Miljövänlig motorcykel

R18_Lasse

Medlem
Gick med
11 Feb 2025
Hoj
BMW
Man får leta väldigt länge för att hitta läsning om detta här. Kanske för att ämnet är rejält ointressant för de allra flesta som kör mc. Det skulle jag gissa i alla fall. Någon här som har valt hoj framför allt med detta för ögonen, undrar jag. Någon som skulle betala rejält extra för en motorcykel som denna vid länken?

Har du någon känning på Motorpsycles redaktion? Jag saknar datum för publicering på artiklarna. Tycker de har haft bra resereportage. Både Frankrike och usa var läsvärda.

Vätgasbågen har jag för mig har varit uppe här på forumet tidigare. Dock inte sett den på bild i ”dagens bild”-tråden.

Last edited:
Jag skulle gärna ha en motorcykel som inte är lika skadlig för miljön om den gjorde samma sak som de jag har nu. Just vätgas är ganska värdelöst som fordonsbränsle och går inte att framställa utan att använda mer energi än man behöver för resan.

Går det någonsin att få en miljövänlig hoj, tänker på att man byter däck minst en gång per säsong. Känns inte miljövänligt

Jag skulle gärna ha en motorcykel som inte är lika skadlig för miljön om den gjorde samma sak som de jag har nu. Just vätgas är ganska värdelöst som fordonsbränsle och går inte att framställa utan att använda mer energi än man behöver för resan.

Ungefär som med batterier.

Problemet jag ser med vätgas är att gasen i motsats till flytande brönsle tar upp väldigt mycket plats i förbränningsrummet, med följden att mindre luft får plats.

För att få vettig effekt ur en motor krävs därför att man överladdar ganska ordentligt och det blir då svårt att få en användarvänlig effektkurva ur motorn. Särskilt problematiskt med två hjul. Med fyra hjul blir fordonet mer förlåtande.
Kanske elhybrider skulle vara lämpliga med vätgas.

Ungefär som med batterier.
Batterier går det ganska snabbt att kompensera den extra energin vid tillverkningen av och det är ganska hög effektivitet på hela kedjan. Med vätgas går det åt mycket energi hela fordonets livslängd.

Däremot är energitätheten i batterier låg och gör dem mindre lämpade för tvåhjuliga fordon annat än för pendling.

Har du någon känning på Motorpsycles redaktion?
Mycket Motorpsykolog-länkar på den användaren 🤔
Nog för att man vill skapa trafik till sin sida men texterna låter nästan AI genererade.
För nog borde en psykolog som Bovin kunna formulera sig bättre för att skapa trafik till sin sida..?

Chat GPT nekar till att den skrivit texten i alla fall 🤔
Fast den har ju ljugit förr... :hihi
Jag bad den jämföra hur den skulle skrivit texten och jämföra med det skrivna.

1747512930543.png

Så jag får backa på att den skulle vara AI genererad :LOL:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey