Miltal

DNA

De omnibus dubitandum
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Suzuki
Ni som har hojar som gått uppåt 4000-5000 mil, märker ni någon skilllnad på dom mot en som gått runt 1000-2000 mil?

/Fredrik

Jag har inte märkt någon sillnad på mina hojjar som jag har haft. Har svårt att tro att man ska känna någon skillnad på en hoj som rullat 2000 eller 5000 om den är skött och servad. 2000 mil är ju bara ca 2 sesånger för mig och jag har svårt att tro att en hoj ska slitas så mycket på några tusen mil. Men har varvstopps-nisse och bakhjuls-klas varit framme för mycket så e det klart att det inte är helt bra.

har kört flera hojar till runt 4000 mil och det har aldrig vart några problem senast var det en SP1a och den var klockren hela tiden, bara man sköter om grejorna så ska det inte vara några problem. Om man tittar på anonser så är det inte så många som gått mer än 4-5000 mil trots att de är 10-15 år gamla och jag tror det fifflas nåt hejdlöst med mätare just för det är sån hysteri på miltal.

Jag har haft hojar som gått runt 10.000mil och vet flera som har, inga problem. Det blir ju iaf 2500-3000mil på en sommar:banana

Jag är också övertygad om att det fifflas med miltalen, men även att det inte är omöjligt att hitta exemplar som har gått under 3 tusen på 5 år.

Folk tycker att jag kör mycket, ändå har jag kortare somrar och sämre hoj än dom flesta, visst jag kör dagligen om det inte hällregnar (duggregn är bara härligt) även rena transporter.

Men många måste ju först kolla väderprognosen att det ska vara uppehåll hela helgen innan dom ens ställer på sina 100 000:- finvädersleksaker.

Hojar med måttligt högt effektuttag borde ju kunna gå lika långt som en bil om den sköts om, hojarna med extremhögt effektuttag (R) kanske inte håller lika länge, men säg en tredjedel av en bil (10 000 mil?)

Sen finns det ju dom där som hade sönder pappas järnspett när dom som barn skulle leka med det... Då är alla gissningar lika goda.

har kört flera hojar till runt 4000 mil och det har aldrig vart några problem senast var det en SP1a och den var klockren hela tiden, bara man sköter om grejorna så ska det inte vara några problem. Om man tittar på anonser så är det inte så många som gått mer än 4-5000 mil trots att de är 10-15 år gamla och jag tror det fifflas nåt hejdlöst med mätare just för det är sån hysteri på miltal.

där sa du nått :tummenupp

Jag är andrahandsvärdets förstörare :hihi

Köpte KTMen med 1200mil på mätarn, 5år gammal.
Ett år senare 2400mil.

Skaffa en 11år gammal GSX-R med 2800mil på mätarn iår.
Ett schysst snitt på 250mil per säsong.

Kommer nog släppa den med 5000mil på mätarn om 2 år.

Jag kör, jag skruvar inte.

Däremot så verkar fan 90% av alla hojjar ha skruvade mätare, vilket gör att man inte är intresserad av dom ärliga, vilket gör att dom skruvar osv.

Tror också en hojmotor är byggd för ca 10.000mil,
om servicen uppfylls och det inte är en KTM :D

Edit: Körde en gammal häck över sommaren, en slö GSX 400 E med ca 5000mil på mätarn och den verkade nästan bara inkörd.
Dvs den sluka 3-4 dec milen och gick finfint.
Troligen klarar inte en R något sånt men ändå.

Last edited:

Måste instämma även jag.
Den enda skillnad på hojar och deras miltal jag känt av var när jag övningskörde för kortet. Den ena GSX750'n hade gått 4500 mil och den andra slog om till 9600 när jag körde. Bortsett från att långmilaren var sned! så skiljde dent inte något mer än lite mer ljud från motor och lite av/på känsla i kopplingen. Allt förmodligen beroende på att den behövde ny kamkedjesläpare och en koppling. Min Kawa har runt 8500 på mätaren och det enda som ser slitet ut under ventilkåpan är kedjesläpare som behöver bytas.
Jag ser ingen anledning till att en hoj skulle gå 20k mil om den sköts och körs som den är ämnad för. -Det vill säga inte varvstoppet på varje växel bara för att det står "R6" på kåpan...

Var det inte någon tidning som monterade isär motorn på en GSXR 1000 efter att den gått 5000 mil? Jag har i alla fall för mig att den inte alls var speciellt sliten och att den dessutom hade fått några extra hästkrafter under åren.

Men många måste ju först kolla väderprognosen att det ska vara uppehåll hela helgen innan dom ens ställer på sina 100 000:- finvädersleksaker.
Sådan är jag, förutom att den är påställd hela sommaren. Är jag en mes i dina ögon nu?

Min tidigare erfarenhet säger att folk är allmänt rädda för att köpa en hoj som har gått långt.. spelar ingen roll om hojen är sörvad för en förmögenhet enligt konstens alla regler i märkes verkstad och papper finns på allt sen den var ny.. DET är synd att folk dömer en motorcykel såhär. Men det är dom människorna som inte är riktigt på hemmaplan vad det gäller mc tror jag.

Intressant tråd! :tummenupp

Min mille 99:a har gått 6000 mil och polarn har både en 99:a som gått 3k något och en 01 R som gått runt 2k mil. Om jag jämför med dessa så känns 01:an något fastare men den sitter det öhlins på överallt men mot 99:an märker jag ingen större skillnad. Snarare tvärtom, min går lite bättre motormässigt men i chassiet är de lika.

/R

Sådan är jag, förutom att den är påställd hela sommaren. Är jag en mes i dina ögon nu?

Näe, det är väl upp till var och en i vilket väder man kör.
Är den påställd har du ju IAF möjligheten att ta en tretimmars sväng någon kväll då det är fint.

Sommaren då jag hade brutit knääet så jag hade en metallställning på det körde jag helst inte i regn, jag fick inte på mig gortexbrallorna utan på ställningen och dessutom började den gnissla en gång när jag körde hem i regn, så den var nog inte gjord för det...

Dessutom var det ett H-vete att surra kryckorna så att dom inte var ivägen.

Det är min fasta övertygelse om att det fifflas hejvilt med mätarna. Eller helt enkelt att det körs mycket utan hastighetsvajern i. Man har varit spekulant på hojar då dom har gått lite men ändå snackar killen som äger hojen om resan till italien om hur bra den gick osv. räknar man lite på miltalen hänger det lixom inte ihop. Skulle en person som gladeligen pratar om hur kul det är med längre resor vägra ta hojen hemmavid?

Skulle vara roligt med någon undersökning om hur vanligt det är...

Inga som hellst problem med en hoj som gått 4-5000mil enligt mina erfarenheter. Man måste bara kolla framhjulslagren osv. dessa byter man enkelt å andra sidan själv.

Så här skrev jag i en tråd om värdering på en äldre R1 här om dagen. Inlägget hör nog bättre hemma här.

"Att många äldre motorcyklar stannat vid 3000- 4000 mil har nog en rätt naturlig förklaring. Med åren används de allt mindre. Ibland har de stått avställda några säsonger efter att ägarna tappat intresset för sin hobby. Oftast är det väl de första ägarna som kör mest under 2-3 säsongerna innan nyhetens behag lagt sig.

Sedan finns de säkert de som skruvar mätaren tyvärr. Gäller att kolla upp objektet noga. Personligen tycker jag inte servicehistorik är oviktig där man visar att man skött oljebyten, byte av bromsvätska, slitdelar som koppling och drev etc. Är det skött är sannolikheten att man får ett bekymmerfritt ägande större även på en äldre motorcykel.

Få mil är inte enda parametern som är viktig om det inte är en samlarmotorcykel är ute efter. Samlarna drar öronen åt sig och kvar finns ett mindre antal intressenter."

Det är min fasta övertygelse om att det fifflas hejvilt med mätarna. Eller helt enkelt att det körs mycket utan hastighetsvajern i. Man har varit spekulant på hojar då dom har gått lite men ändå snackar killen som äger hojen om resan till italien om hur bra den gick osv. räknar man lite på miltalen hänger det lixom inte ihop.

Jag har hört en rätt kul historia (sanningshalt okänd) om några snubbar här uppe i Umeå som hyrde två motorcyklar för att köra lite med den tredje snubben som hade egen.

Det var fast pris för en vecka, några mil ingick, sedan fick man betala extra per mil.

Mätarwiren var inte plomberad, så den skruvades ut och det brassades helvet.

Problemet var att när dom var på väg hem igen ringde tullen i tyskland och frågade uthyraren om dom hade rätt enligt kontraktet att föra ut motorcyklarna från sverige.

Det var det ju inte men det var inte så mycket att göra åt saken, dessutom var dom ju på väg hem.

Men då fick dom ju sätta tillbaka wiren och börja lägga mil på mätaren hemåt :D

Var det inte någon tidning som monterade isär motorn på en GSXR 1000 efter att den gått 5000 mil? Jag har i alla fall för mig att den inte alls var speciellt sliten och att den dessutom hade fått några extra hästkrafter under åren.

Sporthojjen har jag för mig brukar göra detta med en hojj varje tidning? Har iaf sett lite andra hojjar.

Bike har gjort flera 5000 mils tester av olika hojar.
Där motorn monterats isär efter 5000 mil, och kontrollerat ett antal mått.

Last edited:
Tack för alla svar!
Det verkar alltså ganska säkert att köpa en hoj med många mil på mätaren bara den är servad regelbundet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT