Min Cbr600rr 08 surrar vid 4000 varv

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Fireblade 08!
Som tråden lyder, har någon svar vad det kan vara?
Lite som ett vibrerande surr, låter någonstans fram på hojen, vid styret fast en liten bit ner. Känns som motorn går lite ojämnt med.
Tack för svar.
MVH Andreas

jag körde polarens r6 07a var typ samma jag tror att katn stryper motorn sam för lite vrid vek me katn ha hel sen ska du få se

jag körde polarens r6 07a var typ samma jag tror att katn stryper motorn sam för lite vrid vek me katn ha hel sen ska du få se

Ja jag får nog kolla upp d med handlaren. Nä men ljudet kom igår, aldrig hört d surrandet innan. Kör nog dit imorron o frågar.

Skriver du sådär illa eller gjorde du dig till?
Kanske jag som är trött men vad fan står det:va

Jag har ett liknande surr upp till 4-5000 varv på min R6 -08. "Felet" kanske är att det är 600 kubik ;) Nej men det verkar lite mysko, det påminner lite om ventilknatter men jag undrar om det verkligen kan vara det. Den ska dock in på 1000km-service snart så då hoppas jag de hör det och kan säga vad det är.
Det blir intressant att höra vad du får för svar av din handlare.

Det första som sitter där nere som skall surra är ju motorfläkten, kanske nåt fel på lagret? Är ljudet konstant vid 4000rpm? Ändras det med varvtalet?

Jag har ett liknande surr upp till 4-5000 varv på min R6 -08. "Felet" kanske är att det är 600 kubik ;) Nej men det verkar lite mysko, det påminner lite om ventilknatter men jag undrar om det verkligen kan vara det. Den ska dock in på 1000km-service snart så då hoppas jag de hör det och kan säga vad det är.
Det blir intressant att höra vad du får för svar av din handlare.

Kom ditt surr också efter ett tag?
Som tur e ska jag också in på 100 mila service snart.
Får väl se om dem vet nåt imorron annars får man vänta.

Det första som sitter där nere som skall surra är ju motorfläkten, kanske nåt fel på lagret? Är ljudet konstant vid 4000rpm? Ändras det med varvtalet?

låter inte som fläkten faktiskt.
Det låter direkt jag kommer upp till 4000 varv eller mer oavsätt vilken växel, och ja det är konstant, som ett pipsurr. Som ett bi :)

Last edited:
QUOTE]

Jag är osäker på om det kom efter ett tag eller har funnits hela tiden. Dock reagerade jag på det efter ett tag.
Tråkigt med såna missljud på helt nya fordon, eller så är det inget missljud utan helt som det ska men det är ändå irri :huvet

Lagerljud brukar ju vara malande eller vinande med som ett BI, den har jag nog aldrig hört förut. Man kan ju alltid ha nån gissningstävling men bäst är nog att åka förbi Honda imorgon o be dem kika.
Lycka till :tummenupp
Berätta vad det var sen...

QUOTE]

Jag är osäker på om det kom efter ett tag eller har funnits hela tiden. Dock reagerade jag på det efter ett tag.
Tråkigt med såna missljud på helt nya fordon, eller så är det inget missljud utan helt som det ska men det är ändå irri :huvet

Ja d e störigt som in i.
Känns nästan som motorn går lite ojämnt också, eller så inbillar man sig bara.

Jag har dock inte känt att motorn går ojämnt.
Tar nog en sväng till handlarn imorrn iaf. Förhoppningsvis har nån mekare tid att komma ut och lyssna.
Rapportera imorrn när du har varit hos din handlare :)

Lagerljud brukar ju vara malande eller vinande med som ett BI, den har jag nog aldrig hört förut. Man kan ju alltid ha nån gissningstävling men bäst är nog att åka förbi Honda imorgon o be dem kika.
Lycka till :tummenupp
Berätta vad det var sen...

Ja vinande kanske var ett bättre ord :tummenupp
Ja jag tar mig en tur dit imorgon och hoppas dem tar mig tid o kolla.
Jag berättar när jag varit där.
Tack iallafall

Jag åkte till Bike och hörde mig för om surrandet. Jag fick förklarat för mig att det antagligen är sekundärluftventilerna som låter. Han tog en tur men hörde inget som är onormalt. Kort sagt, det låter så helt enkelt. Skönt att veta att det inte är nån fara. Ett "missljud" som man inte vet vad det beror på är ju alltid irriterande men ett ljud som man vet vad det är och att det ska vara så är ju inte lika illa :)

Jag åkte till Bike och hörde mig för om surrandet. Jag fick förklarat för mig att det antagligen är sekundärluftventilerna som låter. Han tog en tur men hörde inget som är onormalt. Kort sagt, det låter så helt enkelt. Skönt att veta att det inte är nån fara. Ett "missljud" som man inte vet vad det beror på är ju alltid irriterande men ett ljud som man vet vad det är och att det ska vara så är ju inte lika illa :)

Jag var också hos min handlare lillemans idag och han tog en tur också men hörde inget onormalt. Men ljudet kom inte förrän jag kört en bit efteråt. Så jag får väl åka dit igen om d fortsätter.

Har en R6 från 06 den viner rätt bra oxå men som jag fått förklarat för mig så är det insugstrattarna under tanken som visslar och lever.

Mvh Fredric

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...