Mikuni TM40 Problemen fortsätter!

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Efter diverse strul med min mikuni tm40,så har jag stött på ytterligare ett problem. Hojjen (ktm 620) svarar bra på gas på lågvarv och går kanon utom när man ligger och kör 90 och uppåt en lite längre stund. Släpper jag då av en aning och sedan ger på rejält med gas tvärdör den för att sedan misstända och gå allmänt illa, eller om man ligger i typ 100 en stund och ger fullt! Släpper jag däremot av en aning så går den kanon fint! Vad kan det tänkas bero på????

Låter för mig som skit i fuggen, ta isär och blås rent alla munstycken med tryckluft så löser det sig säkert *tro*

Det låter som om din ax-pump ger för mycket soppa. Minska ned dess slaglängd och områdesinverkan. Har du kört länge med trottelförgasare?

Jag har haft mikunin på ungefär i 15 mil! Innan dess orginal Dellorto! Grejjen är också den att jag har kollat stiftet flera gånger det har alltid varit svart-brunt tills igår när jag var ute och körde och den började hacka och misstända då var stiftet i det närmaste vitt!

Kan vara högfartsmunstycket som måste bytas upp till större. För den beter sig vell bara sådär i högre farter?

Lånar tråden lite...har också monterat på en TM40 på min KTM (640). Drar man på fullgas på tomgången dör den, och drar man till fullgas när man kör så dör motorn för en stund. Det är mängder med avgasknallar också. Bytte från 150 main till 170, blev bättre men inte bra.
Så i dag bad jag en mekaniker kolla när han ändå gjorde service, och han sa att den gick för snålt, och bytte till 180 main (det största han hade inne), dock så går den för snålt fortfarande enligt honom. Läste endel på forumet här, och då verkar det som att alla har runt 150.

Ja ja, bara inte motorn tar stryk så...ska lämna in den på bänkning nästa vecka...ska bli spännande.

Socrates skrev:
2295408 Lånar tråden lite...har också monterat på en TM40 på min KTM (640). Drar man på fullgas på tomgången dör den, och drar man till fullgas när man kör så dör motorn för en stund. Det är mängder med avgasknallar också. Bytte från 150 main till 170, blev bättre men inte bra.
Så i dag bad jag en mekaniker kolla när han ändå gjorde service, och han sa att den gick för snålt, och bytte till 180 main (det största han hade inne), dock så går den för snålt fortfarande enligt honom. Läste endel på forumet här, och då verkar det som att alla har runt 150.

Ja ja, bara inte motorn tar stryk så...ska lämna in den på bänkning nästa vecka...ska bli spännande.

Berätta gärna hur det går med bänkningen. Jag har ett 150 i min och det verkar inte som om den går för snålt. Har du gjort något annat med hojen?

Nickeluring skrev:
2295577 Berätta gärna hur det går med bänkningen. Jag har ett 150 i min och det verkar inte som om den går för snålt. Har du gjort något annat med hojen?

Utöver att jag bytt till en TM40 förgasare så sitter det ett KTM Supermoto slip-on på, samt öppnad luftburk...det är allt.

Jajjemän, ska skriva efter bänkningen vad som skett och vilka munstycken jag använder.

Passe skrev:
2294151 Efter diverse strul med min mikuni tm40,så har jag stött på ytterligare ett problem. Hojjen (ktm 620) svarar bra på gas på lågvarv och går kanon utom när man ligger och kör 90 och uppåt en lite längre stund. Släpper jag då av en aning och sedan ger på rejält med gas tvärdör den för att sedan misstända och gå allmänt illa, eller om man ligger i typ 100 en stund och ger fullt! Släpper jag däremot av en aning så går den kanon fint! Vad kan det tänkas bero på????

Har också fortfarande liknande problem.
Nu när jag tänker efter så har jag för mig att när jag packa upp fuggen o torrgasa o kika i fuggen, så gick trotteln förbi fullgas, ett par millimeter,
glömde sen bort det.
kan det inverka???????
Börjar misstänka för låg nivå i flottörhuset.
Eller......kanske.....

Socrates skrev:
2295408 Lånar tråden lite...har också monterat på en TM40 på min KTM (640). Drar man på fullgas på tomgången dör den, och drar man till fullgas när man kör så dör motorn för en stund. Det är mängder med avgasknallar också. Bytte från 150 main till 170, blev bättre men inte bra.

Hehe har ungefär samma problem med min Delorto fugge har största munstycket som finns men dränk luftfiltret i olja så kanske den blir gladare då den får mindre luft därav fetare blandning vet inte annars vad du ska göra men testa... du kanske har för lite på men om du hittar något fel på din så får du gärna säga till

silvr skrev:
2296154 Hehe har ungefär samma problem med min Delorto fugge har största munstycket som finns men dränk luftfiltret i olja så kanske den blir gladare då den får mindre luft därav fetare blandning vet inte annars vad du ska göra men testa... du kanske har för lite på men om du hittar något fel på din så får du gärna säga till

Felet med att min går skit och inte riktigt går att justera in bra beror på att emulsionsröret är av. Får den bänkad på Tisdag, tidigare går det inte att få tag på ett rör...så jag får väl se vad jag får för inställningar då.

Hvilket nivå ligger nålen på? Prøv å heve nålen for å få bensinen tidligere inn i forgasseren.
Jeg har full race-eksos ,BMC luftfilter og MSP3/1 kam i min Duke og en TMR41 forgasser. Mitt munstyckeoppsett er : Main:170 Pilot:37,5 Nål:2 hakk nedenfra Skruv: 2 omdreininger.

Jonasson skrev:
2320167 Brukar det bli mycket strul med TM40, funderar själv på att köpa en.. :va

Jag har i alla fall inte haft några problem med min. Bra mycket bättre än originalfuggen.

TheDuke2 skrev:
2320641 Hvilket nivå ligger nålen på? Prøv å heve nålen for å få bensinen tidligere inn i forgasseren.
Jeg har full race-eksos ,BMC luftfilter og MSP3/1 kam i min Duke og en TMR41 forgasser. Mitt munstyckeoppsett er : Main:170 Pilot:37,5 Nål:2 hakk nedenfra Skruv: 2 omdreininger.

Har du kört din i bänk så du vet att 170 inte är för stort?
Hur går den på låga varv? Ryckigt? Det gör min, men man kanske ska gå upp i lågfart...

Den går veldig godt på alle varv ,ikke rykkete eller noe sånt.
Min forgasser kom med 27,5 pilotmunstycke ,det var jo alt for lite.
Har ikke benket den. Men den drar veldig bra ut hele registeret og har ingen problem med å dra ut 5 giret.
Kjører også med 15/40 dreving.

TheDuke2 skrev:
2321094 Den går veldig godt på alle varv ,ikke rykkete eller noe sånt.
Min forgasser kom med 27,5 pilotmunstycke ,det var jo alt for lite.
Har ikke benket den. Men den drar veldig bra ut hele registeret og har ingen problem med å dra ut 5 giret.
Kjører også med 15/40 dreving.

Ja, då får jag nog prova med ett större lågfart. Har 30 nu och den rycker illa när man kör sakta.

Man kanske t.o.m skulle orka att kolla färgen på tändstiftet nån gång så man vet bättre om man har lagom munstycken.
Kan man kolla det på lågfart oxå? Köra sakta en stund, stänga av och kolla stiftet?

När man kollar högfarten, ska man hålla toppvarv en stund och sedan stänga av med dödarn? Eller hur gör man? Hur länge ska man varva?

Kollar man förresten nålen på liknande sätt? Ligga på typ halvgas, eller...? Vilket varv?

Är vitt snålt, svart fett och brunt bra?

Jonasson skrev:
2321306 Låter bra då kan jag återigen införa en TM40 på min önskelista :tomten

Det tycker jag absolut! :tummenupp

När jag körde med TM40 på min 640-04 med öppnad luftburk och
HXC ljudämpare, så hade jag 27.5 lågfart och 145 huvudmunstycke.

Och då tyckte jag att den drog bra genom hela registret.

När jag flyttade nålen för högt gick den den ryckigt på jämngas.

hmmmm jag har 205 huvudmunstycke i min 620........den går bra och inga vita stift:-)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing