Mikuni/keihin 42mm och uppåt

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Som trådnamnet lyder. Kan man hitta någon av dessa förgasare på någon hoj orginal? Helst som komplett brygga?
 
Honda Varadero har 2 st 42 mm:ers Keihin.
Honda Firestorm har 2 st 48 mm:ers Keihin.
 
Brygga som i hur många cylindrar 2-3-4 ?
Är ju fler än en men specificerar du inte är det en brygga med fyra i min skalle
 
Finns inte att köpa någon komplett brygga med fyra eller fler gasare större än 41 eller 42mm (Keihin FCR, Mikuni TMR) vad jag vet, däremot finns ensamma gasare upp till över 50mm. Det mesta går att bygga om och anpassa men kan bli besvärligt och dyrt.

Vad är det till för applikation? Om det är till en bil t.ex. så finns det gott om folk som byggt om och bestyckat om t.ex. Keihin FCR förgasare att lira bra på halvstora bilmotorer, typ treliters sexor (Datsun, m.m.).
 
Jo med brygga menar jag 4 stycken, dåligt formulerat av mig. Ska kolla på lectron, braigasen har också men då kostar en komplett brygga ca 19000:-. De känns väldigt dyrt. En kompis köpte 41mm mikuni för 1500:-.
Tanken är att använda de på en bil, med 2.1l motor
 
Räkna med att få betala 4,000 för en begagnad brygga och 12,000 för nya RS40 och 14,000 för FCR41.
2 st dubbla Weber 40 kostar 11,000. Utbudet av beggade RS/FCR är sparsamt.
 
Fast med 500cc/cylinder så lär du inte behöva så värst stora förgasare om du inte tänker varva till månen.
 
Jo med brygga menar jag 4 stycken, dåligt formulerat av mig. Ska kolla på lectron, braigasen har också men då kostar en komplett brygga ca 19000:-. De känns väldigt dyrt. En kompis köpte 41mm mikuni för 1500:-.
Tanken är att använda de på en bil, med 2.1l motor
Fast med 500cc/cylinder så lär du inte behöva så värst stora förgasare om du inte tänker varva till månen.

Som Boris säger, du klarar dig gott med 40mm förgasare på det, typ FCR39/41or RS40or eller TMR40or. Finns gott om byggen på japanska 2-3 liters radfyror som använder sig av dom.

Budget blir väl nästa fråga. Rätt dyra gasare att köpa nya och inte vanligast att hitta begagnade.
 
Har en 41mm keihin cvk brygga på hyllan, tror ni den räcker?
CV kräver anpassad luftburk dvs från den hoj förgasarna kom. De räcker för ca 190 hästar på hjulen dvs runt 220 vevaxelhästar om topplocket är bra portat med det dynamiska flödet i åtanke och inte bara maxflöde i en enda riktning.

Det här min gamla 1371 cc 9:1 kompade hoj med insug som är mindre än originalets fast lite större ventiler och RS40. Numera är insuget upptaget för lite mer för högre toppeffekt då effektkurvan var lite väl platt från 9,000 till 11,000. Lite stolt över att vridet är detsamma vid 4.000 varv som vid 11,000 och bara ca 20% lägre än maxvridet. Traktor!
dyno-2004-05-26.jpg
 
CV kräver anpassad luftburk dvs från den hoj förgasarna kom. De räcker för ca 190 hästar på hjulen dvs runt 220 vevaxelhästar om topplocket är bra portat med det dynamiska flödet i åtanke och inte bara maxflöde i en enda riktning.

Det här min gamla 1371 cc 9:1 kompade hoj med insug som är mindre än originalets fast lite större ventiler och RS40. Numera är insuget upptaget för lite mer för högre toppeffekt då effektkurvan var lite väl platt från 9,000 till 11,000. Lite stolt över att vridet är detsamma vid 4.000 varv som vid 11,000 och bara ca 20% lägre än maxvridet. Traktor!
dyno-2004-05-26.jpg
De låter inte dåligt ändå, toppen är en 530 topp som är mirafräst i förbräningsrummen samt portad och planad med 46/38 ventiler.
 
De låter inte dåligt ändå, toppen är en 530 topp som är mirafräst i förbräningsrummen samt portad och planad med 46/38 ventiler.
Att säga att en topp är portad är som att säga att ens nya flickvän är snygg! :näsblod Den RC2150 jag portade fick 205 på bakhjulen (ca 230 på veven) och hade ett vridmoment helt platt från 2000 upp till 6000. Dubbla Weber 40. Rallykallarna med B23 och 531 tar normalt fram ca 250 på veven men har tyvärr tyvärr ett mer utpräglat ketchupvrid samt problem att få ventilsätena att inte spricka.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top