Miltal R1 ???

Klart,ska man sälja hojen efter 2000 mil ca då kan det likabra vara värt kanske att lägga pengarna på servicen även om det tar emot.Men det blir typ bara 3 servicar sen hojen är ny och kanske lättare att sälja den sen,garantin gäller osv.

Med dom service kostnaderna som ar på verkstad så kostar det mera at serva på verkstad an at serva sjalva och ta et litet tap nar jag saljer den...det finns inga mekaniker i denna varlden som ar så radd for mina grejor som jag ar och nar jag ska på semester och så ar jag lite lugnare nar jag vet at allt i service manualen ar gjort....sen så smørjer jag vajrar och smørj niplar ofta tvattar kedjan.. helt enkelt har mycket battre koll på hojen an nogon mekaniker kunde ha....

Arctic#1 skrev:
2109757 Med dom service kostnaderna som ar på verkstad så kostar det mera at serva på verkstad an at serva sjalva och ta et litet tap nar jag saljer den...det finns inga mekaniker i denna varlden som ar så radd for mina grejor som jag ar och nar jag ska på semester och så ar jag lite lugnare nar jag vet at allt i service manualen ar gjort....sen så smørjer jag vajrar och smørj niplar ofta tvattar kedjan.. helt enkelt har mycket battre koll på hojen an nogon mekaniker kunde ha....

Jag måste hålla med dej, inte för att snacka skit om verkstadsmekarna men efter att haft hojen nerplockad i vinter för min "egen" service så säger det sej själv att det finns inga möjligheter att en verkstad skulle kunna ta betalt för något sådant, det tar en jäkla tid helt enkelt.

Jag brukar hålla fast ganska länge vid mina grejor så det känns inte som något stort problem.

Jag resonerar så här: Har motorn och hojen inte visat några brister fram tills nu så kommer den nog att hålla en stund till om jag sköter den.

Är det någon som har koll på hur garantin skulle ersätta mej om t,ex en vevstake skulle "säga upp sej" nu, det blir ju lite svårt att hävda materialfel, då skulle den pajat tidigare?

R1 racer skrev:
2109737 Klart,ska man sälja hojen efter 2000 mil ca då kan det likabra vara värt kanske att lägga pengarna på servicen även om det tar emot.Men det blir typ bara 3 servicar sen hojen är ny och kanske lättare att sälja den sen,garantin gäller osv.

Ja, du slipper ju den "tunga" ventiljusteringen som kommer vid 4000mil på R1orna, det bör vara den dyraste servicen, tändstiftsbyte är inte helt gratis heller.

Sen vet jag inte om ens verkstäderna verkligen byter bromsslangar, bromsokstätningar, bränsleslangar, gaffeltätningar, osv enl tillverkarnas rekomendationer.
Gör de det så så kan jag nästan förstå varför folk inte kör så många mil med sina hojar :D

Ozzian skrev:
2109945 Ja, du slipper ju den "tunga" ventiljusteringen som kommer vid 4000mil på R1orna, det bör vara den dyraste servicen, tändstiftsbyte är inte helt gratis heller.

Sen vet jag inte om ens verkstäderna verkligen byter bromsslangar, bromsokstätningar, bränsleslangar, gaffeltätningar, osv enl tillverkarnas rekomendationer.
Gör de det så så kan jag nästan förstå varför folk inte kör så många mil med sina hojar :D

Har man råd att köra sporthoj borde man ha råd med service också.

Smedis skrev:
2110079 Har man råd att köra sporthoj borde man ha råd med service också.

Det kan man iofs tycka och för de som inte vet hur man underhåller själva så gäller det i allra högsta grad, för man sitter praktiskt taget i luften på en raket, så det är inte läge att chansa :tummenupp

I just mitt fall så handlar det inte så mycket om pengar utan om att jag har kunskap och utrustning plus att jag gillar att skruva så varför betala någon annan för något jag gör lika bra själv och ser till att verkligen använda hojen istället? :D

Oljebyte var 5-600mil samt en grundlig genomgång två gånger om året säkerställer status.

Men som tidigare sagts, det är svårt att bevisa det för en köpare, så där har du rätt.

Appropå verkstadsservice:
Efter att ha gjort all service på min gamla R1a så kan jag säga att enbart de utsatta intervallet duger faktiskt inte alltid om hojen skall behålla ett bra skick.
Men det skulle ingen vilja betala för så det räknas in till "normalt slitage" i stället för att man regelbundet tar isär, rengör och återsmörjer vitala delar.

Smedis skrev:
2110079 Har man råd att köra sporthoj borde man ha råd med service också.

:spammer :7peta

Visst men har du inte sett insider och i Bike blaskorna när de gjort verkstadstester.
Betal du godtroget för din service om du har råd,men du kan oxå bli blåst på endel punkter.
Känns bättre att smörja upp ögonstenen osv själv.
Till o med inhandlat momentverktyg osv.
Kanske lite extremt men jag spänner även hjulmuttrar osv med rätt moment efter däck byte.

R1 racer skrev:
2110665 :spammer :7peta

Visst men har du inte sett insider och i Bike blaskorna när de gjort verkstadstester.
Betal du godtroget för din service om du har råd,men du kan oxå bli blåst på endel punkter.
Känns bättre att smörja upp ögonstenen osv själv.
Till o med inhandlat momentverktyg osv.
Kanske lite extremt men jag spänner även hjulmuttrar osv med rätt moment efter däck byte.

:tummenupp
Momentnyckel... Extremt? Inte ett dugg, det är bara att vara rädd om sina grejor och i förlängningen, sej själv.

Det var just så jag upptäckte detta:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=113487

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back