Miltal R1 ???

patrikbk

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Ducce på G.....
Tjena !!!

Har funderingar på att införskaffa mig en R1....
Har kollat en del annonser och i min prisklass handlar det om 98-99.

Emellertid har de flesta av dessa hojar runt 4000 mil på sitt samvete.... :huvet

Mig veterligen är detta en hel del mil (jämfört med bil)

Med tanke på att dessa hojar ofta får gå efter sin prestanda (förvisso byggda för det), kan man kanske ana att de är mer eller mindre slut ???

Kort och gott......

Är 4000 mil på en R1 något man bör undvika eller har den mer att ge ?? :va

Annars känns det i nuläget som att det står och väger mellan GSX-R 750 & R1.

Tacksam för synpunkter !!!!

MVH Patrik. :yoparty

Jag har en 98a som gått 5500 mil, den drar olja, men annars går den kanon!!
Kollade ventilerna vid 4500mil och det var inget att justera knappt.

//Niklas

min har gått 4100 mil drar ingen olja funkar kanon, ta du det där med milen ned en nypa salt, dom "flesta 1800-2500 mil" av årsmodeller upp till -00
är fixade, hellre en som du säkert vet milen på än en fifflad lågmilare..
minst 60 % av milen som man skriver är fifflade med ngn gång

ps jag sa dom FLESTA nu utan påhopp

Fireblade-mange skrev:
2106346 köpa min?
16 el 1700mil kommer inte ihåg riktigt!
Visst låter det intressant........
Men jag betvivlar att prislappen motsvarar det jag har att lägga denna säsong !! :)

MVH Patrik.

mojjsan skrev:
2106360 min har gått 4100 mil drar ingen olja funkar kanon, ta du det där med milen ned en nypa salt, dom "flesta 1800-2500 mil" av årsmodeller upp till -00
är fixade, hellre en som du säkert vet milen på än en fifflad lågmilare..
minst 60 % av milen som man skriver är fifflade med ngn gång

ps jag sa dom FLESTA nu utan påhopp

Man tackar för reflektionen.....
Med andrar ord skulle menar du att man inte behöver ha några direkta betänkligheter över antalet mil (4000) ???

patrikbk skrev:
2106322 Tjena !!!

Har funderingar på att införskaffa mig en R1....
Har kollat en del annonser och i min prisklass handlar det om 98-99.

Emellertid har de flesta av dessa hojar runt 4000 mil på sitt samvete.... :huvet

Mig veterligen är detta en hel del mil (jämfört med bil)

Med tanke på att dessa hojar ofta får gå efter sin prestanda (förvisso byggda för det), kan man kanske ana att de är mer eller mindre slut ???

Kort och gott......

Är 4000 mil på en R1 något man bör undvika eller har den mer att ge ?? :va

Annars känns det i nuläget som att det står och väger mellan GSX-R 750 & R1.

Tacksam för synpunkter !!!!

MVH Patrik. :yoparty

Miltal skall du inte vara rädd för! Om man vet att det är servat o skött! Däremot brist på mil, såg ex en 98 som hade gått i snitt 350 mil per säsong, slår man ut det på 5 månader, så 70 mil per månad, under hojsäsong, tycker det låter för lite, det är ju bara 2 ibland 1 helg med fint väder för för en annan så har man fyllt månadskvoten..

patrikbk skrev:
2107107 Visst låter det intressant........
Men jag betvivlar att prislappen motsvarar det jag har att lägga denna säsong !! :)

MVH Patrik.

Man tackar för reflektionen.....
Med andrar ord skulle menar du att man inte behöver ha några direkta betänkligheter över antalet mil (4000) ???

en 98-99 med 4000 mil behöver du inte ens tänka på , är ett snitt på 500 mil / året, t.o.m det är lite enligt mig jag,har redan kört typ 70 mil på 4 turer
och många här inne som jag som redan ligger mellan 70-100 mil på sina hojjar och säsongen har ju knappt startat :)

Det är klart det finns exemplar som bara gått mellan 1-2000 mil.
Min är en 99 oskruvad och gått 1400. (ej till salu)
De som påstår att hojarna med få mil måste vara skruvade är nog bara avis eller rädda att inte få sina hojar sålda.

Åk och kolla på hojarna.
Är de fina och beter sig som de ska finns inga hinder att köpa tycker jag.

Smedis skrev:
2107166 Det är klart det finns exemplar som bara gått mellan 1-2000 mil.
Min är en 99 oskruvad och gått 1400. (ej till salu)
De som påstår att hojarna med få mil måste vara skruvade är nog bara avis eller rädda att inte få sina hojar sålda.

Åk och kolla på hojarna.
Är de fina och beter sig som de ska finns inga hinder att köpa tycker jag.

köper hellre en hojj med 5000 mil på som jag vet är servad och beter och låter som den ska, än en lågmilare man ser på har gått ca 4000 fast mätaren säger en annan sak.

Blir så trött på denna idioti om att en sporthojj inte rullar mer än 4000,

Första ventilservicen är vid 4200 :4skrika gör matematiken efter det :argpådato

Dessutom så ligger det drivor med R1 motorer där ute so why bother :confused:

mojjsan skrev:
2107147 en 98-99 med 4000 mil behöver du inte ens tänka på , är ett snitt på 500 mil / året, t.o.m det är lite enligt mig jag,har redan kört typ 70 mil på 4 turer
och många här inne som jag som redan ligger mellan 70-100 mil på sina hojjar och säsongen har ju knappt startat :)

Är det inte jobbigt att vara misstänksam och tro att låga mil alltid är fuskade..som jag sa en annan gång,kompisens R1 gick dryga 327 mil på en säsong men så har han hus,husvagn,barn och fixa kåken lite också.

Fast det är ju klart..en del kan ju sitta som jag sagt vid frukostbordet och kika ut på folket och fundera...undra vad dom fattiga ska göra idag??

"Högt" miltal eller ej beror ju på hur länge du tänker behålla hojen och hur mycket du tänker köra.
4000mil är i sej ingen fara, min generella uppfattning är att en R1-motor är slittålig.

Köper man beg hoj av någon man inte känner så är det alltid ett risktagande, har någon kört hojen vårdslöst så kommer den också slitas onormalt.

Om man inte bara ser till motorn så finns det en viktig sak när man pratar MC och många mil.

Liksom de flesta maskiner så kräver även en MC underhåll.
Om man tycker att "serva hojen" innebär oljebyte en gång om året och regelbunden tvätt så har miltalet, självklart stor betydelse och det gör ingen större skillnad om det är en verkstad som gör oljebytet, kör man mycket bör man ha koll på bitarna.

Kör man desutom i blöt och/eller dammig miljö så kan jag tipsa om att tätningar till svingleder/lagring, pedaler, osv inte är särskillt täta, en högtryckstvätt på fel ställe kan sabba även den "renaste ambition" :D

Iosf är jag ganska petig men: Det spelar ingen roll för mej om hojen är aldrig så ren om det knastrar när t,ex bromspedalen trycks ner eller EXUP-vajrarna är rostiga och slappa.

Sen finns det komponenter som är mera tidsberoende:
Vätskor, bromsslangar, bromstätningar, osv, sånt som bara ska bytas.

Summa sumarum: Sköter man grejorna rätt så håller de också, även om man kör ganska hårt och långt.

min hade gått 2700 när jag köpte den 2005 i november. Har redan kört över 100 mil och när jag säljer min kommer den har gått väldigt mycket tror jag. Men jag har full service bok mm..

Tror inte man ska haka upp sig på miltalen för mycket, ska nog kolla hojen ordentligt och provköra och så SKA den ha service bok. Annars är det alltid något fyffens. Tror jag i alla fall.

:fyllisar :fyllisar

stirra dig inte blind på milen. Skicket är det intressanta!

hälften med mil betyder inte dubbelt så bra! PUNKT!

mojjsan skrev:
2107191 köper hellre en hojj med 5000 mil på som jag vet är servad och beter och låter som den ska, än en lågmilare man ser på har gått ca 4000 fast mätaren säger en annan sak.

Det är väl självklart för de flesta hoppas jag.
Det var ju det jag menade med mina sista två rader.

Eddi skrev:
2107631.....
och så SKA den ha service bok. Annars är det alltid något fyffens. Tror jag i alla fall. :fyllisar :fyllisar
Inte alltid något fyffens.. :D
Men det är ett jäkla dilema när man servar hojen själv.

Om man vet vad man gör så blir det inte bli sämre än om en verkstad gjort det men det blir tusan så svårt att bevisa att service har gjorts över huvud taget :tummenupp

Ozzian skrev:
2107986 Inte alltid något fyffens.. :D
Men det är ett jäkla dilema när man servar hojen själv.

Om man vet vad man gör så blir det inte bli sämre än om en verkstad gjort det men det blir tusan så svårt att bevisa att service har gjorts över huvud taget :tummenupp

Sant håller med och funderar själv på det!
Varför betala tusenlappar på en vanlig service som omfattar tex olja,stift,olje/luftfilter när man själv kan ordna det för mindre peng.
Det man tjänar på självservice kan man kanske bjuda på i förlust den dagen man ska sälja hojen.
Spar man kvitto på olja osv samt gör nåt snyggt dokument med datum,miltal osv så har man ju på sätt o viss bevis och förhoppningsvis ett seriöst intryck.

Slutade lämna in min gamla R1-00:a efter 1000 mila servicen.
Vid ca 3500 började kopplingslamellerna vara dax att byta....inte lönt så jag skrotade hela hojen istället :hihi

På den nya hojen har jag lämnat in för service men även där funderar man på att ordna den enkla servicen själv.Förvisso 5 års garanti men vad omfattar egentligen den när/om man skulle komma till kritan?

Man får även ha i beräkningen att där är en rejäl värdeminskning på beg sporthojar oavsett vilket.

R1 racer skrev:
2108034 Sant håller med och funderar själv på det!
Varför betala tusenlappar på en vanlig service som omfattar tex olja,stift,olje/luftfilter när man själv kan ordna det för mindre peng.
Det man tjänar på självservice kan man kanske bjuda på i förlust den dagen man ska sälja hojen.
Spar man kvitto på olja osv samt gör nåt snyggt dokument med datum,miltal osv så har man ju på sätt o viss bevis och förhoppningsvis ett seriöst intryck.

Nu får man inte ta detta för "hugget i sten" men när jag bytte in min gamla hoj så hade jag "bara" ett eget serviceprotokoll att visa upp.
Firman hade inga som helst problem med det.

Mina polare tycker nog jag "överservar" mina grejor så jag behöver inte ha dåligt samvete :D

På bilsidan vet jag fall där man gått till bilfirmor för inbyte och de har struntat fullständigt i att ge något extra för att serviceboken varit komplett ifylld.

Har nu en ny hoj som snart ska in för 1000mila service och jag är i valet och kvalet, olja och filter har jag ju nyss bytt när jag tog ut den i våras.

Det tråkiga är att fabriksgarantin är 5år numera och jag "slarvar" i såfall bort den efter 9månader, det kommer ju bli rätt surt för den som ev ska köpa den beg av mej.

Det handlar dock om rätt mycket pengar för service så där måste man väl försöka överväga vad man tjänar mest på, prisras vid försäljning/förtjänst från självservice och så får man väl skärskåda vad "fabriksgarantin" egentligen täcker när hojen gått... Säj 2000mil efter 2år?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back