Min fiddy går dåligt =(

kimtheking007

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
Fiddy Loncin 110cc
Det är då en loncin 110cc med trottelförgasare, jag har rengjort den ordentligt i hopp om att få den o gå bättre, vilket sket sig =(
Jag vill gärna tro att det är nått med luftspället, kör jag med choken/luftspället öppen så funkar det, men stänger jag spjället så orkar den inte öppna när jag gasar på!
Det ska tilläggas att den inte kärvar, men funkar inte, och jag fattar inte varför?

Hjälp, mina små moppepojkar :)

vad menas med "går dåligt"? det kan ju vara allt från att den "bubblar" som jag kallar det så snyggt för,till att den inte tänder, till att den får för lite soppa, eller felakting tändinställning, lite mer info tack :)

"kör jag med choken/luftspället öppen så funkar det, men stänger jag spjället så orkar den inte öppna när jag gasar på"

Stänger du spjället, så har du ju full choke, inte konstigt alls att den går ruttet då, den går ju hur fett som helst.

Med du kanske menade annorlunda?

"kör jag med choken/luftspället öppen så funkar det, men stänger jag spjället så orkar den inte öppna när jag gasar på"

Stänger du spjället, så har du ju full choke, inte konstigt alls att den går ruttet då, den går ju hur fett som helst.

Med du kanske menade annorlunda?

Det kan förklara en del! när jag trott att choken vart ilagd så har den i själva verket vart stängd o tvärt om!
Men gentemot en bil så öppnar ju spjället i samma takt jag gasar om jag kan uttrycka mig så, skullle jag där pilla upp spjället med fingret så skulle jag ju sura ner den!

Men när jag tänker efter så är ju detta ett luftspäll endast och ska väl kanske stå öppet =)

Då är nog inte min hoj trasig haha

Tackar för denna utredning, nu är jag med på banan igen =)

Men nu kom jag på att jag har ju ett problem ändå, det som gjorde att jag misstänkte choken!
Den går skitilla på höga varv, drar jag till exempel upp den på bakhjulet på ettan så dimper jag ner i backen rätt fort för att den helt plötsligt blöddrar som fan när jag kommit upp i varv, den går som en gud på låga varv, men rätt trist att växla så tidigt =(

Ibland är det så att fortsätter jag gasa när den blöddrar så dör den typ, lättar jag lite på gasen så är den igång igen!
Jag vill tyvär inte gå med på några svar som säger att jag ska flytta flottörnålen upp eller ner, eller ställa på co skruven, för det är ALLTID där jag börjar!

Tacksam för nya bra svar =)

Last edited:
Den kan ju få för mkt bensin, pröva med ett större munstycke om det sitter sådana i fiddys. Det kan ju vara att den inte får tillräckligt med soppa på höga varv.

Ja många snackar om det, men hojen e liksom helt orginal, jag vill inte tro att jag måste byta munstycke på en hoj som inte förändrats nått alls och som gått bra med med det munstycket tidigare!

Haha här blev jag medlem i ett fiddyforum i hopp om att nån som är aktivt medlem här borde vara bra på just fiddys eller vart med om nått liknande, men ack så fel jag hade =p

Min fiddy gick exakt så också ! låga varv gick den som en klocka, men när jag kmr upp i höga varv så dör den nästan.

detta hjälper!
VÄLDIGT lätt
vill du ha dt?
behövs bara skruvas lite.
beredd?
okej

Ta bort luftfiltrer :D gjorde dt på min fiddy, funka som en pärla :D

Min fiddy gick exakt så också ! låga varv gick den som en klocka, men när jag kmr upp i höga varv så dör den nästan.

detta hjälper!
VÄLDIGT lätt
vill du ha dt?
behövs bara skruvas lite.
beredd?
okej

Ta bort luftfiltrer :D gjorde dt på min fiddy, funka som en pärla :D

Nu är det så att jag är inte ute efter några pundarlösningar som att plocka bort viktiga delar på hojen, den gick med luftfilter från fabrik, då ska den göra det igen!
Den kanske går bra en stund på det, men tar nog inte många minuter innan jag har lera i förgasaren o då får jag leda hem hojen, men det kanske du gör åt mig när du kommer med så puckade lösningar?

Last edited:
Nu är det så att jag är inte ute efter några pundarlösningar som att plocka bort viktiga delar på hojen, den gick med luftfilter från fabrik, då ska den göra det igen!
Den kanske går bra en stund på det, men tar nog inte många minuter innan jag har lera i förgasaren o då får jag leda hem hojen, men det kanske du gör åt mig när du kommer med så puckade lösningar?

ja lillefjantens lösning var ju en bra puckad lösning.:huvet

Om den nu går bättre utan luftfilter så är luftfiltret igensatt så hojen får med bensin än vad den ska ha.

Vore bra om alla ni pöjkar gogglar runt lite och läser om HUR en förgasare/motor fungerar innan ni ställer idiot puckade frågor som MIN FIDDY GÅR DÅLIGT!!

Klart den gör det om man inte tar hand som skiten. om man gasar tills det rasar så kan ni fan stå där med er trasiga fiddy.:D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman