Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Samtidigt som vi lägger ner kärnkraften och bara delvis ersätter den med intermittent energi.
Men hur svårt skall det vara.
Folk får väl helt enkelt ladda bilen, tvätta, laga mat när det blåser.
Blåser det 02:47-03:16 så är det bara börja laga maten snabbt som attan. Dessutom är det billigare att göra alla saker på natten.
Lite måste vi ju kunna anpassa oss till verkligheten.
:mattias

?
 
Jag gjorde också en uträkning för en tid sedan och kom fram till drygt 10%. Med förluster handlar det snarare om 20%. Med lastbalansering behövs 0% mer el.
Glöm inte att i en nära framtid så kan vi använda bilarna som energikälla när de är uppkopplade, och då ger de tillbaka el till nätet.
Så egentligen kommer bilarna att tillföra el till nätet, och då kan vi till och med minska på elproduktionen.
Förutsatt att vi lastbalanserar alltså.
Bra vad?
 
Glöm inte att i en nära framtid så kan vi använda bilarna som energikälla när de är uppkopplade, och då ger de tillbaka el till nätet.
Så egentligen kommer bilarna att tillföra el till nätet, och då kan vi till och med minska på elproduktionen.
Förutsatt att vi lastbalanserar alltså.
Bra vad?
Smart. Ska bli skönt att slippa kärnkraftsdebatten när vi övergår till elbilsenergi i hushåll och industri.
 
Smart. Ska bli skönt att slippa kärnkraftsdebatten när vi övergår till elbilsenergi i hushåll och industri.
Tänk om man kunde ladda bilarna när man kör. Typ ha en diesel/bensin-generator som laddade batteriet under färd så man kunde använda elen hemma sen.
Att ingen tänkt på det :unsure:
 
MP är inte fascistiska

Jag är faktiskt inte så säker på det. MP kanske inte uppfyller den vedertagna definitionen av facism, men läser man till exempel vad facism betyder på wikipedia och stryker ordet "högerextrem" så finns ju skrämmande likheter med den elitistiska del av miljölobbyn som förespråkar revolution i miljön och klimatets namn...

Och ganska mycket av detta syns ju i de interna debatter man förstår att MP haft om storstad vs landsbygd. Det finns ju fler än en avhoppad MP'are som vittnar om en självutnämnd och bättre vetande elit med sitt ursprung i storstaden, som skiter fullständigt i levnadsvillkoren för vanligt folk på landsbygden eller om dessa hamnar i kläm när de vill forcera fram sin egen ideologi...
 
Tänk om man kunde ladda bilarna när man kör. Typ ha en diesel/bensin-generator som laddade batteriet under färd så man kunde använda elen hemma sen.
Att ingen tänkt på det :unsure:
Eller ett vindkraftsverk utanpå bilen, som en miljöpartist sa i en debatt för ett antal år sedan…
Att fysikens lagar existerar på riktigt och att genererad energi aldrig kan bli större än förbrukad energi inkl effektförluster, det ingår liksom inte i en miljöpartists sinnesvärld, där allt är möjligt bara man drömmer om det.
 
Eller ett vindkraftsverk utanpå bilen, som en miljöpartist sa i en debatt för ett antal år sedan…
Att fysikens lagar existerar på riktigt och att genererad energi aldrig kan bli större än förbrukad energi inkl effektförluster, det ingår liksom inte i en miljöpartists sinnesvärld, där allt är möjligt bara man drömmer om det.
Men om man tar bort drivmedelskatten på diesel och har dieselgeneratorer i alla elbilar. Dieseln är ju inte till för att driva bilen, utan bara för att ladda bilen så den går att använda för att ha el hemma. Så dieseln behöver ju inte punktskattas då.
Då behöver man inte ha partikelfilter heller. Det är ju också bara ett krav som är till för fordon och inte motorer/generatorer/kraftverk som är till för eldriften hemma
Det här skulle nog kunna gå att sälja in hos MP.
 
Men om man tar bort drivmedelskatten på diesel och har dieselgeneratorer i alla elbilar. Dieseln är ju inte till för att driva bilen, utan bara för att ladda bilen så den går att använda för att ha el hemma. Så dieseln behöver ju inte punktskattas då.
Då behöver man inte ha partikelfilter heller. Det är ju också bara ett krav som är till för fordon och inte motorer/generatorer/kraftverk som är till för eldriften hemma
Det här skulle nog kunna gå att sälja in hos MP.
Skämt åsido så används den setupen på många entreprenadmaskiner och fartyg. Är en jäkligt smidig och miljövänlig lösning att ha en liten förbränningsmotor som går på konstant optimalt varvtal vars enda funktion är att ladda batteriet vid behov. Förstår inte varför det inte slagit igenom för personbilar.
 
Marxism finns redan i några hundra varianter så miljö-marxism passar kanske bättre? :va
 
Skämt åsido så används den setupen på många entreprenadmaskiner och fartyg. Är en jäkligt smidig och miljövänlig lösning att ha en liten förbränningsmotor som går på konstant optimalt varvtal vars enda funktion är att ladda batteriet vid behov. Förstår inte varför det inte slagit igenom för personbilar.
Det lär faktiskt vara på gång i en version av nya Nissan Qashqai.
Helt eldriven, men laddas via en dieselmotor.
 
Skämt åsido så används den setupen på många entreprenadmaskiner och fartyg. Är en jäkligt smidig och miljövänlig lösning att ha en liten förbränningsmotor som går på konstant optimalt varvtal vars enda funktion är att ladda batteriet vid behov. Förstår inte varför det inte slagit igenom för personbilar.
Fanns i BMW i3 REX, men pga att det är effektivare - och renare - att ha ett lite större batteri istället så har den lösningen utgått.

De flesta som kör elbil själva har nog insett att laddning/räckvidd osv inte är ett särskilt stort problem i praktiken. Bilen är laddad varje morgon till låg kostnad och effektbehov och extern laddning behöver man bara på långresa. Hur krångligt just det skall vara väljer man själv genom sitt bilval.
 
Det finns lösningar och en lastbalanseringsmojäng går att koppla in på befintlig anläggning.

Vilket många redan gjort och har löst det problemet.

Dvs MER el behövs inte, vilket är en av de påståenden som hela tiden sprids.

Fortfarande sur för att du inte fattade vad det handlar om?
Nej då, du förklarade det kanon från början. Lastbalansering löser problemet och mer el behövs inte. Glasklart.
 
Nej då, du förklarade det kanon från början. Lastbalansering löser problemet och mer el behövs inte. Glasklart.
Eftersom det finns batterier i elbilar, och man kan koppla dem till nätet så behövs det ännu mindre el.
Som att driva landet med Duracellbatterier liksom, vi kan stänga ner alla kraftverk! ?
 
Tack för alla fina resultaträkningar gällande Preem, men fattar inte vad det hade med mitt inlägg att göra.

Hursom, lite roligt att läsa om lastbalansering hit och lastbalansering dit, och el finns i bötter och spann, inga bekymmer här inte.

Trots detta betalade jag 2,180 kr/kwh augusti 2020, men 2,801 kr/kwh augusti 2021, all in.
Vid mitt årsförbruk betyder det SEK 8.073 i ökad kostnad/år.

Man måste vara kolossalt, hmm, annorlunda för att förstå att det är en vinst för medborgaren, oavsett om det då rör sig om hushållsel eller bilel.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top