Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Gör det förbjudna nu, hoppar in i tråden utan att läst allt. Slå mig den som vill men orkar inte läsa 1 miljard inlägg. :2cool

Är det så att våra hojar ska skickas på skroten om 8 år? ( eller musuem )
Även alla andra fyrhjuliga fossila fordon?
Ingen större idé snart att byta hoj utan köra dom man har tills dom är helt slut i så fall.

Eller vad tror ni andra, 8 år känns inte så långt bort.
Alkylatbensin osv kommer att finnas fortsatt och även om den skulle kosta 25 kr/litern skulle nog hojåkandet bland entusiaster vare sig upphöra eller ens begränsas. Det är väl främst arbetspendlandet som ersätts av icke förbränningsmotordrivna alternativ.
 
Alkylatbensin osv kommer att finnas fortsatt och även om den skulle kosta 25 kr/litern skulle nog hojåkandet bland entusiaster vare sig upphöra eller ens begränsas. Det är väl främst arbetspendlandet som ersätts av icke förbränningsmotordrivna alternativ.
Alkylat idag ligger väl närmare 30:-/l (27 -28 tror jag på pump) och lär väl inte bli billigare.

Det är ju fint av din kompis att åka båt istället för flyget.
När alla miljoner resor årligen skall gå med båt istället för flyg, hur går det då för miljön?
 
Alkylatbensin osv kommer att finnas fortsatt och även om den skulle kosta 25 kr/litern skulle nog hojåkandet bland entusiaster vare sig upphöra eller ens begränsas. Det är väl främst arbetspendlandet som ersätts av icke förbränningsmotordrivna alternativ.
Ok.
Googlar mig till att all Alkylatbensin är inte fossilfri men att det finns några enstaka dock. Kanske om 8 år finns fler alternativ. Hoppas verkligen att MC-tillverkarna ser till att få fram ett bränsle att köra på och inte konverterar till 100% el-hojar.

Funkar dagens moderna hojar med Alkylatbensin?

Hur är det med Etanol?
Varför ser man inte det som ett alternativt bränsle till MC?

Annars om EL-hojar är enda alternativet i framtiden kan man ju lägga av att köra, man vill ju att det ska låta, är ju stor del av tjusningen. Inte ett susa fram ljudlöst.
 
I värsta fall får det väl bli Gripens kemiskt rena bensin, undra hur många flaskor á 23kr styck det går åt?




103992_01.jpg
 
Överladdade Mazdan går mycket bättre på E85 än 98, skulle kört på E100 om det fanns.
Förstår inte varför staten sköt E85 satsningen i sank.
 
Ja. Att man skriver "passar för motorsågar/gräsklippare" är för att det inte ska börja användas till annat ändamål, som gamla jänklare etc.

Jag har kört alkylat i alla mina fordon, inkl inombordaren till båten. Brukar köra sista tanken för säsongen på hoj/snöskoter med alkylat.

På pumpen vid sjömacken kostade den sist 20:-/litern men det var något år sedan. När jag tankade fullt i båten (140 liter) låg den på 17kr samtidigt som vanlig 95 kostade 14kr.


Jag skulle inte vara orolig, en bensinmotor kan köras på det mesta beroende på vad det är förstås.
 
Alkylat idag ligger väl närmare 30:-/l (27 -28 tror jag på pump) och lär väl inte bli billigare.

Det är ju fint av din kompis att åka båt istället för flyget.
När alla miljoner resor årligen skall gå med båt istället för flyg, hur går det då för miljön?

Googla ”Microsoft TEAMS”. :)

Ingen har sagt att alla skall åka båt, poängen är att han SJÄLV bär konsekvenserna av SIN EGEN övertygelse och det är värt stor respekt i min bok.

Det är annars väldigt lätt att ha åsikter om vad andra skall/borde göra. Och det gäller absolut inte bara miljöpartister…
 
Du menar att den går att köra på precis vad som helst, så länge det är bensin? :va :rofl

Någon form av bensin/etanol/gengas/alkylat/etc. Anpassningar är inte supersvåra heller rent tekniskt.

Dvs våra gamla fordon kommer att kunna köras så länge de funkar, det behöver man inte vara orolig över.
 
Överladdade Mazdan går mycket bättre på E85 än 98, skulle kört på E100 om det fanns.
Förstår inte varför staten sköt E85 satsningen i sank.
Förstår du varför det ät "skatt" på plastpåsar? MP:s politik handlar inte miljö. Det handlar bara om skatteintäkter. För att få in skatten till staten måste man komma på nya idéer hela tiden.
Jag körde en skattebefriad bil tills förra månaden för att den var en sk miljöbil (5 år gammal nu). Nu betalar jag skatt för den. För ett par år sedan är den värsta miljösvinet pga dieselgate. De ändrar sig innan deras beslut har gått ur tiden. Detta beror BARA på okunskap.

När tillräckligt många har köpt en E85 bil, ja då finns det pengar att hämta in till staten. Nästa steg blir att beskatta elbilarna. Var så säker!
 
Last edited:
Alkylat idag ligger väl närmare 30:-/l (27 -28 tror jag på pump) och lär väl inte bli billigare.

Det är ju fint av din kompis att åka båt istället för flyget.
När alla miljoner resor årligen skall gå med båt istället för flyg, hur går det då för miljön?
Just när det gäller båt så är det inte nödvändigtvis bättre än flyget. Tittar man på genomsnittsutsläppen per passagerare och sträcka som tar Finlandsbåten mellan sthlm och Helsingfors så är CO2-utsläppen faktiskt lägre om man tar flyget. Det är ju förvisso för att båtarna släpar med sig ett mindre nöjesfält så det blir väldigt mycket stål per passagerare, men ändå. Nu gäller det för den specifika resan med de specifika båtarna.

Det finns givetvis situationer där det omvända gäller, så ta nu inte detta som intäkt på att båt alltid är dåligt för miljön. I allmänhet gäller att transporter per båt räknat på sträcka och vikt är mycket miljövänligare än flyg.
 
Förstår du varför det ät "skatt" på plastpåsar? MP:s politik handlar inte miljö. Det handlar bara om skatteintäkter. För att få in skatten till staten måste man komma på nya idéer hela tiden.
Jag körde en skattebefriad bil tills förra månaden för att den var en sk miljöbil (5 år gammal nu). Nu betalar jag skatt för den. För ett par år sedan är den värsta miljösvinet pga dieselgate. De ändrar sig innan deras beslut har gått ur tiden. Detta beror BARA på okunskap.

När tillräckligt många har köpt en E85 bil, ja då finns det pengar att hämta in till staten. Nästa steg blir att beskatta elbilarna. Var så säker!
Anledningen till att privatbilism måste beskattas är för att det är den enskilt dyraste transportmetoden för samhället, dels om man räknar direkta kostnader för anläggning och underhåll per personkilometer, men också sekundära kostnader för effekter på hälsa och miljö. Vissa effekter blir bättre med elbilar, som t.ex att man slipper marknära ozon och kväveoxider, men andra effekter kvarstår, som partiklar från vägslitage och mikroplaster från bildäck (vilket är den överlägset största källan till mikroplaster globalt och i Sverige).
 
Anledningen till att privatbilism måste beskattas är för att det är den enskilt dyraste transportmetoden för samhället, dels om man räknar direkta kostnader för anläggning och underhåll per personkilometer, men också sekundära kostnader för effekter på hälsa och miljö. Vissa effekter blir bättre med elbilar, som t.ex att man slipper marknära ozon och kväveoxider, men andra effekter kvarstår, som partiklar från vägslitage och mikroplaster från bildäck (vilket är den överlägset största källan till mikroplaster globalt och i Sverige).
Omställningen från diesel till bensin, och vidare till el har ju gått ganska fort. Håller med om att det finns andra utsläpp förutom CO2 från bilismen. Men när dieselgate var ett faktum ökade Sveriges utsläpp av CO2. Svensson tog in allt map vad som som hände hos Bosch i Tyskland. De köpte hellre en bensinbil än en dieseldito. Ganska naturligt. Men att köra på bensin fram tills elbilar tar över marknaden är slöseri med både resurser och miljö. Bensinhybrider i en övergångperiod kanske är rätt väg att gå? Men jag tror att rent miljömässigt hade nog dieselmotorn varit ett bättre alternativ. Även om de har blivit dyra att tillverka/köpa. Men en bensinhybrid är nog ändå dyrare. Dyrast är elbilen. Miljövinster kommer att kosta pengar. Inget är säkrare än det.
 
Snälla säg att bilderna ovan är ett skämt.

Haha samma töntiga akronym som Melodifestivalen, ”ESC”. Tufft! :rofl
 
Anledningen till att privatbilism måste beskattas är för att det är den enskilt dyraste transportmetoden för samhället, dels om man räknar direkta kostnader för anläggning och underhåll per personkilometer, men också sekundära kostnader för effekter på hälsa och miljö. Vissa effekter blir bättre med elbilar, som t.ex att man slipper marknära ozon och kväveoxider, men andra effekter kvarstår, som partiklar från vägslitage och mikroplaster från bildäck (vilket är den överlägset största källan till mikroplaster globalt och i Sverige).

Förvisso. Men då skall man också nämna den lilla detaljen att just skatt från privatbilism finansierar oändligt mycket mer än bilismens "självkostnader".
Anledningen till det tror jag är ganska enkel. För att man kan.
Bilister är generellt en ganska köpstark grupp som köper en tjänst som ger mycket frihet och möjligheter till t.ex. försörjning. Då kan man beskatta kraftfullt där.
 
Last edited:
Summering. MP vill ta poäng på vad som helst utan att bry sig om verkligheten. S vill sitta vid makten och ta in maximalt med skatt oavsett vilka dumheter man behöver gå med på.
Zoda for president!
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top