Mille kopplas inte upp??

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Minns nu att jag i fjol hade bekymmer att (efter återkomsten) koppla upp min då nyinköpta rsvr tusen på slangen. :näsblod

Jag vet ju hur jag brukade göra med rettan så förutom att höger arm ej går att sträcka ut, vilket leder till lite mer vikt framåt, kan man utesluta förarens oförträfflighet!

Min fråga således:

Vad kan ligga till grund för detta? Kan något vara utslitet/slira som gör att den inte svarar på kopplingsdumpen/"dippen"?:confused:

Aaah, jag nämner det ändå:

Har även märkt att den hoppar ur tvåan till friläge ibland efter växling uppåt, men det borde ha att göra med min tendens, pga nervskada i foten, att inte få i tvåan ordentligt om ingen knyter ihop detta med vad jag beskriver ovan...

Last edited:
1-2 brukar aldrig hoppa ur...visligen har man otur och ska välxa på slangen och inte är nog bestämd så kan den trila ur...

Jag gasar oftast upp min Mille men jag vet att det finns de som kopplar upp dem också men fråga mig inte hur :)

Har haft min i ehm, ja nån vecka. Hur som. på 1&2 (samt 3 om man provocerar) så går den upp på gas. Koppla upp funkar utmärkt på min sen jag mickla koppling, men jag har inte vant mig än och tycker den "sticker" för fort på kopplingsdump.. men det är en träningssak. jag vet. Nej, den är orginaldrevad.
Säääker på att kopplingen inte slirar?

Har haft min i ehm, ja nån vecka. Hur som. på 1&2 (samt 3 om man provocerar) så går den upp på gas. Koppla upp funkar utmärkt på min sen jag mickla koppling, men jag har inte vant mig än och tycker den "sticker" för fort på kopplingsdump.. men det är en träningssak. jag vet. Nej, den är orginaldrevad.
Säääker på att kopplingen inte slirar?

Vi får se om oljebytet inför säsongen gör nån skillnad. Har aldrig känt kopplingsslir nån gång. Nu minns jag att jag fick lufta systemet det första jag gjorde när jag kom hem också... Relevant?

Gissar att kopplingsslir yttrar sig som att friläget hänger kvar och det har jag nog inte känt...

Att den kopplar ur, jadu... det händer även på min Aprilia. Iaf när jag rejsade. Får se nu när jag ska köra gata med den.

Det jag gjorde för att avlätta var iaf att hitta det "perfekta" läget på växelpinnen. Det var vinklad en del extra neråt. För om du råkar ligga o "toucha" växelpinnen under färd så kommer växeldrumman flyttas närmare nästa växel o till slut hoppa i eller ur...

Är det att du inte får driv när du kopplar för att wheela? Isåfall kan det ju vara så att du har både dåligt tryck i pumpen (den är känd för att behöva luftas ofta), eller att du har slitna lameller som inte vill greppa.

Slirar kopplingen kan det även var något så unikt fel som att du bytt till en annan olja som inte riktigt "matchar" oljan som kopplingen är dränkt i.

Du tror inte att det är så enkelt att bara inte lärt dig hojen än? Har själv precis gått från en Fireblade 929 till en Aprilia Falco och det är ju stooor skillnad på motorkaraktär och hur effektkurvan ser ut.

Bladen kunde jag ta upp på 6:an om jag ville och körde 1mil på bakhjulet utan problem (1kugg ner fram och 2 upp i bak), Falcon har jag inte lärt mig få upp på 3:an än och kommer inte långt alls på bakhjulet. Men har å andra sidan bara kört 14mil med den sen jag köpte den.... Det tar alltid ett tag innan man hittar tekniken på en ny motorcykel, bara att fortsätta öva och låta det ta sin tid.

Att den kopplar ur, jadu... det händer även på min Aprilia. Iaf när jag rejsade. Får se nu när jag ska köra gata med den.

Det jag gjorde för att avlätta var iaf att hitta det "perfekta" läget på växelpinnen. Det var vinklad en del extra neråt. För om du råkar ligga o "toucha" växelpinnen under färd så kommer växeldrumman flyttas närmare nästa växel o till slut hoppa i eller ur...

Är det att du inte får driv när du kopplar för att wheela? Isåfall kan det ju vara så att du har både dåligt tryck i pumpen (den är känd för att behöva luftas ofta), eller att du har slitna lameller som inte vill greppa.

Slirar kopplingen kan det även var något så unikt fel som att du bytt till en annan olja som inte riktigt "matchar" oljan som kopplingen är dränkt i.

Jo för fanken, visst har jag driv. Det enda som händer är att hjulet lättar aningens men inte tillräckligt. Precis som vore jag klippt oduglig =) Jag har ju testat lite olika varvtal och ökat gaspådrag successivt för att, som jag minns inte få upp henne ens med maxgas och med en (enligt mig) perfekt doserad kopplingsdipp.

Kan slir yttra sig så diffust att jag symtomen blir som jag beskriver?

Ang. att den hoppar ur, beror det nog som sagt på att jag aldrig fått i växeln ordentligt från början..

Du tror inte att det är så enkelt att bara inte lärt dig hojen än? Har själv precis gått från en Fireblade 929 till en Aprilia Falco och det är ju stooor skillnad på motorkaraktär och hur effektkurvan ser ut.

Bladen kunde jag ta upp på 6:an om jag ville och körde 1mil på bakhjulet utan problem (1kugg ner fram och 2 upp i bak), Falcon har jag inte lärt mig få upp på 3:an än och kommer inte långt alls på bakhjulet. Men har å andra sidan bara kört 14mil med den sen jag köpte den.... Det tar alltid ett tag innan man hittar tekniken på en ny motorcykel, bara att fortsätta öva och låta det ta sin tid.

Could be.. :näsblod

Last edited:
Ja, du kan mycket väl ha en koppling som släpper vid för mycket vrid mot kopplingens delar (lameller osv). Då går den först upp o sjunker sen ner för den kan inte hålla ihop kopplingen och få fortsatt driv framåt.

Men troligen så vågar du bara inte tillräckligt mycket. Det är hyffsat tunga hojar och mycket annorlunda än en radfyra.

Jag hade samma med min Blade 929, gick inte att koppla upp den på 2an men på 1an gick det bättre då man behöver mindre varv/vrid.

Ju mera gas jag gav på 2an ju sämre greppade kopplingen.

Bytte lammeller och nu tar det desst bättre.

Ja, du kan mycket väl ha en koppling som släpper vid för mycket vrid mot kopplingens delar (lameller osv). Då går den först upp o sjunker sen ner för den kan inte hålla ihop kopplingen och få fortsatt driv framåt.

Men troligen så vågar du bara inte tillräckligt mycket. Det är hyffsat tunga hojar och mycket annorlunda än en radfyra.

Jag kan inte våga mycket mer än fullt gaspådrag?:confused: :näsblod

Den beskrivning ovan låter ju precis som jag upplever det.. Är det lameller som ska bytas i första steget då?

Jag hade samma med min Blade 929, gick inte att koppla upp den på 2an men på 1an gick det bättre då man behöver mindre varv/vrid.

Ju mera gas jag gav på 2an ju sämre greppade kopplingen.

Bytte lammeller och nu tar det desst bättre.

Jaha, kanske det då..

Det är bra att du rekar inför Kurre3's wheelieskola i sommar :tummenupp

Jag tycker du har viss anledning att ifrågasätta din körskolelärare. :gnissla :tummenupp

Last edited:
Nu vill jag inte vara elak men antingen är det nått fundamentalt fel på hojen eller så gör du totalt fel. Snärta upp en mille med koppling på tvåan ska vara riktigt lätt.

Jag kan inte våga mycket mer än fullt gaspådrag?:confused: :näsblod

Den beskrivning ovan låter ju precis som jag upplever det.. Är det lameller som ska bytas i första steget då?

Du gör troligen fel. Även med sliten koppling kan (jag) man få upp hojen på bakhjulet.

Du tänker troligen fel. En R1'a ska du ju högt i varv på... annars får du samma effekt även där om du ligger för lågt, den orkar inte upp helt enkelt. Vad för varv ligger du på med Aprilian?

Med min egen Aprilia kan jag inte tänka det behövs mer än runt 3000 varv att starta på för att sedan koppla upp till kanske 6000-7000 samtidigt som jag rycker lite i styret. Detta bör medföra framhjulslyft som du sedan kan gasa hela vägen upp till balanspunkten utan att varva ur.

Detta gäller både 1'an och 2'a pga hur vridkurvan ser ut. 3'an, öka ett par tusen varv.

Nu vill jag inte vara elak men antingen är det nått fundamentalt fel på hojen eller så gör du totalt fel. Snärta upp en mille med koppling på tvåan ska vara riktigt lätt.

bara att läsa ovan..

Du gör troligen fel. Även med sliten koppling kan (jag) man få upp hojen på bakhjulet.

Du tänker troligen fel. En R1'a ska du ju högt i varv på... annars får du samma effekt även där om du ligger för lågt, den orkar inte upp helt enkelt. Vad för varv ligger du på med Aprilian?

Med min egen Aprilia kan jag inte tänka det behövs mer än runt 3000 varv att starta på för att sedan koppla upp till kanske 6000-7000 samtidigt som jag rycker lite i styret. Detta bör medföra framhjulslyft som du sedan kan gasa hela vägen upp till balanspunkten utan att varva ur.

Detta gäller både 1'an och 2'a pga hur vridkurvan ser ut. 3'an, öka ett par tusen varv.

Ja, jag är ju ingen erfaren twinnare.. :gnissla Jag ger det några vändor i vår så får jag återkomma till den här tråden senare om inte annat.

Jag tror kanske jag låg på 5000 vid dippen. Aningens högt då kanske..

När jag menar att jag gör som jag gjorde på rettan, säger jag att jag ligger i samma hastighet och gör samma dip osv.

Den som lever (just det) får se! :)

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt