Mikuni TM40 Problem

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Har monterat en mikuni tm40 med accpump på min KTM620, huvudmunstycke 147,5 och lågfart 30 har även prövat 150,27,5. Problemet är det att när jag ligger i låg hastighet på ettan och 2:an och vrider kraftigt och snabbt på rullen så "kvavar" (dör). Släpper efter på gasen och gasar lite lämpligare så går den klock-rent. Skitnöjd med förgasaren annars det är bara jävligt irriterande när den dör vid kraftigt på-slag! Mycket tacksam för tips hur jag skall ställa in förgasaren!

Passe skrev:
2225751 Har monterat en mikuni tm40 med accpump på min KTM620, huvudmunstycke 147,5 och lågfart 30 har även prövat 150,27,5. Problemet är det att när jag ligger i låg hastighet på ettan och 2:an och vrider kraftigt och snabbt på rullen så "kvavar" (dör). Släpper efter på gasen och gasar lite lämpligare så går den klock-rent. Skitnöjd med förgasaren annars det är bara jävligt irriterande när den dör vid kraftigt på-slag! Mycket tacksam för tips hur jag skall ställa in förgasaren!

Har exakt samma problem.
tips någon??

Jag kör med en tm40 på min drz400 och har också märkt dessa kvävningar vid snabbt gaspådrag. Jag brukar smörja staget och mekanismen till acc-pumpen för att hojen ska svara bra...Så prova det innan du börjar mixtra med annat.

Se till att axpump munstycket är anpassat. Om man jämnför orginal kehin (som ktm reservdel)axpump-sprut med mikuni så märker man att sprutet är säkert tredubbelt på mikunin. Skaffa minsta möjliga munstycke, se till att axpumpen bara skvätter under rätt period eller kör utan axpump.

Passe skrev:
2225751 Har monterat en mikuni tm40 med accpump på min KTM620, huvudmunstycke 147,5 och lågfart 30 har även prövat 150,27,5. Problemet är det att när jag ligger i låg hastighet på ettan och 2:an och vrider kraftigt och snabbt på rullen så "kvavar" (dör). Släpper efter på gasen och gasar lite lämpligare så går den klock-rent. Skitnöjd med förgasaren annars det är bara jävligt irriterande när den dör vid kraftigt på-slag! Mycket tacksam för tips hur jag skall ställa in förgasaren!

Vart sitter acc-pump munstycket då, alltså hur kommer man åt att byta det? Vad är lämplig storlek på det? Har nu testat att smörja acc-pump "stången" ingen skillnad kvavar vid snabbt gaspådrag från noll. Höjt nålet ett hack, ingen skillnad! Så nu börjar tålamodet att ta slut!

Jag har själv bytt till TM40 och satt i samma båt.

Jag rekomenderar en bänkning eftersom man igentligen inte har en aning om man ställt rätt eller inte förutom att "det känns bra" efter att man skruvat lite.

Har gått ner till 142,5 MJ samt minskat spruttiden på pumpen.
Går som ett skott, varvar mycket bättre, känns "krispigare", kändes lite
brööölig på full gas med 150 MJ.
MEN... fortfarande en viss tvekan nånstans vid 5/8 gas??!!!
Har bytt munstycken o fibblat me pumpen i en vecka snart!!!
Får väl bli bänkning då...........

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...