Min första punktering

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
efter dryga 8000 mil i sadeln så har jag fått min första punka.

Efter en sväng på bulten så början hojen orma sig i en kurva, jag tog mig genom kurvan utan att klota, undrade först om det var halt i kurvan eller något annat, gasade sen upp till ca 90 km/h och den börja orma sig på en raksträcka, kollade snabbt på framdäcket men det var som vanligt.

Körde några hundra meter till och den börja orma sig igen, stannade och kollade bakdäcket, såg bra ut men sparkade på det, det var mindre luft än vanligt, hade 700 meter till macken så åkte dit, nu var däcket tomt, gick in på macken och köpte punkaspray, plockade ur en metallpinne ur däcket, sprayade och åkte sen vidare :)

den smidigaste punkan jag varit med om, 15 min och jag var på iväg igen, kan föreställa mig långt eländigare ställen och klockslag som detta kunde ha hänt på under de 8000 milen :näsblod

Punkaspray är fina grejer. :tummenupp

Jag fick punktering igår. Jag var ute och körde på en liten grusväg. Fick köra försiktigt på den lilla luft som var kvar till närmaste by. Så nu står hojen hos en polares föräldrar och jag har bakdäcket här hemma i hallen. Hoppas att mcdackonline gör en snabb leverans. :)

KGK, antar att du byter ut däcket, eller?
Fräscht gummi är bra mycket billigare än dom möjliga konsekvenserna av ett sunkigt bakdäck...
Ett tips i all välmening.

lite osäker på om det är bråttom, läst trådar tidigare om punka och en del menar att det går fint att köra vidare....
Ja, allt e ju relativt. Däcket håller trycket och ser ok ut från utsidan...men det betyder inte nödvändigtvis att det är något som man kan sätta livet på.
Har sett ett däckbyte med en däck fullt med spraygucka. Ingen vacker syn..:skrämd
Jag vill inte ha sån't klegg i mina hjul...
Har använt vulk-plugg och det funkar oxå men jag byter däck så fort de går.
Det har hänt att pluggar pajjar...med jävligt otrevligt resultat.
Att vara testpilot med den sortens insatser är inte riktigt min melodi, jag byter hellre däck.
Hoj-åkning är redan nog riskfyllt utan behöva lägga till sån'a som går att undvika-

Jag fick punka i morse, vid Norrtull.
Det var bara att "smeka" loss bakhjulet med innehållet i Hondans grymma verktygspåse, knata kånka bära släpa HJULHELVETET till McVaruhuset och betala sej blodig.:mad:

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard