Min bandit äter stift. varför?

Simp skrev:
De stift som sitter i nu heter NGK CR9EK. Om jag vill testa hårdare stift eller stift av annat fabrikat vad ska jag testa då? Hårdare stift känns som det skulle kunna lösa problemet. Hursomhelst är det värt en chansning då jag inte har råd med att bromsa och justera i bänk nu om den skulle gå för fett.... Vad tror ni?

Hårdare eller mjukare stift kommer inte att hjälpa. 9'ans tändstift är optimalt för en normal 4-ventilad Suzukimotor med kompression mellan 8:1 till 14:1, dvs området är _väldigt_ brett. Du måste kika över och fixa felet med bränsleblandningen för att komma åt problemkällan. Det är dumt att ens spendera 3 sekunder åt tanken på att byta stift. Det blir bara dyrt med nya stift (även de nya du försöker prova) när även de slaggar ihop.

andersbrink skrev:
Hårdare eller mjukare stift kommer inte att hjälpa. 9'ans tändstift är optimalt för en normal 4-ventilad Suzukimotor med kompression mellan 8:1 till 14:1, dvs området är _väldigt_ brett. Du måste kika över och fixa felet med bränsleblandningen för att komma åt problemkällan. Det är dumt att ens spendera 3 sekunder åt tanken på att byta stift. Det blir bara dyrt med nya stift (även de nya du försöker prova) när även de slaggar ihop.

Och om du säger det så får jag lite på det... Men jag kan inte se några förbränningsrester på stiften. Men det kanske kan skita sig ändå. Vad tror du det bero på??

Simp skrev:
Och om du säger det så får jag lite på det... Men jag kan inte se några förbränningsrester på stiften. Men det kanske kan skita sig ändå. Vad tror du det bero på??

Kan du inte bara förklara för bänk-killarna att detta hände efter deras arbete och be dem fixa det? Om det nu har varit så sen dess borde det väl vara deras ansvar...

Om stiften inte har något färg går den för klent, dvs alldeles för varmt. Monterar du stift som får färg, dvs kallare stift, kommer du att smälta kolvarna fortaren än kvickt vid nästa längre fullgasrepa. Justera bränsleblandningen så att 9'ornas tändstift får rätt färg, det är den enda åtgärden du ska utföra för att korrigera problemet, alla andra sätt är felaktiga. Om det sker med annat luftfilter, annan bestyckning, annan luftburk, annat avgassystem - spelar ingen roll, huvudsaken bränsleblandningen blir den rätta. Din bränsleblandning nu är inte den rätta.

Simp skrev:

Ingen som vet någon i värmland som kan bänka och justera för en billig pening? Vad skulle det kosta att låta tex BikeCorner gör jobbet?

Moi!
Min rf900r hade samma problem när jag köpte den.Det är inte munstycket utan röret som själva nålen går i som gör att hålet blir ovalt. Speciellt av dyno nålar. Förgasarna ger för mycket bensin på ett visst gaspådrag därför kan stiften se bra ut,speciellt vanligt på vissa suzuki modeller.

Håller med Anders här stift ska du inte byta du måste åtgärda problemet som är fel bränsleblandning eller eventuellt nåt fel på tändsystemet.

Det borde dock synas på stiften om det är helt fel bränsleblandning men alla gånger är det inte så enkelt.

Jag frågade tidigt i tråden om dynojetkit var monterat för de nålarna är kända för att slita ut rören i förgasarna. Det kan dock även hända med original nål när cykeln har gått långt.

Tror du behöver lämna in den för en felsökning. Det finns en kille i verkstan på bikecorner som har en bänk hemma där han bor. (Sunne eller i Munkfors eller nåt sånt). Tror han är relativt billig.

falconiii skrev:
Jag frågade tidigt i tråden om dynojetkit var monterat för de nålarna är kända för att slita ut rören i förgasarna. Det kan dock även hända med original nål när cykeln har gått långt.

Tror du behöver lämna in den för en felsökning. Det finns en kille i verkstan på bikecorner som har en bänk hemma där han bor. (Sunne eller i Munkfors eller nåt sånt). Tror han är relativt billig.

Det är DynoJet steg 1 grejer som sitter i. Du vet inte eller kan inte ta reda på namn och telefonnummer till killen på Bikecorner, kanske inte så bra och ringe receptionen på bikecorner och fråga.....

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...