Milens betydelse?

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
Hejsan!

Ska köpa första hoj, men undrar hur mkt milen spelar roll. Tänker mig en 3000 milare vs en 1500 milare, kan det ha stor betydelse?

Tacksam för svar!!!

Ps. Har ni ngn r6 till salu, maila mig r1onboard@hotmail.com

Mvh
Jonathan

En hoj som gått 500 mil kan vara mer sliten. Det beror ju helt och hållet på hur den är vårdad/körd/servad. tyvär så vet man ofta inte sånt och då kan antalet mil vara ganska bra att gå efter.

Hojens skick i övrigt säger även väldigt mycket om hur hojens ägare har vårdat motorn. Om motorn har gått 1500 eller 3000 mil är inget att hänga upp sig på, de kan vara precis lika bra eller t.o.m. så att den som gått 3000 mil är bättre vårdad och aktsamt körd.

Ja det sista steget innan man bestämmer sig för att köpa en är ett rent lotto. Man vet inte hur den är behandlad fast den kanske ser bra ut och allt ser ok ut, på papperna då. Men som Brink säger är rätt logiskt.

Ja det KAN ha betydelse men generellt ska man inte stirra sig blind på 500 eller 5000 mil (vet att många är rätt nojiga för sporthojar med ett par tusen mil bakom sig....). En motor som systematiskt misshandlas kan ge upp när som helst.

Jag tvekade inte en sekund när jag sprang på min -86a med 5500 mil på mätaren. Klart att den fått veta att den lever under sina snart 20 år på gata och bana. Men sköter man om grejorna så varför skulle de inte hålla i 5000 mil till?

Jag köper hellre en hoj med mer mil och ser frächare ut än tvärtom.

Precis som föregående talare så är skicket mer viktigt än milen.

Generellt tycker jag de flesta MC som man ser är ganska väl efterhålna, eftersom det ju är våra hobbyfordon.. Väldigt få får underkänt på besiktning pga. fel som man inte känner till. De flesta underkända MC så gäller det oftast Ljudnivå, blinkers eller skyltbelysning, detaljer som ofta byts mot eftermarknadsgrejer.

Be ägaren att starta hojen när du är där. om personen "gör rätt" så gör han förmodligen det varje gång.

Start
tomgång i (minst) 30 sekunder med så lågt varvtal som möjligt innan man rullar iväg.

Personligen kör jag min mellan 60 och 90 sekunder eftersom jag är rädd om mina vippor.

Det där med starten vet jag inte om jag håller med om. För lågt varvtal ger dåligt oljetryck...

fortsomfan skrev:
Men den maste ju kunna ga pa tommgang eller, tycker jag i alla fall!?

På nyrenoverade/nybyggda motorer brukar man rekommendera 2000rpm i 20 min vid första uppstart, detta för att det ska finnas ordentligt oljetryck vid första inkörningen.
(blev visst lite OT)
Usprungsfrågan; gå efter helhetsintrycket av både säljare o hoj.

fortsomfan skrev:
Hejsan!

Ska köpa första hoj, men undrar hur mkt milen spelar roll. Tänker mig en 3000 milare vs en 1500 milare, kan det ha stor betydelse?

Tacksam för svar!!!

Ps. Har ni ngn r6 till salu, maila mig r1onboard@hotmail.com

Mvh
Jonathan
Mil kontra årsmodell är mer intressant tycker jag.

Tex. så kan du hitta en 04:a som rullat säg 1000mil vilket idag då logiskt sätt ger 1000mil/år.
Och sen kan man hitta hojar från -96 som rullat runt 4000mil.

Skulle 04:an ha samma utvecklingen som 96:an så skulle den ha närmare 10.000 mil vi samma ålder.

Så längre hojen verkar schysst så tror jag att miltalet spelar mindre roll, sen är ju såklart ett fullklottrat servicehäfte ett stort +.

Japp, håller med flera av de tidigare talarna. Milen skall man inte låsa upp sig på för hårt, även om det är en parameter att värdera. Allmänt intryck av både hoj och ägare kan vara nog så viktigt.
Jag var och kollade på en hoj för några år sen. Den var lite halvskabbig så jag blev tveksam redan från början. Eftersom jag noterade en startgasburk i samband med hojen så frågade jag om den var svårstartad. Svaret jag fick var att när den var kall kunde den vara lite kinkig, men när den var varm klarade man sig men en liten puff startgas.
Eftersom startproblem inte känns helt normalt på en nyare Japansk sporthoj så var det bara tack å hej

2ono skrev:
Jag köper hellre en hoj med mer mil och ser frächare ut än tvärtom.

Japp, en magkänsla säger också att rent allmänt så är skicket i jämförelse med antalet mil mer viktigt om man köper en hoj som har några år på nacken, än en som är relativt ny. Bara för att hojen har blivit ett år äldre behöOm inte annat så är det enklare att gå på antalet mil på en nyare hoj, eftersom nyare hojar borde skiljer sig mindre i skicket rent utseendemässigt mellan sig, än vad äldre gör. Om man tycker att alla de nya hojar man har tittat på ser bra ut, borde det alltså vara större chans att antalet mil då blir utslagsgivande. Nån som hänger med? :va

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN