Miltal mm på äldre hoj

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Hej

Tänkte be om lite råd, tips och synpunkter av er.
Sitter i tankar om att kommande vår byta hoj till något lite roligare än vad jag har idag, något med mer kubik och sportigare.
Eftersom min ålder ställer till det när jag ska teckna försäkring hade jag tänkt mig att leta hoj bland lite äldre årsmodeller... -95 -96? Äldre än så kanske..
Problmet som kan dyka upp är att dessa hojjar oftast kan ha rullat några tusen mil... frågan är dock, hur pass petig ska man vara med detta? Hur pass petiga är ni när ny hoj ska köpas?
Anta nu att hojjen är i bra skick, verkar vara servad mm som den ska.
Förövrigt kan det vara kul att höra synpunkter om hojval. Jag har riktat in mig på Honda CBR 900.

Tack
/Johan
 
Jag köpte en Monster 900 -94 som fullat 5000 mil!
Hitills har den funkat som en klocka!
Låt dig inte skrämmas av miltalen... ja skulle nästan vara mer orolig om en hoj bara stått still i två år :fatta! vilket är en ren synd!!
 
Tycker alla skriver att dom inte bryr sig i milen, det gör jag i allla fall för vem kör en sportcykel lungt... många mil= många mil den kan vara plågad men ioförsig kan den ju vara fuckad efter 500 mil också

Gå på ditt helhets intryck
 
Skit i milen...

...det är skicket som avgör. En 10 år gammal cykel som gått 3-4000 mil, tänk efter 3-400 mil/år, ca: 15 tankningar/år, är det mycket? Som sagt, skicket avgör. :tummenupp
 
Antalet ägare brukar ha mer betydelse, men inget säkert mått de heller. Hur som helst så kan du slå dig i backen på att en hoj som är körd som en sporthoj sen låt säga -92 är jävla sliten om den inte renoverats seriöst.

Antal mil har ältats 100 ggr tidigare, sök o finn! :)
 
Som sagt, ämnet är inte nytt men ständigt aktuellt tydligen. Kan bara instämma i kören att det allmänna skicket generellt sett är viktigare än antalet mil. Jag skulle lätt köpa en äldre, välskött hoj med fler mil på mätaren än en modernare lågmilare som någon posör skitit i att serva och dragit till varvstoppet så fort han/hon kommit åt (och ja, det lär man sig upptäcka...)

Sen bör du ha en viss koll om du shoppar äldre sporthoj och känna till specifika svagheter för resp modell. Jag letade länge och provkörde många lik innan jag sprang på min gixxer 86a med 5500 mil på mätaren. Och då var det kärlek från första ögonkastet :)
 
ja kolla inte värst mycke på milen eftersom den va i topp/orginalskick den hade gått 3400 tror ja å nu snart 5000 å ja jar inte haft ett enada strul...har gått som en klocka hela sommarn å ja räknar med å köra den en till...å billig i försäkring är den oxå...600 mån/halv/helår hos folksam, å då ska tilläggas att när ja försäkra den så hade ja inte ens körkort å va 25....btw det är en CBR900 98:a...köpa? :7peta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top