Min dator är sjukt instabil.

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Köpte en snikdator från JME för ett par månader sedan. Köpte deras studentpaket...

Vad jag kan minnas är det följande grejer i den nu:

Moderkort: Shuttle AV49PN
CPU: Celeron 2,4GHz Socket 478
Minne: 2x Kingmax 512mb DDR400
HDD: WD 120GB SATA samt 200GB SATA (Operativet på en 20Gb partiation på 120GigaBajtarn)

300W nätdel
Win XP

Datorn ger fan i att starta rätt ofta, den fastnar bara under starten, den laddar på i 5 sekunder som om allt skulle funka innan den stannar. Omformaterar och allt funkar kanon. Sen händer det igen.

Har norton 2005 och ad-aware, uppdaterar kontinuerligt och är allmänt petig med vad som används i datorn.

Jag tänkte om det är mina puckade sata diskar som inte vill funka ordenligt med Windows XP. Det var slit innan jag fick dom att funka från början iaf. Har ni några tips på vad det kan vara för fel? Är jävligt less på detta nu.

Kan vara minnena som är defekta. Prova att ta ut en modul och se om den går stabilare. Prova sen att bara köra med den andra, så märker du om någon av modulerna är kass.

Om inte det funkar så kan du om du har möjlighet låna komponenter av någon kompis, och byta ut en i taget på din burk, för att se om den går stabilare.
Då kan du lätt märka vilken komponent som är kass, för det verkar onekligen vara ett hårdvaruproblem.

Hade liknande problem med syrrans dator som höll på att tramsa, och det visade sig vara HD:n som var sönder...

Som sagt redan. Låter som hårdvarufel nånstans. Hade nästan samma sak och då var det ett av minna RAM minne som var kass.

Bara att prova sig fram med så lite saker som möjligt inkopplade.

Det finns förmodligen även ett "FailSafe" läge i BIOS-setupen - som man kan använda för att upptäcka annat än minnesfel. Det skulle ju även kunna vara moderkortet eller CPU'n i sig självt som är kass.

SFB skrev:
Köpte en snikdator från JME för ett par månader sedan. Köpte deras studentpaket...

Vad jag kan minnas är det följande grejer i den nu:

Moderkort: Shuttle AV49PN
CPU: Celeron 2,4GHz Socket 478
Minne: 2x Kingmax 512mb DDR400
HDD: WD 120GB SATA samt 200GB SATA (Operativet på en 20Gb partiation på 120GigaBajtarn)

300W nätdel
Win XP

Datorn ger fan i att starta rätt ofta, den fastnar bara under starten, den laddar på i 5 sekunder som om allt skulle funka innan den stannar. Omformaterar och allt funkar kanon. Sen händer det igen.

Har norton 2005 och ad-aware, uppdaterar kontinuerligt och är allmänt petig med vad som används i datorn.

Jag tänkte om det är mina puckade sata diskar som inte vill funka ordenligt med Windows XP. Det var slit innan jag fick dom att funka från början iaf. Har ni några tips på vad det kan vara för fel? Är jävligt less på detta nu.

Låter som inkompatibla minnen. Min polare hade samma problem. Skiten hängde sig i starten efter ett par sekunder (ibland höll den ett par minuter) Ryckte ut alla korten men likadant, slutligen var det minnen som var fel. Var tvungna att byta till ett annat märke för vi testade nya med samma märke som innan och då sket det sig på samma sätt ;;)

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats