Min fälgpolering

HanneZ skrev:
De va de enda som finns, så jag antar att nån av dom är de "vanliga".
Jag har använt det Kiselkarbidbelagda pappret, vet faktiskt inte vad skillanden är, men det pappret jag slipade med fungerade utmärkt :tummenupp
 
jag har en fråga till dom kunniga angående polering...

det är ju så att man använder nån sorts poleringsmedel...så klart...
jag undrar om man kan lacka fälgen efter att man har fått till en riktigt bra yta?

och om de inte går att lacka, hur ofta får man polera färgarna, dom blir ju rejält sketna efter några veckor???

jag har ingen större lust o polera färgarna en gång i veckan :rolleyes:
 
weeeiii skrev:
hur ofta får man polera färgarna, dom blir ju rejält sketna efter några veckor???

jag har ingen större lust o polera färgarna en gång i veckan :rolleyes:

Då kanske du inte ska polera dom? Lacka blir inte bra.
 
fasen vad nice! :tummenupp

Ska själv köra igång med fälgar,ram o sving samt lite mer på mitt projekt...


Har kikat som fasen efter slip papper och har endast hittat ställen som har till 2000 korn


någon som vet vart man kan köpa det i sthlm trakten???
 
bör man klarlacka fälgarna efteråt?
Jag håller på att polera mina fälgar nu...(verkar populärt!). Har inte kommit så långt ännu, har använt färgborttagningsmedel och ska ge på med våtslippapper. Har hört att det är bäst att använda t-sprit alt. I-sprit. det ska tydligen kyla matrialet under slipningen bättre än vatten....någon?

Mvh Calle
 
Att klarlacka det polerade är ingen höjdare, putsa det istället med svinto en gång i veckan, enkelt och ger ett bra resultat :tummenupp
Ska prova gasketremover på framfälgen.
 
Bikester skrev:
bör man klarlacka fälgarna efteråt?
Jag håller på att polera mina fälgar nu...(verkar populärt!). Har inte kommit så långt ännu, har använt färgborttagningsmedel och ska ge på med våtslippapper. Har hört att det är bäst att använda t-sprit alt. I-sprit. det ska tydligen kyla matrialet under slipningen bättre än vatten....någon?

Mvh Calle


Klarlacka efteråt är för mig en självklarhet, ytan blir mycket lättare att hålla ren samt att den inte blir flammig så fort. Som medel när du polerar tycker jag du ska prova 5.56 eller WD40, har funkat skitbra för mig. Lycka till!
 
Smirre skrev:
Klarlacka efteråt är för mig en självklarhet, ytan blir mycket lättare att hålla ren samt att den inte blir flammig så fort. Som medel när du polerar tycker jag du ska prova 5.56 eller WD40, har funkat skitbra för mig. Lycka till!
Har dålig erfarenhet av klarlack på polerat, ser för jävligt ut efter ett tag. Inte så svårt att hålla rent utan klarlack enligt mig.
 
Nykan skrev:
Att klarlacka det polerade är ingen höjdare, putsa det istället med svinto en gång i veckan, enkelt och ger ett bra resultat :tummenupp
Ska prova gasketremover på framfälgen.


nej ingen svinto.då repar du bara den igen.använd bara 5-56 när den e skitig o sen autosol(på en trosa) för att få den fina glansen. ju mer du putsar'rensar den desto bättre(glansare) blir det.sen vaxar man fälgen ordentligt då sliper man allt damm o skit.
klarlacka går bra men då tapar man glansen något .det kan bli guldaktigt.bull :huvet
 
crazy martin skrev:
nej ingen svinto.då repar du bara den igen.använd bara 5-56 när den e skitig o sen autosol(på en trosa) för att få den fina glansen. ju mer du putsar'rensar den desto bättre(glansare) blir det.sen vaxar man fälgen ordentligt då sliper man allt damm o skit.
klarlacka går bra men då tapar man glansen något .det kan bli guldaktigt.bull :huvet
Fel, fel!! Svinto repar inte det minsta så länge det löddrar!
 
Smirre skrev:
Klarlacka efteråt är för mig en självklarhet, ytan blir mycket lättare att hålla ren samt att den inte blir flammig så fort. Som medel när du polerar tycker jag du ska prova 5.56 eller WD40, har funkat skitbra för mig. Lycka till!


klarlacka du, men vad jag hört om och om och om igen, är att klarlacken inte fäster någe vidare på polerade aluminiumytor.
Och därför får man hålla puts på det i stället, för att klarlacken kommer typ att börja flagna efter ett tag.


och sen är du säker på att det verkligen var mekonomen som hade 2000korn?
kollade precis på deras hemsida och det verkar som om dom bara har upp till 1200korn som alla andra :va

aja kanske får ringa och fråga...
 
Last edited:
arrghh...det blev ju inte lättare att bestämma mig nu!

Ska klarlacka alla kåper på hojen så jag tänkte att det var lika bra att ta fälgarna oxå...

5/56 som polaremedel, det har jag aldrig hört....ska pröva på nått blankt!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top