Min första vurpa

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vurpade förförsta gången idag, för ca en timma sedan. Vänsterkurva, olja över hela vägbanan. Provade att bromsa men framhjulet släppte, insåg att det inte var nån bra idé att svänga. Siktade in mig på gräsmattan rakt fram i kurvan, välte hojen åt höger precis när jag kom ner på gräsmattan. Tog emot mig med höger hand, stukade den ganska rejält. Jag och hojen gled ca 20 meter på gräsmattan. Reste mig upp och kollade hojen. Styret var inböjt och hade bucklat tanken, varvmätarkåpan var sprucken och låg i gräset brevid. Repa i tanken, skrapmärken på tank och bakdel, ljuddämparen var inböjd mot svingen och gaffeln är troligtvis skev.

Det låg alltså tjockt med olja över hela vägbanan, i ca 100 meter. Tog mig hem och lade om högerhanden med bandage. Ringde precis polisen i Kungsbacka och bad dem att skicka dit en bil och sätta upp varningsskyltar och/eller sanera vägen. Polisen föreslog sandbil.

Ska ringa försäkrningsbolaget på måndag och kolla upp hur vi ska göra, om vi ska ta kontakt med vägvärket och kräva någon ersättning.


Här var det: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=hj%e4lmsbergsv%e4gen

Mellan Hjälm och Fjärås, vi kom från Lygnernring och hade kört bra mycket fortare bara några minuter innan olyckan.

Krillan_18, som skriver åt Limez i detta nu, fick panikbromsa och hann stanna precis innan vägkanten. Zarrell kom 50 meter bakom Krillan och hann stanna i god tid innan oljan.

Nu tog min säsong ett plötsligt avbrott, kör försiktigt, man vet aldrig vart sådana här vägförhållanden kan dyka upp.
 
Last edited:

haya

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
I ett hus
Hoj
zx9r-98
Beklagar det inträffade,tur du klarade dig med en stukad hand.Det kunde ha gott betydligt värre.Krya på dig:)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tråkig början på MC-säsongen.
Skönt att du klarade dig utan några allvarliga personskador. Tur att det var gräs och inte en gärdesgård eller något annat hårt
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Tråkig början på MC-säsongen.
Skönt att du klarade dig utan några allvarliga personskador. Tur att det var gräs och inte en gärdesgård eller något annat hårt

Precis, det var det första jag tänkte på när jag fått upp hojen. "jäklar vad tur att det inte stod ett hus där", eller att det var ett dike, då hade det tagit tvärstopp:näsblod
 

Torrfarfar

Torrfarfar
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malevik (GBG)
Hoj
Svart Kawa
Precis, det var det första jag tänkte på när jag fått upp hojen. "jäklar vad tur att det inte stod ett hus där", eller att det var ett dike, då hade det tagit tvärstopp:näsblod

Själv när man gjorde sin första prakt klotning förra året så tog de slut mot en trottoarkant :näsblod

P.S Tur att du klarade dig :) bättre hojen än dig
 
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Motala
Hoj
Ktm Superduke 990
Åk ut och ta bilder på vägen.
Kan vara bra och ha bilbevis på platsen ifall
f-bolaget bråkar med dig. Tråkigt
att du vurpa, men det kunde ju gått mycket
värre. Hoppas du läker snabbt.
Och lycka till. :tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Åk ut och ta bilder på vägen.
Kan vara bra och ha bilbevis på platsen ifall
f-bolaget bråkar med dig. Tråkigt
att du vurpa, men det kunde ju gått mycket
värre. Hoppas du läker snabbt.
Och lycka till. :tummenupp

Ska åka ut imorgon. Får se om polisen har hunnit sanda vägen. Annars får jag väl hoppas på att polisen har tagit bilder eller kan styrka för vägens skick.
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Ska åka ut imorgon. Får se om polisen har hunnit sanda vägen. Annars får jag väl hoppas på att polisen har tagit bilder eller kan styrka för vägens skick.


Ut själv och plåta och dokumentera så mycket som möjligt själv.
En bekant fick ut hela skadekostnaden direkt från kommunens i ett liknande fall.
 

Rignell

Guest
Som sagt... hellre hojen än liv&själ.
Känns nog lite bättre att klota pga yttre omständigheter än helt självmant, som en annan gjorde i höstas :rolleyes:
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ut själv och plåta och dokumentera så mycket som möjligt själv.
En bekant fick ut hela skadekostnaden direkt från kommunens i ett liknande fall.

Tjejen kommer och hämtar mig snart (ska hem till henne), kanske är värt att tvinga med henne dit nu och fota lite i mörkret, och se om polisen har hunnit sanda eller sätta upp skylltar:va

Som sagt... hellre hojen än liv&själ.
Känns nog lite bättre att klota pga yttre omständigheter än helt självmant, som en annan gjorde i höstas :rolleyes:

Hade det stått en husvägg eller annat fast föremål där så hade jag nog inte suttit här nu :näsblod
 
Last edited:

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
E inte detdär precis vid ridskolan/stallet?

Skulle ju inte förvåna en om de medvetet oljat vägen, dom har ju lite egna metoder de där...

(ta inte detta för gravallvarligt menat)
 

PAX

Hojåkare
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
2007 Suzuki GSX-R1000
Var det olja eller diesel?
Det verkar vara många som har svårt att få på tanklocket. Klotade själv för ett par år sedan på en dieselfläck i Götet.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
fan va segt emil:gnissla

jävla tur att du klarat dej hyfsat.

lycka till med tassen och tjöt med polis försäkringsbolag och kommun... är rädd att de kan bli mkt tjöt.:/
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
E inte detdär precis vid ridskolan/stallet?

Skulle ju inte förvåna en om de medvetet oljat vägen, dom har ju lite egna metoder de där...

(ta inte detta för gravallvarligt menat)

Kom ju ner en kille från gården, men han hade ingen aning hur det hade hamnat där. Men det är ju klart som fan att dom säger så även om dom vet (så sa även polisen jag talade med, ordagrant)

Var det olja eller diesel?
Det verkar vara många som har svårt att få på tanklocket. Klotade själv för ett par år sedan på en dieselfläck i Götet.

Vet inte vad det var, men det kändes och såg ut som olja när man tog det på fingrarna. Det kan nog vara diesel också, men det var ingen liten "fläck", det täckte alltså hela vägen från asfaltskant till asfaltskant.

fan va segt emil:gnissla

jävla tur att du klarat dej hyfsat.

lycka till med tassen och tjöt med polis försäkringsbolag och kommun... är rädd att de kan bli mkt tjöt.:/

Det har jag gott med tid för nu när jag inte kan köra hoj :tummenupp
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det som hände mig kan hända fler, sånt här "oljespill" kan finnas varsomhellst, bakom varje krön, i varje skymmd kurva. Fan, jag kommar aldrig att våga köra snabbt på vägen igen. Även om det inte gick särskillt fort den här gången. Vågar inte tänka på hur det hade gått om jag kört 750n
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jävla läskigt, kom bakom över krönet och såg bara Limez hoppa upp ur sadeln, tänkte herre jävlar va fan är det som händer nu :4skrika :3freak . Jag hade dock gott om tid att sänka farten och märkte knappt av att det var halt, hade inte varit kul med en serie krock där , tur att vi inte låg så tätt:rolleyes: . Men det var helt otroligt halt, kände lite på det efteråt och bakdäcket släppte direkt så fort man drog på lite, sen bromsade jag lite tvärt och då gled framdäcket också direkt. Tur att vi inte körde som vi hade gjort innan under rundan, detvillsäga med Limez som går in för att knäskrapa och jag typ 2 meter bakom med fullgas.

Jävla skit, hur fan spiller man olja/diesel över hela vägen, verkade som det kunde varit någon traktor eller dom som bodde i närheten men fy fan man undrar ju nästan om bonna jävlarna sitter uppe på terrassen med en krita och bockar av: ha ha yes vi fick en till, det var den andra idag.:huvet
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Limez, berätta vad du hade för kläder och skydd och hur du tyckte de funkade! Nu är det väl iofs fegt att söka upp en avåkningzon i form av en gräsmatta i stället för att lägga sig på asfalt, men ändå. :D

Nej ärligt så tycker jag det var bra gjort att känna och konstatera att det inte är värt att bromsa, så att istället för att bromsa omkull på asfalten sikta på gräset. :tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Gjorde en skiss på hur det såg ut. Den svarta delen av vägen var oljae/diesel-täckt och det röda sträcket är jag. Enligt skalan så är det ju en ganska lång bit som var täckt.

Snart kommer tjejen och då ska vi åka ut och kolla, ska bli spännande att se vad polisen gjort åt saken.
 

Bifogat

  • krasch.JPG
    krasch.JPG
    26.1 KB · Visningar: 96

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Limez, berätta vad du hade för kläder och skydd och hur du tyckte de funkade! Nu är det väl iofs fegt att söka upp en avåkningzon i form av en gräsmatta i stället för att lägga sig på asfalt, men ändå. :D

Nej ärligt så tycker jag det var bra gjort att känna och konstatera att det inte är värt att bromsa, så att istället för att bromsa omkull på asfalten sikta på gräset. :tummenupp

Körde i min kompletta utrustnig, delat ArlenNess-ställ, UFO ryggskydd, glasfiberhjälm, Sporthandskar med kolfiberskydd, Oxtar T.C.S stövlar.

Är extremt glad att jag valde att lägga över 10 laxar på ordentlig skyddsutrustning. Tror att ryggskyddet räddade mig rätt så mycket.


Hehe, ja, det var ren instinkt. Känns bra att jag hann tänka lite iallafall.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top