Min 855 "sjunger" när jag svänger höger

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
nån som har nån aning vad det kan vara som låter, det är säkert nå med styrservot(eller???), men vad ???????

Vet ni av något volvo forum där man kan fråga detta ???

Volvo 855SE -94 är det

Last edited:
Låter det bara när du svänger åt ett håll? Tycker mer det låter som ett kasst hjullager.

Gringo_83 skrev:
Låter det bara när du svänger åt ett håll? Tycker mer det låter som ett kasst hjullager.
Japp, bara när jag svänger åt höger

Om ljudet kommer från vänster sida så är jag nästan hundra på att det är hjullagret som är kass, det brukar nämligen ge ifrån sig ett sjungande ljud..

Prata med Japps här på forumet....han är Bilia mekare. Lär ha koll på det! :tummenupp

Japp det låter som hjullager. Fram med domkraften och hissa upp, ryck i hjulet och kolla efter glapp (håll uppe och nere på hjulet när du sliter, inte vänster och höger)

men ljudet kommer från höger sida

Farsan hade samma problem på sin 850. Kasst hjullager. Kostar runt en tusenlapp att byta.

Fast ljudet var då mer "whum whum whum whum"... Inte så mycket sjungande utan mer hummande. :D

R1 Uffe skrev:
nån som har nån aning vad det kan vara som låter, det är säkert nå med styrservot(eller???), men vad ???????

Vet ni av något volvo forum där man kan fråga detta ???

Volvo 855SE -94 är det

En trafiklärare som inte kan lokalisera ett sådant fel på en volvo :hihi
Vänster hjullager låter det som iaf, hissa upp och ryck för att se hur illa det är. Om allt verkar fint så kör du tills det låter för illa eller skär :) Eller så köper du nytt lager á 1200:- har jag för mig.

Är det när du svänger med fullt rattutslag i krypfart eller när du är ute och kör som vanligt i lite högre farter?

Hjullager brukar ge sig till känna genom att det låter från höger hjul när man svänger vänster eller vice versa och man har lite fart. Detta för att belastningen blir större på det yttre hjulet. Låter t.ex. "vrrrrrr" eller något liknande.

Skulle det däremot vara ett ljud som låter gnissligare och uppkommer vid fullt rattutslag så är det servorelaterat. Då troligen rem, eller remskiva, eller låg oljenivå, eller servopump som är åt hellskotta. Det kan vara bara så att det är ljudet från servons skyddsventil du hör också, ljudet ska alltså ändras lite vid fullt rattutslag.

Tänka på att du kan skona servon ganska mycket genom att undvika att vrida ratten till fullt utslag. Släpp upp kanske 1/8varv från fullt så lever servon längre och du tappar inte heller särskilt mycket i vändradie.

Är det ett lite kvittrande... skrikande ljud?? låter det lite inne i bilen?? Ett jätte vanligt fel på 850an är att kupé fläktens lager går torrt funkar att smörja brukar låta mest när bilen é kall och när man svänger...

det låter när jag kör som vanligt och svänger lite lätt bara

Nu har jag provat och kollat

Det börjar sjunga/skrapa(inte någon hög skrapning) när jag svänger höger, det låter som det kommer från höger sida oxå.
Behöver bara vrida ratten precis så att den "lutar" höger så börjar detta läte att låta.

Hastigheten spelar ingen roll, sakta som fort.

OK, få höra nu från er alla igen

Upp med hö framhjul i luften och så snurrar, vrider, rycker i hjulet samt kollar så att inget skit sitter löst bakom hjulet. Kolla även bromsskölden (som skydda bromsskivan) så att inte den tar i skivan, eller att nåt annat lattjo finns i närheten. Kolla även beläggens kondition..

Mina fem spänn på att det är hö framhjulslager, men det borde du känna som ett glapp, eller som att det låter når man snurrar på hjule i luften. (som ett "grovt" rullande istället för det vanliga.. du fattar säkert)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti