. Vet dock inte om det är det.. Startmotorn går runt normalt men den startar inte sen. Nån som vet vad det kan vara?!! Bensinpump dyr/svår att byta för en amatör som mig?

Nu har ju jag en gammelblade, men på min är det inte krångligt att ta loss pumpen. Samma sak hände mig förra sommmaren, då hojen började hosta först sedan dog den helt (fö 30 mil hemifrån kul kul).

Jag tog loss pumpen och kollade hur den såg ut innanför, det var kontaktblecken som var snedslitna. Jag testade att slipa dem raka men det funkade bara ngn minut sedan började den hosta igen.

Nu vet jag iof inte vad som är smidigast att kolla först. Antagligen säkring sedan om det kommer kräm till pumpen, som ngn ovan nämnde.

Tycker att din 929 är lite för ny för att det skall ha inträffat samma förslitning som på min dock. (Ny pump till min kostade 2000:- :skrämd, men jag fick tips om en vanlig bilpump på biltema, eller om du hittar en begagnad oavsett märke)

//Johan W

Edit: Det mesta var visst redan sagt.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...