Mikuni flatside

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Mikuni flatslide

Hej! Har precis införskaffat en Mikuni TM 42 Flatslide till min KTM 640 SM 02.

Är det något speciellt man ska tänka på när man byter ? eller är det bara att skruva av den gamla o sätta dit den nya?

Någon som har bytt på sin 640 kanske? Hur stor skillnad är det?
 
Last edited:
flipm0de skrev:
Hej! Har precis införskaffat en Mikuni TM 42 Flatside till min KTM 640 SM 02.

Är det något speciellt man ska tänka på när man byter ? eller är det bara att skruva av den gamla o sätta dit den nya?

Någon som har bytt på sin 640 kanske? Hur stor skillnad är det?
Vet inte hur van du är på bestyckning, så därför utgår jag från en ovan bestyckare. Kolla in hur axpumpe verkligen fungerar, Du kan bestämma hur tidigt den ska slå till o hur mycket. (Skitbra) Men de första du gör är att avaktivera axpumpen och sedn bestycka in så bra som möjligt, Försök få bort så mycke stup som möjligt utan axpump. De sista stupningarna vid snabba påslag är svåra att få bort utan axpump. Utgå från 150" i högfartsmunstycke, De gäller om du har typ kn filter o väldigt öppen burk För nu ska du ha så öppen burk du kan! När du är nöjd med hela registret utom då små stupningar vid snabba påslag så ställer du in axpumpen så lite som möjligt, Mycket axpump = stor bränsleförbrukning!! :tummenupp
 
Boost 2 skrev:
Vet inte hur van du är på bestyckning, så därför utgår jag från en ovan bestyckare. Kolla in hur axpumpe verkligen fungerar, Du kan bestämma hur tidigt den ska slå till o hur mycket. (Skitbra) Men de första du gör är att avaktivera axpumpen och sedn bestycka in så bra som möjligt, Försök få bort så mycke stup som möjligt utan axpump. De sista stupningarna vid snabba påslag är svåra att få bort utan axpump. Utgå från 150" i högfartsmunstycke, De gäller om du har typ kn filter o väldigt öppen burk För nu ska du ha så öppen burk du kan! När du är nöjd med hela registret utom då små stupningar vid snabba påslag så ställer du in axpumpen så lite som möjligt, Mycket axpump = stor bränsleförbrukning!! :tummenupp


:va

jag får nog lämna in den :död
 
rookie skrev:
Klarar du av att byta förgasare så klarar du av att ombestycka den!

det här får nog bli något vinterprojekt tror jag.. jag är inte helt oteknisk men jag tror att det här kommer nog bli lite för avancerat för mig.. annars får jag väl lämna in den..

vet någon vad det kan kosta att byta förgasare?
 
Jag har bara haft en flattis i mitt liv och den var underbar!

Jag köpte den till min gamla SR 500 (stånka) och monterade dit den med ett "bigbore" insugningsgummi. Hojen gick skitbra men pillig som man är skulle jag ju på den ändå. Vid vilken modifiering jag än gjorde upplevde jag att den gick sämre än innan, Så jag behöll den med standardinställningarna. Ett tag senare, kommer jag ihåg, bytte jag till ytterligare ett steg vassare kam och då gick jag upp lite i huvudmunstycke.

Montera och kör! Går den konstigt är det bara att boka in den på bänkning. Kostar ett par tusingar men är värt det enl mig.

Kolla med MISAB efter insug om Ditt inte skulle passa.

pilsner
 
Pilsner skrev:
Jag har bara haft en flattis i mitt liv och den var underbar!

Jag köpte den till min gamla SR 500 (stånka) och monterade dit den med ett "bigbore" insugningsgummi. Hojen gick skitbra men pillig som man är skulle jag ju på den ändå. Vid vilken modifiering jag än gjorde upplevde jag att den gick sämre än innan, Så jag behöll den med standardinställningarna. Ett tag senare, kommer jag ihåg, bytte jag till ytterligare ett steg vassare kam och då gick jag upp lite i huvudmunstycke.

Montera och kör! Går den konstigt är det bara att boka in den på bänkning. Kostar ett par tusingar men är värt det enl mig.

Kolla med MISAB efter insug om Ditt inte skulle passa.

pilsner

okej... jag får nog göra det ja.. Bara skruva dit den och se vad som händer. perfekt nu när man har semester i 3 veckor :banana

Går den dåligt får jag väl lämna in den på bänkning.. kostar 2500 kr har jag för mig. men min polare fick ut 8 hk mer på bakhjulet efter bänkning av sin KTM och det var med orginal förgasaren :)

Jag såg nu att KTM 660SMC och 525 SMR osv använder en keihein 41mm

vad är det för skillnad mellen min o den?
 
skruva i ett ganska stort munstycke till o börja med. bättre om den går för fett o du får byta till mindre än om den går snålt. att montera e inte särskilt svårt. jag skruva på en TM-40 på min Lc4 o det va nemas problemas. och bänkning på Br hörberg
AB kostar 600 kr.. men då e det bara effektmätning.. sen om dom får skruva lite så blir det ju dyrare.
 
chukabowa skrev:
skruva i ett ganska stort munstycke till o börja med. bättre om den går för fett o du får byta till mindre än om den går snålt. att montera e inte särskilt svårt. jag skruva på en TM-40 på min Lc4 o det va nemas problemas. och bänkning på Br hörberg
AB kostar 600 kr.. men då e det bara effektmätning.. sen om dom får skruva lite så blir det ju dyrare.

hur stort ska jag ha då?

vad gör det för skillnad om man har en TM 40 eller TM 42?


// flipm0de
 
Last edited:
jonnep skrev:
hur stort ska jag ha då?


// flipm0de
om du har tm 40 så teste 147 eller 145. jag hadde nått av det i min.
jonnep skrev:
vad gör det för skillnad om man har en TM 40 eller TM 42?


// flipm0de
exakt skilnad vet jag inte.. har hört att man får lite bättre botten o mellan register om man har "mindre" förgasare. sen e väll 42 att föredra om man ska trimma vidare...
 
flipm0de skrev:
okej... jag får nog göra det ja.. Bara skruva dit den och se vad som händer. perfekt nu när man har semester i 3 veckor :banana

Går den dåligt får jag väl lämna in den på bänkning.. kostar 2500 kr har jag för mig. men min polare fick ut 8 hk mer på bakhjulet efter bänkning av sin KTM och det var med orginal förgasaren :)

Jag såg nu att KTM 660SMC och 525 SMR osv använder en keihein 41mm

vad är det för skillnad mellen min o den?
Sopa dit gasaren och smägga dit 150 i hF munstycke då har du garanterat inte för litet, ställ nålen i mitten, glömm ej att avaktivera axpumpen. Då går den hyffsat förutsatt att det är rätt nålmunstycke och nål!! men det lär du märka, se bara till att det är stora hål in till luftburken! bäst är totalt sönderkapad burk och kn filter. skillnad mellan 41kehin o mikunin42 ? Kehin onödigt dyr, och 1mm mindre är 1hk inte bra!! Skillnad mellan 40mm Och en 48mm kan vara beroende på trimmningsgrad 3-8hk Utgår då från en xr650 eller ktm 640/660 eller liknande.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top