Mikuni RS problem !!!

Höjde nålarna och blandskruvarna 3/4 varv ut.
Klart bättre på mellanvarven. Drar bra upp till max rpm.
MEN, fortfarande bluddrig på lågvarv (1500 - 4500).
Kanske bluddrar på ett lite annat vis :confused:
Tycker det låter som den får för mycket sås. Bluddrar på
ett "fett sätt" men det kanske rent utav är tvärtom.

Efter en repa med varvet på 2500 rpm kollades stiften.
1'an, 2'an & 4'ans isolatorer var ljusbruna och "ringarna" runt
gängorna var svarta (tunn mattsvart hinna). 3'ans isolator
var också ljusbrun medans ringen runt gängorna var knappt
någe svart. Verkar trots allt som att det är lite snålt med soppa.

En annan sak! Den vandrar lite i varv. Speciellt mellan
3000 - 3500. Nästan omöjligt att hålla varvet på typ 3200 rpm.
Vandrar lite lite på tomgång också men det kanske är normalt?

Nästa steg?
 
Som du själv kom fram till - du har en läcka på 3'an eller nåt på 3'an som inte är riktigt injusterat... flottör eller trottelnål eller synkningen.
 
andersbrink skrev:
Som du själv kom fram till - du har en läcka på 3'an eller nåt på 3'an som inte är riktigt injusterat... flottör eller trottelnål eller synkningen.

Mnjaa, tror inte det är så enkelt *suck*

Stiften har kollats MÅNGA ggr och dom har sett skapligt lika ut.
Ibland lika, ibland lite olika.

Detta är tredje bryggan jag provar och symptomen har varit
snarlika på alla tre.

Insugsgummina är extra-tätade med packningsmassa nu. Mest
för att utesluta tjuvluft där. Synkning gjord för 74'e gången!
Förgasarna är isärplockade och rengjorda för Miljonte
gången!

Jag är en envis jävel men nu ger jag snart upp :4skrika

Fast inte nu för jag ska ut i garaget och kolla stiften igen :crash


Btw andersbrink gick det bra idag? Såg en av dina repor.
Eftersom dina maskiner verkar funka fint tycker jag att du
borde fixa min istället :fakta
 
Har du kollat ventilspelet, speciellt på treans cylle? Det kan även vara taskigt komp eller en läckande avgas eller insugsventil.
 
Kollade ventilspelet i vintras och det var bra på alla.

Kompen ligger mellan 11,6 - 12,2 så det är också ok.

KAN det vara en kamnock som gått ner sig? Den går ju
jäkligt bra på högvarv så det verkar ju inte troligt.
 
Vet inte om jag inbillar mig men efter att jag "extratätat"
mellan gummina och motorn låter det som om den får för
mycket sås. Tog ur ett stift nu och det var mycket mörkare
än tidigare. Ska plocka ur dom andra oxå och kolla.
OM det nu har varit tjuvluft så borde maskinen m a o nu
få fetare blandning med täta gummin, right?


MEN DÅ!!! De andra 3 var ljusa. Bara 4'an som var mörkt.
*morr*




Vafanihelvetehändersånthäralltidmigför?
 
Last edited:
Är det bara jag som tycker det är krångligt att synkronisera
Mikuni RS förgasarna? På original CV förgasare finns det ju
justerskruvar som är lätta att ändra på. På RS ska först lockena
bort och sen justerar man en mutter med ett ej centrerat hål för
att därigenom ändra trottelhöjden. Muttern låses med en skruv.
Bara det att det är så jäkla känsligt att justera dessa förgasare.
Vred lite på en av dessa muttrar och vattenpelaren for upp med
en sån fart att jag inte hann stänga av motorn innan vatten sögs
in i ett insug. En nackdel med "vattensynkronisering".
Undar om det inte är nåt med synkroniseringen iaf. Kanske
måste låta nån med bättre kunskap än mig synka dom så man
kan koncentrera sig på bestyckningen istället.




fanvaddettasugerjustnu
 
??????????????????

gasolmannen skrev:
Är det bara jag som tycker det är krångligt att synkronisera
Mikuni RS förgasarna? På original CV förgasare finns det ju
justerskruvar som är lätta att ändra på. På RS ska först lockena
bort och sen justerar man en mutter med ett ej centrerat hål för
att därigenom ändra trottelhöjden. Muttern låses med en skruv.
Bara det att det är så jäkla känsligt att justera dessa förgasare.
Vred lite på en av dessa muttrar och vattenpelaren for upp med
en sån fart att jag inte hann stänga av motorn innan vatten sögs
in i ett insug. En nackdel med "vattensynkronisering".
Undar om det inte är nåt med synkroniseringen iaf. Kanske
måste låta nån med bättre kunskap än mig synka dom så man
kan koncentrera sig på bestyckningen istället.




fanvaddettasugerjustnu


Jag brukar synka mina RS-gasare på följande sätt:
Tar loss dom från hojen
Monterar av trottellocken
Spärrar upp gasreglaget så att 2ans trottel är precis i överkant på förgasarhalsen.
Justera dom övriga gasarn så dom står i samma läge
Klart
Skruva ihop

Det har varit mycket RS-gasar bekymmer på forumet nu, jag har aldrig haft några bestyckningsproblem med Rs-gasare.
En 1100 med RS36 brukar vilja ha 127,5 huvudmunstycke, med RS38 132,5 och med RS40 137,5.
Nålarna brukar jag ha i mitten hacket och inte ändra dem fören jag är nöjd med allt annat.
 
Jahapp nu skiter vi i den här tråden för nu sitter CV 36'orna
monterade som jag tänker bluddra med tillsvidare.

2 av armarna som lyfter trottlarna på RS 38'orna var lite glappa
med följd att det var hopplöst att synka dom. Trottlarna kunde
röra sig upp o ner nån millimeter vilket tydligen räckte för att
synkningen skulle kajka ur hela tiden :confused:

Väntar till i höst då en brygga med RS'36or införskaffas.

Tack till er som engagerat er i mitt tråkande om dessa fögasare.
Särskilt andersbrink :tummenupp


Ps. Det enda jag saknar av RS'arna just nu är ljudet!
Fyf*n vilket härligt morrande!
 
gasolmannen skrev:
2 av armarna som lyfter trottlarna på RS 38'orna var lite glappa
med följd att det var hopplöst att synka dom.

Men men... hur är det möjligt? Dom sitter ju på samma axel och låses med den speciella låsmuttern. Menar du att det interna länkaget innuti trottelhuset var glappt? Det finns reservdelar att köpa.
 
andersbrink skrev:
Men men... hur är det möjligt? Dom sitter ju på samma axel och låses med den speciella låsmuttern. Menar du att det interna länkaget innuti trottelhuset var glappt? Det finns reservdelar att köpa.

Jopp, det interna länkaget + att axeln glappar in till fyran. Går
att röra lite från utsidan varvid motorgången ändras märkbart.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top