millen drar åt höger

zx6rman skrev:
Millen drar åt höger om man släpper styret, vad kan det vara för fel?????? :confused:
Sitter bakhjulet rakt? Spårar hojen helt enkelt.
Har du gått omkull kan det mkt väl vara gaffeln som är vriden.
//Tobbe

Sitter bakhjulet rakt?
Om det gör det testa då att köra på ett helt plant ställe, alla vägar lutar utåt vägkanten.

Vägarna brukar i regel luta lite åt höger när du kör på rätt sida, för att vatten ska kunna rinna av. Tycker det känns rätt tydligt när man släpper styret att hojen vil luta åt höger.

jag tycker det känns lite bara, hojen har varit omkull, hur kan man se om gafflarna är vridna??? och kan man å sånna fall justera dom eller måsta man köpa nya??

zx6rman skrev:
jag tycker det känns lite bara, hojen har varit omkull, hur kan man se om gafflarna är vridna??? och kan man å sånna fall justera dom eller måsta man köpa nya??

Testa att släppa styret när du kör på fel sida vägen, så att du är säker på att det inte är vägbanans lutning som gör det. Sen kollar du om bakhjulet sitter rakt och eventuellt att däcket är korrekt monterat, gaffeln, ramen....

Man blir lätt lite paranoid när man har vurpat...
.

zx6rman skrev:
Tja, det man kan börja med är ju att släppa gafflarna i kronorna och rucka lite på gaffeln.
Efter det så är det nog demontering och kontoll av innerbenen.
Men det kan nog andra svara bättre på hur man gör då jag sluppit det.
//Tobbe

zx6rman skrev:

Har du kollat att överdelen och underdelen av gaffelkronan sitter rakt i förållande till varandra?

Min drog också åt höger :va , men sen bytte jag den 12 kilo tunga :kocko orginaldämpen som satt just på höger sida till en lättare i aluminium och nu går det spikrakt :hihi :hihi :hihi

Kör på fel sida om vägen och testa om det drar åt vänster. Drar den då åt vänster är det inget fel på din hoj.

vfr orre skrev:
Min drog också åt höger :va , men sen bytte jag den 12 kilo tunga :kocko orginaldämpen som satt just på höger sida till en lättare i aluminium och nu går det spikrakt :hihi :hihi :hihi

tänker dom inte på det när dom bygger dom? :gnissla

eller är det meningen att man ska byta ? :)

vart ute å testat nu, tycker den går ganska rakt på vänster sida, drar lite på höger sida, men det var jävligt svårt att hålla den spikrakt när man släppte styret, håller man i styret e det inge probbs så går den rakt.
Jag har aldrig tänkt på att den skulle dra åt nått håll förut förrens en sa att den drog åt höger, borde det inte vara ganska märkbart om nått skulle vara snett/vint???

Grejjen är att jag ska sälja den, så det kanske bara va nått köpar knep, fick skambud efter provkörningen som jag tacka nej till.

Om du har uiiilat mycket kan det vara så enkelt att styrlagret har fått ett "hack" i mittläget. Då när du släpper styret räcker det inte att luta emot för att hålla kursen eftersom styret "sitter fast". Be en vän att hålla framhjulet i luften (på stödet och bakhjulet, dårå) och kolla efter glapp, hack och "fasta lägen" i styrlagret.

Alla vägar lutar åt höger. Och är däcket snett slitet så märks det mer.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2