Mille -01 eller Sp1

Hooligan

All your base are belong to us
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
KXF250
Tänker köpa mig en twin och har fastnat för dessa 2
men jag har blivit lite splittrad. Skulle vilja höra lite från andra vad dom tycker.
Är där nån skillnad i prestanda på dessa? t.e.x eller nån annan fördel/nackdel på dom..

Tacksam för lite hjälp att välja

Jag skulle köra Mille - igen. Den har allt SP1:an har plus att den är bekväm också. Och betydligt snyggare - tycker jag.

Jag skulle köra Mille - igen. Den har allt SP1:an har plus att den är bekväm också. Och betydligt snyggare - tycker jag.

en 00a SP är väl snyggare än en 00a Mille? Båda hojarna är fina, jag körde på SPn då jag tycker det är en mycket ovanligare cykel.

en 00a SP är väl snyggare än en 00a Mille? Båda hojarna är fina, jag körde på SPn då jag tycker det är en mycket ovanligare cykel.

Jag tycker inte SP:n är särskilt snygg, en svart Mille-R med röd underkåpa är betydligt snyggare. Sen tycker jag Millen har ett bättre chassie än SP1:an men det kanske är en smaksak det också.

Jag tycker inte SP:n är särskilt snygg, en svart Mille-R med röd underkåpa är betydligt snyggare. Sen tycker jag Millen har ett bättre chassie än SP1:an men det kanske är en smaksak det också.

ah det va mer än vad jag visste. Vilken va skönast att köra då? Millen eller SPn? Vad är bra kontra dåligt förutom utseendet? Har du ägt båda hojarna eller mest tittat på dem?

MvH
Martin

Inte för att hacka på er som svarat, men han kan nog jämföra utseendet själv, han vill nog hellre höra skillnad på prestanda och komfort.

ah det va mer än vad jag visste. Vilken va skönast att köra då? Millen eller SPn? Vad är bra kontra dåligt förutom utseendet? Har du ägt båda hojarna eller mest tittat på dem?

MvH
Martin

Har ägt en Mille och provkört SP1:an. Nu körde jag SP1:an efter jag hade haft Millen så då hade jag ju vant mig vid italienskan men jag tyckte bromsarna var mer tungjobbade och den var mer trögstyrd. Motormässigt tyckte jag Aprilian hade mer botten, upp till 7000 varv typ för där dippar Millen av ljudnivåmässiga krav, sen drar Hondan ifrån uppåt. Mina högst subjektiva åsikter... :)

Millen jag tittar på har arows slipon och arows chip och är en mattsvart 01
och sp1 har powercommander och helsystem och är en -01

gör chippet eller pc mkt ?

Millen jag tittar på har arows slipon och arows chip och är en mattsvart 01
och sp1 har powercommander och helsystem och är en -01

gör chippet eller pc mkt ?

De brukar ge bättre mellanregister och jämnare gång på låga varv. På Millen t.ex. så 'slipper' man effektdalen vid 7000 varv. Ett helsystem brukar väl ge några extra pållar längst upp i registret också.

De brukar ge bättre mellanregister och jämnare gång på låga varv. På Millen t.ex. så 'slipper' man effektdalen vid 7000 varv. Ett helsystem brukar väl ge några extra pållar längst upp i registret också.

Tackar !

Får väl ta å titta å prova båda.:)

I alla tester som utförts mellan dessa hojar så har Millen vunnit.

Just 2001 så var millen 0,01 sekunder långsammare än de årets testvinnare i masterbike nämligen Suzuki GSX-R 1000, och kom således tvåa utav alla hojar som testades de året.

MAO de finns en del potensial i den hojen.

Har själv haft en -01:a och skulle jag köpa sporthoj igen så skulle de med 100% säkerhet ha blivit en Aprilia.

SP1:an har får ganska mycket kritik på chassie och körställning i diverse tidningar om jag har läst (bike bl.a).

Köper du en Mille så kommer du bli nöjd de vågar jag i stort sätt lova dig.

Lycka till:tummenupp .

Har ägt en Mille och provkört SP1:an. Nu körde jag SP1:an efter jag hade haft Millen så då hade jag ju vant mig vid italienskan men jag tyckte bromsarna var mer tungjobbade och den var mer trögstyrd. Motormässigt tyckte jag Aprilian hade mer botten, upp till 7000 varv typ för där dippar Millen av ljudnivåmässiga krav, sen drar Hondan ifrån uppåt. Mina högst subjektiva åsikter... :)

Ah, ja en del säger att SP'n är tungstyrd osv. Skönt nog köpte jag en SP med kittade framgafflar, han som hade den innan har satt på SP2 gafflar med lite smått och gott.

I alla tester som utförts mellan dessa hojar så har Millen vunnit.

Just 2001 så var millen 0,01 sekunder långsammare än de årets testvinnare i masterbike nämligen Suzuki GSX-R 1000, och kom således tvåa utav alla hojar som testades de året.

MAO de finns en del potensial i den hojen.

Har själv haft en -01:a och skulle jag köpa sporthoj igen så skulle de med 100% säkerhet ha blivit en Aprilia.

SP1:an har får ganska mycket kritik på chassie och körställning i diverse tidningar om jag har läst (bike bl.a).

Köper du en Mille så kommer du bli nöjd de vågar jag i stort sätt lova dig.

Lycka till:tummenupp .

Tack:tummenupp

De va nog det jag behövde...lutar litta mer åt millen nu
efter att läst dessa inlägg och läst en del på nätet.
Men de e ju klart en röd sp1 e rätt grann den med:confused:

Tack:tummenupp

De va nog det jag behövde...lutar litta mer åt millen nu
efter att läst dessa inlägg och läst en del på nätet.
Men de e ju klart en röd sp1 e rätt grann den med:confused:

När du står och väljer mellan två hojar som du gör bör du verkligen provköra bägge två. Annars är det väl bara å ta den tycker faller bäst om hjärtat

För mig va det enkelt. SP1, en 1098 va lite för dyr =)

Millen och Spettan är samma andas barn och skillnaderna små. Jag tycker Millen är en bättre allroundhoj (främst tack vare körställningen) och något kvickare/mer lätthanterlig vid aktiv körning. Däremot känns Spettan mer välbyggd...tycker allt är kärvare på Millen, inte minst Rotaxspisen som går hårdare och vibrerar mer utan att leverera mer mos någonstans.

Utseendemässigt är jag svag för Millen, det är något :tuttar med italienska hojar, men Spettan skäms inte för sig heller. Dessutom känns Spettan mer exklusiv eftersom modellen är så pass ovanlig. Det avgjorde valet för mig.

Last edited:
Millen är ful som stryk och Hondan är vacker som få.

:fakta :fakta :fakta

Faktum e väl att Millen är en mer "komplett" hoj redan från början..
Ska man få Spettan riktigt sjysst så krävs en del modifikationer(läs: tid o pengar)...:huvet

Vad det gäller bekvämlighet så vinner Millen, igen..
Eller vad sägs om den 63-årige gubbe jag träffade på som hade frugan med sig bakpå!!???:tungan :D

Den som säger att Spettan har ett dåligt chassie yrar o borde börja me knyppling!! :mad:
För de e bergstadigt, men kan kräva en del skruvande på fjädringen innan man blir nöjd.

Motormässigt kan jag inte svara på då min Spetta e lite o-orginal på den punkten..:rolleyes:
Har inte kört Mille, men haft en Falco innan som va lite moddad, den hade mer pulver på mellan kontra Spettan som har en toppigare karaktär.

Last edited:
Kom ihåg att Aprilia har haft fruktansvärt stora problem med sitt reservdelslager.
Men det kanske är löst nu?

Det bör vara löst vid det här laget. Det var förra sommaren som storägaren Piaggio fick för sig att lägga om och strukturera om reservdelslagret, mitt under brinnande säsong. Good thinking. :tummenupp

EDIT: Klicka här och säg mig ärligt att den är fulare än SP1:an. :tungan

Förlåt, okej då. Motsvarande bild på Spettan. :)

Last edited:
Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back