Min första trafikolycka under 13 års körning

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Nu har min prickfria hojkarriär fått en dutt i protokollet! Jag var på väg till jobbet en vanlig onsdagmorgon, Kom för ovanlighetensskull i nästan lagligt tempo, 73, på 70 väg, asfalten var lite fuktig, men inte blöt, och jag hade full skydsutrustning. En bilist hade gjort en del skumma manövrar, den körde i samma bussfil som mig och hade varit ute i väggrenen för att ta sig förbi bilar som kom från påfarten och skulle in på motorvägen - jag antog att bilen skulle in till naturhistoriska/universitetet då den låg långt till höger och saktade in inför den avfarten. Dock saktar bilen in och väjer ut till vänster och slår på blinkers strax före de heldragna linjerna börjar. Jag är inte så överraskad och nyper till bromsen. Då blir jag överraskad - hjulet skriker till och försvinner på någon tiondelssekund. Pang bom krasch och jag åker i backen och kanar fram ett par meter på sidan. Reser mig upp och går fram och ger bilisten som stannat fingret - går tillbaks och synar hojen. Den är repad och ena barkbustern böjd, annars ingen fara. Känner efter lite på kroppen och är öm men inget allvarligt (tror jag). Bilisten kommer fram, en ung blondin i saab 9-5 sedan, och är lite skärrad och säger flera gånger "det var verkligen inte meningen". Jag får upp hojen efter lite besvär, den startar efter en liten stund, och jag kör till jobbet. Skruvar bort barkbustern och jobbar fram till eftermiddagen, då vänster knä har blivit odugligt och inte längre går att stödja på. Tar en bulle till danderyds akut och efter lite skiktröntgen konstateras benbrott någonstans vid knät och gips i 8 veckor ordineras :(

Normalt hade jag kunnat bromsa in utan problem, och även en låsning på framhjulet brukar jag fixa med ro vid stoppie träning eller grusfläckar, men detta gick vansinigt fort överstyr, jag gissar på diesel eller annat skit på vägen, fast jag såg inget sådant. Vore kul att kolla vägbanan, men nu har det regnat ett par dagar och jag kan inte ta mig dit med mitt trasiga ben.. jag vill ju inte göra om samma misstag igen.
 

Bifogat

  • start på incidenten.jpg
    start på incidenten.jpg
    155.6 KB · Visningar: 479
  • asfalten och jag..jpg
    asfalten och jag..jpg
    153.4 KB · Visningar: 259
  • slutpunkten.jpg
    slutpunkten.jpg
    155.4 KB · Visningar: 308

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Oflyt oflyt. Det är otroligt lurigt på vägarna nu när det varit så lite regn under så lång tid. Mycket spillfläckar och annat som ligger och gojsar till sig i värmen. En polare till mig gav mindre än normalt gaspådrag ut ur en kurva med sin R1:a härom veckan. Helt överaskande släpper bakhjulet big time (helt torr asfalt) och får grepp igen i ytterläget vilket resulterar i high-sider och vid marknedslaget gjorde hojen även en ytterst illaljudande 180-gradare. Gick ändå hyffsat OK. Repade kåpor men annars ok. Med polaren gick det bra förutom en öm röv.

Jag imponeras ändå av att du helt obrydd jobbar vidare hela dagen med benbrott. Måste ju gjort hur ont som helst. Jag har brutit ben två gånger och min erfarenhet säger att man märker att något är fel liksom. Men du är la en hård jävel kanske!? :)
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
13 år är nästan värt en fjäder i hjälmen!
 

Motoya

Våga Vägra Stanna !
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Såld :(
En hel arbetsdag utan att känna någonting? Du var mig en hårdkokt en ;) Hoppas att du kmr ut på vägarna snarast som möjligt. Krya på dig !
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
& jag som brukar gå hem från jobbet när man känner sig lite lös i magen.. Tur att det inte gick värre!
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
dlgvrg skrev:
asfalten var lite fuktig, men inte blöt..... jag gissar på diesel eller annat skit på vägen...
eftersom det har varit fint väder i sthlm ett tag så har det hunnit samlas mycket skit på vägbanan, diesel/oljespill mm när det sedan börjar komma vatten på vägbanan så blir det snorhalt tills det värsta har regnat bort.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
En hel arbetsdag utan att känna någonting? Du var mig en hårdkokt en ;) Hoppas att du kmr ut på vägarna snarast som möjligt. Krya på dig !

Nej, jag är inte särskillt hård, jag tror benbrott känns olika för olika individer. Fick 50 citadon med mig hem, men dom behövs inte, det gör bara lite ont ibland och går över ganska fort. Jag har haft nageltrång och ryggskott som gjort mer ont än detta benbrott!

Jag hade i alla fall tur att benet låg rätt, dom snackade ett tag om att behöva operera för att lägga det rätt, men det slapp jag som tur var.

Blir tufft att komma i from till GGN nu! Kanske får vara mekaniker åt polarn i stället,,,
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag gillar kartbilderna, vilken gps har du som kan köras men googel earth?
Krya på dig, synd med gipset hela sommaren.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag gillar kartbilderna, vilken gps har du som kan köras men googel earth?
Krya på dig, synd med gipset hela sommaren.

En Garmin Edge 705 cykeldator - funkar toppen både i skog, på väg och till och med i fickan när man motionerar. Man kan inte direkt följa kartan, men den är stabil och tål väder och vibrationer och när man stannar så är det enkelt att navigera och se vart man är. Den har pulsmätare också, men den har jag inte när jag kör till jobbet, men pulsen då jag gick i gatan kanske hade varit kul att se :)

Bra grej att vara datanörd - sommaren blir inte lika förstörd, och hoj kan man ju köra året om i skogen i alla fall.

Fukt på väg med damm och pollen blir snorhalt.

Ja, det hade som sagt varit kul att veta vad som hände, så man slipper göra bort sig igen. Nu har jag ju inte lärt mig mycket mer än att racingstövlar inte har tillräckligt med tåskydd och att goretex jacka utan foder inte duger för att hålla skydden på plats...

Blondiner i saab 9-5....suck....:näsblod

Jo, fast man får inte dissa dom för hårt, bästa vännen har en sådan fru... dom är ju vanligtvis söta och snälla i alla fall...
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dom gick ut i lokala blaskan här hemma innan lågtrycket skulle komma in och det skulle bli regn att det skulle bli halt på vägarna i allmänhet och för mc i synnerhet pga. skräp,däckrester och i första hand pollen när vägarna blev blöta igen.

Sen har ju en hel del vägar(iaf. här hemma)svettats ordentligt i solen och det brukar ju bli halt det med när det blir blött.

Skulle nog sätta en slant på något av ovanstående(eller en kombination)som orsak till din asfaltgranskning.

Lite norrlänskt att jobba med benbrott då,klagar inte förrän armen som blev avsågad börjar lukta,då är det dags att gå till doktorn annars jobbar man klart! :)

Henrik
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top