Min första ärliga highsider

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jajemän, nu när rättsmedicin har kommit med sin rapport efter två veckors obduktion av Allt i Däcks Gixxer så står det klart att Don Quixote inte har någonting annat än sig själv att skylla för den spektakulära flygturen på Mantorp senast.

Så nu vet jag hur man highsidar. Jag har faktiskt varit lite fundersam till hur svårt det ska vara att låta bli... Det fick man äta upp.

Lagen om att obduktionsresultat samt bilder på denna ska publiceras på nätet har väl ännu inte gått igenom? Så om ni vill komma över denna information så är det genom de traditionella kanalerna - ändlöst mycket papper som ska fyllas i och skickas in.

Vi kan alltså inte tillhandahålla sådan känslig information till allmänheten hur som helst.

Well we have checked the data logs and I didn't do anything different this lap from all the previous so I guess it was just one of these things. It happens...

Men liksom Robbans krash så var det skit-TC:n som inte funkade. Hur ska man kunna åka fort om man inte kan lita på grejerna?

Well we have checked the data logs and I didn't do anything different this lap from all the previous so I guess it was just one of these things. It happens...

Men liksom Robbans krash så var det skit-TC:n som inte funkade. Hur ska man kunna åka fort om man inte kan lita på grejerna?

Checas TC la av på Valencia, men han tog sig (till slut) i mål iaf!:mad:

Det var en riktig highsider...

En riktig highsider är när du har haft ett par rigtigt bra varv och du kör optimalt in i en kurva och planerar att ladda riktigt bra ut ur den för att få än mer utgångsfart. Så blir allt svart. Du har ingen aning om vad som har hänt. Nästa ögonblick du är medveten om är minst 10-15 minuter senare och du är halvt avklädd och massa främmande människor kikar på dig mycket intresserat. Du har ingen aning om hur läderstället kom av. I dom flesta fall har du brutit ett par ben här och där. Du tror att du kan bita ihop och köra nästa pass. Men en halvtimme senare släpper adrenalinet osv och du inser att du nog inte ska köra något mer idag och du är rätt glad att du bara brutit ett par ben på valfritt ställe på kroppen.

Du har slagit huvet. Ditt huvud spänner lite dom nästa veckor. När du vågar ha sex så exploderar dit huvud i super huvudvärk och du tror att några blodådror ska brista. Ska du överleva? Well, efter 10 minuter så släpper det lite och du kan börja tänka igen. OK, ingen sex dom nästa veckorna.

Det är en rigtig highsider.

Last edited:
En riktig highsider är när du har haft ett par rigtigt bra varv och du kör optimalt in i en kurva och planerar att ladda riktigt bra ut ur den för att få än mer utgångsfart. Så blir allt svart. Du har ingen aning om vad som har hänt. Nästa ögonblick du är medveten om är minst 10-15 minuter senare och du är halvt avklädd och massa främmande människor kikar på dig mycket intresserat. Du har ingen aning om hur läderstället kom av. I dom flesta fall har du brutit ett par ben här och där. Du tror att du kan bita ihop och köra nästa pass. Men en halvtimme senare släpper adrenalinet osv och du inser att du nog inte ska köra något mer idag och du är rätt glad att du bara brutit ett par ben på valfritt ställe på kroppen.

Du har slagit huvet. Ditt huvud spänner lite dom nästa veckor. När du vågar ha sex så exploderar dit huvud i super huvudvärk och du tror att några blodådror ska brista. Ska du överleva? Well, efter 10 minuter så släpper det lite och du kan börja tänka igen. OK, ingen sex dom nästa veckorna.

Det är en rigtig highsider.

Hör du inte vad IngEmar säger? DET VAR EN RIKTIG HIGHSIDER!!!:fatta!

Hör du inte vad IngEmar säger? DET VAR EN RIKTIG HIGHSIDER!!!:fatta!

Jag säger inte att han inte hade en rigtig highsider. Jag beskriver bara hur en rigtig highsider är. DQ's highsider är ju omgärdad med mystik utan detaljer. Så det är ju inte lätt att veta. Men vi får väl storyn fredag kväll över en öl på knutstorp antar jag.

Hoppas man slipper highsiders då, fast råkar man inte ut för ngn så har man kört sakta

Det är just det som är problemet. Efter ett par säsonger utan en rigtig highsider började mitt mellannamn "Captain Safety" sakta ändras till "Captain Slow". Körde jag månne för sakta? Är det därför jag aldrig krashade, därför jag kom i mål och fick poäng? Well, oron började gnaga mig. Därför drog jag en suck av lättnad när jag vaknade någonstans på Mantorp efter en rigtig highsider med flygtur på över 10 meter. Äran var räddad, och "Captain Safety" namnet kunde bytas mot det mycket coolare namn "Captain Caos". Det är tufft.

Att jag var slagen överallt, alla mjukdelar mosade, jag skulle pissa var 30'e minut, jag kunde inte sätta mig ned eller ställa mig upp utan hjälp. Att jag gick som en 90-årig, att jag undrade när ryggen ville bli bättre, att jag efter en vecka fortfarande använde 10 minuter varje morgon för att kämpa mig upp från sängen. Det betyder inget längre. Nu är ryggen nästan bra. Huvudet är nästan bra, spänner bara en aning. Så länge jag inte har sex. Revbenen bara en aning knäckta, gör ont när man hostar eller skrattar. Faktiskt så har jag förvånansvärt få skador. Det var en tursam highsider. Förra gången gick armen av och det tog 10 månader innan den var rimligt bra igen.

Allt detta betyder inget längre. Äran är räddad. För nu är "Captain Safety" ändrad till "Captain Caos" och jag är pigg som en mört (nästan) och jag är klar till Knutstorp där jag ska ta hämnd. Dvs, köra utan att krasha.

Vi ses. Och håll avstånd från mig och DQ.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...