Min DR 650 tappar sporadiskt kraft

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Som topic. Kraften halveras. Den misständer inte eller något liknade. Rivit förgasaren och rensat utan resultat. Det märkliga är att det är som att slå på/av en strömbrytare. Vad tycker ni att jag ska kika närmre på?
 
Vad har du för årsmodell på maskinen? Är det en tidig vill jag inte spekulera i vad det kan vara men låter som att det är nått läckage eller stopp i soppa-tillförseln. Gjort rent bränslefiltret? Hur ser luftfiltret ut? Hur långt har cykeln gått?
 
Tappar en helt? Hur länge?
Glapp i jorden? Annat elfel? Min gamla 600 gjorde exakt så. Minuskabeln satt dåligt...
 
Det är en -90 och rullat 3,5k.
Jag har rengjort bränslesilen. Kan verka otroligt, men jag vill ha för mig att bekymren började när jag bytte bränsleslang. Jag har samma innerdiameter, och slangen har inte fått några veck. Har t.o.m bytt slang igen för att utesluta att det är det som är problemet, men min första misstanke var att den inte fick soppa eftersom det oftast var vid acceleration som problemet visade sig, då som att slå på en brytare.

Har en liten misstanke: skulle ett dåligt stift kunna orsaka detta fenomen. Jag har ju två stift, och bara bytt det ena p.gr. av avsaknaden av rätt verktyg.
 
Last edited:
kollat i slangen? och byt stiftet.
 
Ska försöka hitta ett lämpligt verktyg. Trångt som tusan inne bland kylflänsarna på det inre stiftet. Slangen är kollad.
 
Det är en -90 och rullat 3,5k.
Jag har rengjort bränslesilen. Kan verka otroligt, men jag vill ha för mig att bekymren började när jag bytte bränsleslang.

Det är inte så att du råkat få en luftbubbla i bränsleslangen när du bytte?
Just DR 650 lär vara väldigt känsliga för det.



Edit:


F'låt. Det är ju teknikformet det här.
On a more serious note;

Eftersom det är ett intermittent fel så måste du bekanta dig med hur stiftet ser ut när hojen går som den skall. Kör som vanligt, se till att motorn är ordentligt varmkörd och har varit belastad.
Skruva ur och kolla hur stiftet ser ut.

När motorn tappar kraft så fortsätt att kör ett tag till.
Skruva ur stiftet igen och se.

Magert/vitbränt?
Då har du att göra med "starvation" - motorn tappar kraft tack vare en utmagrad bränsleblandning.
Tändningen funkar som den skall, och trotteln lyfter som den skall - men det saknas tillräcklig bränslemängd som kan nå huvudmunstycket.

Om stiftet däremot ser svartsotigt eller rent av blött ut så ligger felet antingen på tändningssidan eller skapas möjligen av att motorn får för lite luft. Musbo i luftburken, eller någon tidigare "tuningspeciallist" som härjat loss snorkel och kanske något mer som gör att mellanväggar o annat kan komma loss och tillfälligt blockera andningsvägarna.

Ser stiftet ut som vanligt så är det en indikation på att trottellyftet kanske inte är som det skall.
Kan finnas minimala små sprickor i membranet som ställer till det ibland - och ibland inte.
 
Last edited:
Trottelmebranet har jag inte alls undersökt. Försökte få loss skuvarna till locket vilket visade sig helt omöjligt utan att gjort sallad av dom. Ska bestycka mig med nya skruvar (insex denna gången) och kika på det. Tyvärr är förgasaren ett rent helvete att lirka loss. Kanske går att inspektera med förgasaren på plats, men tack för tipsen.
Blir nog inte av att ut o köra nu dock :tummenupp
 
Hur länge går den dåligt, tills du sluta accelerera eller tills du startar nästa gång? På min fyrcylindriga hoj så har jag en förgasare som hänger sig ibland. Då får jag lossa luftfilter och trycka upp trotteln med fingret. På en encylindrig hoj är det mer tydligt om trotteln hänger sig.

Annars tänker jag att det är överslag i någon av tändkablarna.

Jag skulle också byta det gamla stiftet.
 
Mjae, den kan komma tillbaka med full effekt under en acceleration (vilket är jävligt otäckt med full gas). Likväl kan den tappa under machfart.
 
Efter lite sill och nubbe så inträder dock frågan, inte kan det väl vara så otäck med full gas på en DR650 :D:D

Eventuellt mer seriös kommentar, om den inte tokdör utan bara tappar kraft så gissa jag på förgasare, bränsle tillförsel. Skit i flottörhuset som sätter sig i huvudmunstycket, kan ha kommit med nya slangen. Ta den förgasare och plocka isär och gör rent. Montera bränslefilter om det inte redan finns.:tummenupp
 
Efter lite sill och nubbe så inträder dock frågan, inte kan det väl vara så otäck med full gas på en DR650 :D:D

Eventuellt mer seriös kommentar, om den inte tokdör utan bara tappar kraft så gissa jag på förgasare, bränsle tillförsel. Skit i flottörhuset som sätter sig i huvudmunstycket, kan ha kommit med nya slangen. Ta den förgasare och plocka isär och gör rent. Montera bränslefilter om det inte redan finns.:tummenupp

Är man inte beredd, så kan även en 650 skrämmas :tummenupp

Som nämts tidigare så har förgasaren varit i delar sånär som membranet, och sil och bränsleslang synade.
Jag ska ge tändsystemet med tillhörande bortglömda stift en översyn härnäst.
En annan sak som slog mig är att jag pillat på ventilerna. Dock kan jag inte säga om fenomenet kom i samband med detta. Hur som helst borde inte felaktigt ställda ventiler kunna ge detta på/avslag...möjligtvis allmän kass gång och startsvårighet.
 
Är man inte beredd, så kan även en 650 skrämmas :tummenupp

Som nämts tidigare så har förgasaren varit i delar sånär som membranet, och sil och bränsleslang synade.
Jag ska ge tändsystemet med tillhörande bortglömda stift en översyn härnäst.
En annan sak som slog mig är att jag pillat på ventilerna. Dock kan jag inte säga om fenomenet kom i samband med detta. Hur som helst borde inte felaktigt ställda ventiler kunna ge detta på/avslag...möjligtvis allmän kass gång och startsvårighet.

Hej,
jag hade en DR650 årsmodell 2001 som betedde sig märkligt vid ett par tillfällen, som du beskriver, intermittent, gärna vid pådrag. Ena gången så glappade kabeln till minuspolen på batteriet(??) och en annan gång så hade den dålig kontakt med ena tändstiftet, jag minns inte om jag fick byta tändkabel och tändhatt ihop med tändstiftet för att få bukt med det. Har du vakuum fugge och inte har "trimmat" den så är det yperligt läge om du plockar ur trotteln att ge dig på det tricket. Kanske skulle få den att gå riktigt först bara :)
Lycka till!
 
Är man inte beredd, så kan även en 650 skrämmas :tummenupp

Som nämts tidigare så har förgasaren varit i delar sånär som membranet, och sil och bränsleslang synade.
Jag ska ge tändsystemet med tillhörande bortglömda stift en översyn härnäst.
En annan sak som slog mig är att jag pillat på ventilerna. Dock kan jag inte säga om fenomenet kom i samband med detta. Hur som helst borde inte felaktigt ställda ventiler kunna ge detta på/avslag...möjligtvis allmän kass gång och startsvårighet.

Gasresponsen är ju under all kretik, jag köpte en ny fögge till min nu för att få bukt på det men tror inte den passar din. :gråta

Du känner till www.procycle.us va?
 
Japp, avluftning ok. Som jag (med flera) var inne på tidigare, så ska jag kika på stift, tändning och kontakter samt membranet. Felet märks ju bara när man kör, och det är det inte väder till nu tycker jag
 
Väcker den här gamla tråden med en fundering och då jag inte fått bukt med problemet.

I bränsleanslutningen till förgasaren tyckte jag mig se en vit plastbit som var intryckt. Såg ut som en strypning (varför man nu sätter en strypning till bränsletillförslen). Slog mig att detta kan vara ett filter. Någon som vet då jag inte har hojen i min närhet och kan kolla.
 
Väcker den här gamla tråden med en fundering och då jag inte fått bukt med problemet.

I bränsleanslutningen till förgasaren tyckte jag mig se en vit plastbit som var intryckt. Såg ut som en strypning (varför man nu sätter en strypning till bränsletillförslen). Slog mig att detta kan vara ett filter. Någon som vet då jag inte har hojen i min närhet och kan kolla.

Såg det ut så här?
https://er70s-2.smugmug.com/Motorcycles/Motorcycling/i-SRwBRvr/6/M/010-M.jpg
https://er70s-2.smugmug.com/Motorcycles/Motorcycling/i-8TWbwBJ/6/M/014-M.jpg

Vatten i soppan är ju också en tanke :)
 
Har en DR600 som hade liknande problem tappade ork och ville inte varva som den borde. Min ena tändhatt var glapp så den gick på ett stift. Bytte båda hattarna sen gick den som vanligt igen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top