Mikuni tm40 bekymmer.

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Problem nr1.
Dålig respons på blandskruven,tyder på tjuvluft,kollat med startgas o brake cleaner,ingen reaktion.
Finns det någon möjlighet till tjuvluft internt?Förgasaren är ny.Provat olika lågfartsmunstycken.
Går jämt ock fint på tomgång 1200-1500 rpm.
Problem nr 2.
Står o går fint på tommgång,drar upp den till 3000-3500rpm,släpper gasen varvet sjunker,men ibland ligger den kvar någon secund på 2000-2500 rpm för att sedan gå ner och gå fint på tommgång,vajrar,
gashandtag går lätt o fint.Kan det bli sådant högt vakum så trotteln inte går ner direkt?
Problem nr 3.
Varvar ur fult på en växel släpper och växlar,ger fullt igen på nästa växel,då kan det ta en liten stund innan den svarar och börjar dra igen,kanske någon halvsekund.
Flottörnivån är rätt.Axpumpen börjar leverera när trotteln lyft nån eller några mm och ger till strax över 3/4trottel lyft.
Tipps och ideer mottages tacksamt.
 
1) Blandskruven påverkar enbart tomgångens bränsleblandning. Eftersom du har en bra tomgång, vad är problemet?

2) Alla Mikuni jag meckat med har haft för låg flottörnivå. Det är blandskruven för tomgången som påverkar om den hänger kvar vid 2k5 ett tag efter ett "blipp" på gasen.

3) Axpump är djävulens påfund! Inga av mina Mikuni-förgasare har axpump längre, däremot har jag en fungerande högerhand som lärt sig CV-förgasarnas "magi".
 
Att den rusar en aning om du gasar upp den beror på för litet lågfartsmunstycke eller för lite utskruvad blkandskruv. Prova justera ut blandskruven först.

Att den stuper på gasen i fart kan bero på för litet högfartsmunsycke eller accpumpen ger för lite/mycket soppa. Prova skruva på mer och minder accpumpning. De kan även vara för stort eller för litet accpumpsmunstycke.
Vilken hoj är de frågan om?
 
Den sitter på sr500 an.
Har ett nummer större lågfart 27,5,provar de så kanske jag får den att reagera lite mer på blandskruven,och kanske blir av med att den ibland ligger kvar lite på varv efter avslag.
Har 160 huvudmunstycke och 0,7 på pumpmunstycket,har ett 0,5 pumpmunstycke i samlingen kanske prova med det för att se om den tar sig bättre efter växling.
 
Den sitter på sr500 an.
Har ett nummer större lågfart 27,5,provar de så kanske jag får den att reagera lite mer på blandskruven,och kanske blir av med att den ibland ligger kvar lite på varv efter avslag.
Har 160 huvudmunstycke och 0,7 på pumpmunstycket,har ett 0,5 pumpmunstycke i samlingen kanske prova med det för att se om den tar sig bättre efter växling.

Är motorn trimmad för 160" i högfart låter för stort. Om motorn är relativt original skulle jag gissa på max 140" i högfart ev bara 130". 150-160" brukar räcka till 75-80 hk på en 600-650cc enstånka.
Accpumpmunstycket 0,7 mm är för stort de är hopplöst svårt att ställa in accpumpen med så stort munstycke på en enstånka. Köp 0,4 mm istället för då kan du skruva på nästan max accpumpning och strålen blir mer långvarig såattsäga. 0,5 brukar funka också så de duger.
 
Är fortfarande nyfiken på frågan boost ställde om huvudmunstycke , 160 låter stort då de flesta 650stånkor slutar på 150 eller lägre
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top