Mikuni RS40 bestyckning trimmad GSX 1325 med portad topp

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Tjena,
Har satt på en ny RS40 brygga på min motor i vintras.

Slänger ut lite frågor här efter de första upplevelserna med dessa förgasare.
Har egentligen bara bultat dit dem med den setup de kom med.

Main 140
Jet needle 9CHY3 -3
Needle jet Y-6
Pilot 17.5
Pilot screw 3/4 varv ut
flottörnivå ca 17 mm
Urkopplad acc.pump

Motorn har 1325 cc 10.5 Wiseco flata kolvar
Cammotion G4 kammar 110 grader lobecenter in/ex
31-27 ventiler, fullportad topp, gjord av MCXpress

Det jag upplevt det lilla jag hunnit testa är:
Motorn startar och går fint på tomgång med full choke
Sen så behöver den choken ganska länge innan den vill gå rent utan choke vilket tyder på lite klen blandning i lågfartsregistret.
Men det motsägs av att helt plötsligt när motorn är varm så slocknar 1 eller flera tändstift och vid koll så är de riktigt sotiga eller rent av blöta.
Låter jag hojen stå några timmar eller gör rent stiften så fungerar den igen.
Men jag har fått dessa problem flera gånger nu när jag provat.
Det enda jag skruvat på hitills är blandskruvarna framför/under förgasarna.
Har testat all från 1/4 varv till 1 varv. Men problemen återkommer ändå.

Förgasarna är helt nya så de är inte sönderskruvade

En annan fråga. Har en RS36 brygga liggande. Kan man byta de nålmunstycken och nålar som sitter i dessa till RS40 bryggan?
De som sitter i 36:orna ger väl lite klenare blandning.

Körde denna motor med 36:or tidigare med denna setup:
Main 130
Jet needle 9DZHI -4
Needle jet P-4
Flottörnivå 17 mm
Urkopplad accpump
1 varv på blandskruvarna

Med denna setup så har motorn fungerat alldeles utmärkt genom åren.

Tar tacksamt emot tips om vart jag ska börja. Tänkte väl försöka ställa in rätt setup med en bänkkörning senare i vår men det skadar ju inte att vara så nära som möjligt innan dess

Ha de
Magnus
 
Default på RS40 skall vara: Float height, 17mm. #17 pilots, #140 main jets, middle notch.

Där flottörhöjden från fabrik är åt fanders vilket gör den klen i låg/mellan-registret.

Med snarlik motor ville min ha 142.5 på huvudmunstycket för maxeffekt.

Det första jag också gör på RS'ar är att koppla bort ax-pumpen för att slippa blöta tändstift. Torrgasning i garaget med avslagen motor dränker insugen med bränsle. Vet du att din ax-pump verkligen är bortkopplad, det är inte så att "bortkopplingen" har återkopplats?

Tomgångskörning öht, speciellt med choke och kall motor dödar stift.

G4-kammarna verkar motsvara 88-89 gsxr750 slingshot .350" kammar. Rätt snälla.

<edit>Vaf*ndå! Sluta svara när jag skriver! :hihi </edit>
 
Jodå Anders, Accpumpen är verkligen bortkopplad, Har demonterat fjädern och aluminiumrullen som sitter i flottörhuset.

Men jag får göra ett omtag. monterade mina gamla 36:or. Gick hur fint som helst....tills motorn blev varm, 2 o 3...borta. Tog bort 3:ans stift, ingen gnista. Bytte stift, ingen gnista.
Så mitt problem är nog mer tändningsrelaterat.
Kör med Dyna S och accelspolar.
Så jag får börja mäta i den änden istället
 
så du passar på och har lite kvalitetstid såhär på lörda'n :)

2 å 3 går på samma spole som du säkert vet så det felet borde inte vara svårt att hitta.

ska bli kul å höra vad du tycker om nya setupen när du får ordning på bestyckningen

Lycka Till
 
Synca gasarna med en borr, jag har försökt med klockor men det blev inget bra. :banana
 
Ingen som har en rs 36-40 beg brygga liggandes. Behöver igentligen bara 2 av 4 föggar till min 768cc stånka.
 
Har lokaliserat felet till en tändspole som verkar ge upp så fort den blir lite varm.
Tänkte fråga er om för-nackdelar med Accel kontra Dyna-spolar.
Har aldrig använt någon Dyna variant. De som sitter på nu och givit upp är Accel 140403.
Måste väl erkänna att jag har varit sjukt nöjd med dessa, har nog suttit på hojen sen början av 90-talet utan att krångla.
Verkar inte vara någon större prisskillnad mellan Dyna och Accel men Dyna finns ju i flera färger. Vilka passar bäst ihop med ett Dyna S tändsystem?
 
Jag har kört med gröna Dyna-S, gröna Dyna spolar med Taylor kablar sen 89-90.
Har funkat för mig.
Gröna eller gråa Dyna spelar ingen roll om jag har fattat detta.
Nu förtiden finns mini Dyna spolar som passar bättre och anslutningarna är bättre. satsa på dom.
 
Du kan nog köra med allt utom Dyna blå spolar på 0.7 ohm. Dyna grön är 3 ohm (racing) och grå 5 ohm (gata). De blå klarar av att tända en 12:1 blanding trots bortbränd sidoelektrod!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top