På tomg är det lågfartsmunstycken och luftbränsleblandskruven man justerar på. Lägg den hellre lite fett på tomg för då blir motorn inte så het vid rödljus och krypfart i stan. Den svarar bättre lite fett också.
Ang vilket arf du ska sikta på beror på motorns trimgrad hur vassa kammar den har påverkar mest. I mitt fall på en ktm 990sm så går det inte understiga 13,5 för då rycker/hugger motorn. Jag har mappat 13.5 från tomg tiöll 4300v och från 4300v-7000v 13,1 och från 7000-9500v 12,8. Påsåvis går den på gränsen till ryck på låga varv = hyfsad bränsesnål och på de högre varven ger den hyfsad effekt. De skulle gå lite bättre om jag fetade på hela reg 5-7% men då blir det för stor virvel i tanken.
Jag "tror" du kan köra liknade arf på din motor men om den rycker för mycket feta på lite extra.
En vanlig svensson bil kan man köra på 14,7 utan ryck pga lägre trimgrad.
Ang vilket arf du ska sikta på beror på motorns trimgrad hur vassa kammar den har påverkar mest. I mitt fall på en ktm 990sm så går det inte understiga 13,5 för då rycker/hugger motorn. Jag har mappat 13.5 från tomg tiöll 4300v och från 4300v-7000v 13,1 och från 7000-9500v 12,8. Påsåvis går den på gränsen till ryck på låga varv = hyfsad bränsesnål och på de högre varven ger den hyfsad effekt. De skulle gå lite bättre om jag fetade på hela reg 5-7% men då blir det för stor virvel i tanken.
Jag "tror" du kan köra liknade arf på din motor men om den rycker för mycket feta på lite extra.
En vanlig svensson bil kan man köra på 14,7 utan ryck pga lägre trimgrad.