Miltal <--> motorvarv?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har klurat lite på det här med miltal på beg-hojar. Många oroar sig för si och så många mil. Men är det så intressant egentligen?
Milen säger ju egentligen bara hur många mil hjulen har snurrat, och utgående axel ur växellådan. Har jag kört 1000 mil på 6'ans växel så har ju resten av motor/växellåda snurrat avsevärt mycket mindre än om jag har kört 1000 mil på 2'an-3'an.
Kedja/drev byter man ju regelmässigt ändå, och är lätta att kolla. Likaså glapp i hjul/sving/styrlager. Fjädringen är också ganska lätt att känna om den är slut. Ram, sadel, styre, kåpor osv slits ju inte av antalet mil. Värre är det ju med motor och växellåda, koppling osv.
Varför har man inte, iaf på moderna hojar, antingen tachometer eller varvräknare (alltså totala antalet varv, inte momentant) så att man kan få en uppfattning om hur hojen har gått, inte bara hur långt hjulen har rullat? :va

Dessutom vore det ju enklare att utföra service vid rätt tidpunkt, eftersom serviceintervallerna bygger på nån statistisk beräkning på hur man kör!

Är jag bara trött och förvirrad, eller vore det bra att veta även gångtid/gånglängd på motorn?

BMW:s bilar har ju länge räknat ut serviceintervallerna efter hur man kör, kan diffa en hel del mellan en stadspendlare med mycket kallstarter och en säljare som åker långa sträckor.

Själv har jag länge misstänkt att datorn mest mäter bränsleåtgången, den säger ju egentligen allt om hur man kör.

Neutral skrev:
BMW:s bilar har ju länge räknat ut serviceintervallerna efter hur man kör, kan diffa en hel del mellan en stadspendlare med mycket kallstarter och en säljare som åker långa sträckor.

Själv har jag länge misstänkt att datorn mest mäter bränsleåtgången, den säger ju egentligen allt om hur man kör.

Gör våran caddy också.

Hoztic, tyckte det var en bra idé:tummenupp

Vi som kör olika slags crossgrejer räknar ju gångtimmar.
Vissa räknar serviceintervaller efter antalet åtgångna liter bensin.

Supermoto skrev:
Vi som kör olika slags crossgrejer räknar ju gångtimmar.
Vissa räknar serviceintervaller efter antalet åtgångna liter bensin.

men antal timmar vore ju lika illa det tänk om man ligger å plöjer 100 mil på 6an på lungt varv, tror hans idé mer var att kunna se antal varv motorn snurrat typ

För cross funkar det ju med timmar för där finns ju bara ett läge på gasen.

varvtal

Hoztic skrev:
Tja!

Jag har klurat lite på det här med miltal på beg-hojar. Många oroar sig för si och så många mil. Men är det så intressant egentligen?
Milen säger ju egentligen bara hur många mil hjulen har snurrat, och utgående axel ur växellådan. Har jag kört 1000 mil på 6'ans växel så har ju resten av motor/växellåda snurrat avsevärt mycket mindre än om jag har kört 1000 mil på 2'an-3'an.
Kedja/drev byter man ju regelmässigt ändå, och är lätta att kolla. Likaså glapp i hjul/sving/styrlager. Fjädringen är också ganska lätt att känna om den är slut. Ram, sadel, styre, kåpor osv slits ju inte av antalet mil. Värre är det ju med motor och växellåda, koppling osv.
Varför har man inte, iaf på moderna hojar, antingen tachometer eller varvräknare (alltså totala antalet varv, inte momentant) så att man kan få en uppfattning om hur hojen har gått, inte bara hur långt hjulen har rullat? :va

Dessutom vore det ju enklare att utföra service vid rätt tidpunkt, eftersom serviceintervallerna bygger på nån statistisk beräkning på hur man kör!

Är jag bara trött och förvirrad, eller vore det bra att veta även gångtid/gånglängd på motorn?

pst tare cool med att läcka ur dig sådana ideér. tänk på att det finns pengar att tjäna!

Själv bryr jag mej inte hur långt eller länge en maskin snurrat. Viktigare att den är i bra skick och servad som den ska.

Men visst, Hoztic har rätt i sak.
Alldeles för mycket fokus på miltal, säger inte så mycket om skicket. Rent allmänt känns det som folk tror en sporthoj är slut efter 3000 mil. Rätt roligt att påpeka för folk som tror det att första riktiga servicen brukar ligga på 2400 mil.

majtii skrev:
Själv bryr jag mej inte hur långt eller länge en maskin snurrat. Viktigare att den är i bra skick och servad som den ska.

Men visst, Hoztic har rätt i sak.
Alldeles för mycket fokus på miltal, säger inte så mycket om skicket. Rent allmänt känns det som folk tror en sporthoj är slut efter 3000 mil. Rätt roligt att påpeka för folk som tror det att första riktiga servicen brukar ligga på 2400 mil.

Men det kan ju bli lättare att avgöra skicket på isidan om man visst hur mycket snurrar roterat eller hur.

Bara för du servar den så behöver ju inte kolvar å såna saker vara skysta, lager m.m. går en motor på högsta varv måste ju saker slitas mer....

Skulle man ha en varv räknare och en mil räknare som vi har nu så skulle man ju kunna få ut medel varvtal:)

Är ju inget som säger att höga varvtal är dåliga heller, med varm olja så ska den ju kunna ligga i princip på rödmarkeringen väldigt länge utan att ta skada.. gör man däremot vansinnesgrejer som att tokvarva med kall motor eller missköter oljebyten så kan det ju vara adjöss ganska snabbt.

Min b*l har gått snart 33000mil med original motor, den går hur fint som helst fortfarande, och det är en lågmilare jämfört med vissa taxibilar, sköts grejerna om ordentligt så håller dom..

Det finns ett väldigt sant uttryck när det gäller sportigare b*lar och hojar, det är att tidigare ägare kan bli ditt största problem..

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back