Mikuni tm 40 - problem med tomgång på xr 600

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej,

Har installerat en tm 40 med accpump på min xr 600.

Får inte riktigt till en stabil tomgång och det händer att den dör när man gasat upp och sedan släpper gasen.

Har skruvat en del på "pilot screw" och tycker mig fått det en aning bättre.

Kan fel lågfartsmunstycke vara orsak till problemet?

Min setup är:

tm40
Kn filter
slipon

bestyckning
130 högfart
22,5 lågfart
1,5 ut på "piloten"

Kan tillägga att förgasaren fuktar lite från "överfyllnadsröret" när hojen står på stödet och bensinkranen är öppen.

Edit: överfyllnadsröret är det kopparfärgade rör som skymtas allra längs ned på bilden.

Bifogat

• tm40-xr600.jpg
    tm40-xr600.jpg
    31.2 KB · Visningar: 418
Börja med att kontrollera flottörventil och flottörhöjd. Meningslöst att göra justering om det inte är OK.
OM det är OK, så är det lågfartsmunstycket du ska justera. Blir det bättre om du justerar in eller ut skruven?

Mats

Flottörnålen är av metall som slits och får en midja dvs den läcker.

När du "gasar upp" den och släpper av har du pytsat in en massa extrasoppa mha av ax-pumpen som gör att den storknar på tomgång. Kan bli lite bättre om du snålar till den på luftskruven från 1.5 ned till 1 varv eller helt kopplar bort ax-pumpen.

Själv tycker jag att ax-pumpar på hojar är ett gissel och kör helst med den helt bortkopplad. Suger man på modulera gashandtaget efter varvtalet... får man väl lära sig det.

Börja med att kontrollera flottörventil och flottörhöjd. Meningslöst att göra justering om det inte är OK.
OM det är OK, så är det lågfartsmunstycket du ska justera. Blir det bättre om du justerar in eller ut skruven?

Mats

Ok, det låter rimligt flottörhöjden går ju att mäta, dock oklart vad som är rätt höjd för min hoj eftersom det inte är originalförgasaren. När det gäller flottörventilen antar jag att du menar att den kan vara skadad. Syns detta i så fall med blotta ögat?

Enligt guiden till tm40 förgasaren ska man skruva pilotskruven tills den börjar gå ojämnt åt respektive håll och sedan ställa skruven däremellan. Problemet är bara att jag inte fick till detta, gick inte ojämnt varken helt inskruvad eller en bra bit utskruvad. Tyckte dock den gick bäst med knappt 1,5 varv ut. Problemet med att den dör efter att man gasar upp finns dock delvis kvar.

Flottörnålen är av metall som slits och får en midja dvs den läcker.

När du "gasar upp" den och släpper av har du pytsat in en massa extrasoppa mha av ax-pumpen som gör att den storknar på tomgång. Kan bli lite bättre om du snålar till den på luftskruven från 1.5 ned till 1 varv eller helt kopplar bort ax-pumpen.

Själv tycker jag att ax-pumpar på hojar är ett gissel och kör helst med den helt bortkopplad. Suger man på modulera gashandtaget efter varvtalet... får man väl lära sig det.

Går det att se om flottörnålen slitits? Är det i så fall denna som gör att förgasaren fuktar lite vid överfyllnadshålet?

Axpumpen är vad jag förstått till för att få bra gassvar från redan låga varv. Tycker att denna förgasaren fungerar mycket bättre än original rundtrottelförgasare. Men den kanske går bra även utan accpumpen?

Last edited:
flottörventilen antar jag att du menar att den kan vara skadad. Syns detta i så fall med blotta ögat?

Om du är 30 år eller yngre kan du se det med blotta ögat, annars lär du använda lupp/förstoringsglas.

Som sagt, en ax-pump är en liten kompensation för inlärd körvana. Trots ax-pump faller man över styret när ax-pumps-soppan förbrukats. Hur rappt motorn svarar från tomgång utan växel är inte intressant, iaf inte för mig. Fan, nu låter jag som nån messerschmitt! :näsblod

Om du är 30 år eller yngre kan du se det med blotta ögat, annars lär du använda lupp/förstoringsglas.

Som sagt, en ax-pump är en liten kompensation för inlärd körvana. Trots ax-pump faller man över styret när ax-pumps-soppan förbrukats. Hur rappt motorn svarar från tomgång utan växel är inte intressant, iaf inte för mig. Fan, nu låter jag som nån messerschmitt! :näsblod

Ok, är inte helt på det klara med vad du menar angående körvana. Har inte känt några tendenser till att falla över styret när ax-pumpsoppan är slut. Oavsett ax-pump eller ej så är väl en mikuni flatslide att föredra framför en gammal kehein rundtrottel?

Men visst, väl uppe i fart är det ju nål och huvudmunstycke som gör jobbet. På en 1-cyl motard/grushoj är det dock kul att ha mycket mos redan från tomgång.

Mats

Felet löst!

Åkte först till Bra i Gasen (http://www.braigasen.com/) för att köpa ett större lågfartsmunstycke.

Det var dock inte det som var fel. Problemet var istället att pilotskruven hade gått av! Det var därför hojen inte svarade hur mycket jag än skruvade.

Fick kalashjälp med felsökning av Christer på "Bra i Gasen". Han inspekterade förgasaren direkt när jag kom dit och passade dessutom på att se att det satt rätt munstycken i. Han hade varenda liten reservdel på hyllan! Dyrt vart det inte heller! Rekommenderas starkt!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park