Mikuni eller Keihin till Duke -02

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Jag tror mig läst det mesta som skrivits [läs: jag hittat] om förgasare och vad folk gjort. Eftersom jag fortfarande känner mig osäker så vänder jag mig till detta forum.

På min Duke -02 har jag idag öppnat luftburken, styckat om orginalförgasaren och monterat ett Sebringsystem men.... det är något som fattas, det där riktiga umphffet saknas. Rykten i depån vid Rörken har gjort gällande att ny förgasare är det naturliga nästa steget och att 'du kommer att känna en dj-la skillnad'.

Jag känner mig alltså mogen att spendera en del pengar på en ny förgasare och lite tid i en bänk. Frågan är då; vad skall man köpa ? Vad jag lyckats uttyda av det som skrivs så är det Mikuni eller Keihin som gäller. Tyvärr verkar det (som med mycket annat) vara religion vilken av dom man väljer. Och när man väl valt tillverkare skall man ju sen dessutom drabbas av att välja modell/storlek -suck-.

Målet med det hela är som sagt mer 'mos i mölla' och därmed ökad grad av fånleende. Jag vill för den skull inte förlora körbarheten, d.v.s. den skall forfarande klara av att köras i/mellan köerna i Stockholms rusningstrafik. Har man sen dessutom polare som envisas med att köra 100-åriga tvinnar
så måste det ju gå att finåka lite åxå (observera ordet lite).

Så, alla ni pulvergurus där ute, kom med vettiga motiv till varför jag skall köpa det ena eller andra. Har ni även andra stalltips som underlättar för mig så mottages allt med stor tacksamhet.

Spider skrev:
Jag tror mig läst det mesta som skrivits [läs: jag hittat] om förgasare och vad folk gjort. Eftersom jag fortfarande känner mig osäker så vänder jag mig till detta forum.

På min Duke -02 har jag idag öppnat luftburken, styckat om orginalförgasaren och monterat ett Sebringsystem men.... det är något som fattas, det där riktiga umphffet saknas. Rykten i depån vid Rörken har gjort gällande att ny förgasare är det naturliga nästa steget och att 'du kommer att känna en dj-la skillnad'.

Jag känner mig alltså mogen att spendera en del pengar på en ny förgasare och lite tid i en bänk. Frågan är då; vad skall man köpa ? Vad jag lyckats uttyda av det som skrivs så är det Mikuni eller Keihin som gäller. Tyvärr verkar det (som med mycket annat) vara religion vilken av dom man väljer. Och när man väl valt tillverkare skall man ju sen dessutom drabbas av att välja modell/storlek -suck-.

Målet med det hela är som sagt mer 'mos i mölla' och därmed ökad grad av fånleende. Jag vill för den skull inte förlora körbarheten, d.v.s. den skall forfarande klara av att köras i/mellan köerna i Stockholms rusningstrafik. Har man sen dessutom polare som envisas med att köra 100-åriga tvinnar
så måste det ju gå att finåka lite åxå (observera ordet lite).

Så, alla ni pulvergurus där ute, kom med vettiga motiv till varför jag skall köpa det ena eller andra. Har ni även andra stalltips som underlättar för mig så mottages allt med stor tacksamhet.

Om jag hade cash i form av laviner skulle jag köpa Kehin FCR 41 kostar vell 8-9000 eller dyrare. Jag har köpt Mikuni HSR42 som är till en HD egentligen. HSR är ett kitt till just HD. Om du bara köper fuggen löst heter den TM42 men är då dyrare än HSR kittet. Mikuni kostar runt 3 - 4000 :-

Jag är nöjd med min mikuni. Jag använder inte axpumpen för den pajjar bara effekten på toppen eller så är jag dålig på att justera in den.

Mvh

Linkan

tm 40 får du för strax över 2 lappar. kolla bergos.de
den har funkat grymt bra på min xr...

Jag frågade Ragnar på Lelles om det där och enligt honom så är skillnaden mellan de billigare förknasarna och de dyrare marginell.
Det viktiga verkade vara att man bytte originalet. :)

Det var just det här jag menade med min fråga, får man verkligen så mycket mer att köra med om man lägger 8-9K på en Keihin jmf med 3-4K för en Mikuni ? Om jag verkligen nu då hade pengarna, skulle jag då bli så värst mycket gladare då jag satt där brappandes på en Keihin ?

Jag har nämligen lite svårt att föreställa mig att det dubbla priset verkligen innebär att knasen är dubbelt så bra. Och framför allt har jag svårt att tänka mig att det i praktiken innebär mer än marginella skillnader då den väl sitter där.

Slutsatsen är att det luktar Mikuni. Och då...... TM40 eller TM42 eller......? Kollade i Lelles katalog och finner att det finns både TM40 och TMR40, vad är skillnaden (förutom 2,4K i pris) ?

Och var köper man dom lämpligast ? bergos.de har TM40'an för runt 2,5K hemma men har inga andra Mikunis ( på sin site i alla fall). Och HSR42/TM42, var hittar man en sån för 3-4K ?

Om du vill ha kvar körbarheten med vrid i botten, så ska du använda en 40mm fugge. 41 eller 42mm är för de som gått upp i cylinderstorlek och hårdtrimmat maskinerna, samt är ute efter toppeffekt. Har du grövre krökar ?

Skillnad mellan TM och TMR, är att TMR är lättare (mer finputsat gods och andra materialval), samt att den har kullagrad trottel. Marginell skillnad det med.

Tom, du läste mina tankar, vrid är det jag är ute efter.

I och med det är alltså frågan om det är värt 2,4K för att få ett 'R' efter namnet på förgasaren. Andra mtrl.... bättre puts..... kullagrad trottel..... är det nåt man märker nånting av ?

Grövre krökar, jodå det har jag. Det är ett Sebring helsystem som sitter på. Du vet vilket eftersom du sett hojen hos Lelles (då du skuttade omkring på kryckor). Hur stor inverkan har det på valet av knas ?

Spider skrev:
Tom, du läste mina tankar, vrid är det jag är ute efter.

I och med det är alltså frågan om det är värt 2,4K för att få ett 'R' efter namnet på förgasaren. Andra mtrl.... bättre puts..... kullagrad trottel..... är det nåt man märker nånting av ?

Grövre krökar, jodå det har jag. Det är ett Sebring helsystem som sitter på. Du vet vilket eftersom du sett hojen hos Lelles (då du skuttade omkring på kryckor). Hur stor inverkan har det på valet av knas ?

OK, så här är det. Med grövre krökar, så försämrar du vrid och effekt i botten och en bit upp i mellanregistret. Det är inte så enkelt egentligen, men med approximation på detta Sebring, så stämmer det. Det systemet är gjort för att kunna klämma ut gott om effekt på toppen.

Vad gäller förgasaren, så märker man knappast någon skillnad mellan TM/TMR till vardags. Den vanliga TM fungerar tillräckligt bra. Det är bara om man har pengar man inte vet vad man ska göra av som det kan vara roligt att ha något som är aningens bättre.

Mitt tips är att byta tillbaks krökarna till original, men behålla ljuddämparna från Sebring och köra med en TM40. Most bang for the buck...

Alternativt jagar du effekt istället och behåller helsystemet, sätter dit en 42mm förgasare och kanske byter kolv och kam. Det första alternativet vet jag fungerar bra och ger fint vrid i botten och endast en modest effekthöjning på toppen. Det andra är mer osäkert hur det kommer att lira - fler osäkerhetsfaktorer och det kan bli dyrt innan man hittat precis rätt avstämning.

Man lär sig då sannerligen hela tiden. Tack Tom !!

En sista fråga (hoppas jag). När jag köpte systemet av Ragnar så sa han att jag inte kommer märka så mycket på toppen utan mest i botten. Det är ju tvärt emot det du påstår ?!?!

Eller är det så att det Ragnar säger gäller under förutsättning att man behåller den omstyckade orginalknasen ? Och när man sen byter knas så får man tänka om.

Känslan efter det att jag satte på Sebringsystemet var nämligen att det var i botten den stora förändringen låg. I soooo confused.

BTW, Tom, i en annan tråd beskrev du hur man pluggar igen orginaförgasaren efter att ha monterat av trasslet. Du sa att du använde plastplupparna från fibersvansar. Jag måste vara få fråga, använder du dom röda eller dom svarta ?? ;-)

Spider skrev:

En sista fråga (hoppas jag). När jag köpte systemet av Ragnar så sa han att jag inte kommer märka så mycket på toppen utan mest i botten. Det är ju tvärt emot det du påstår ?!?!

Eller är det så att det Ragnar säger gäller under förutsättning att man behåller den omstyckade orginalknasen ? Och när man sen byter knas så får man tänka om.

Känslan efter det att jag satte på Sebringsystemet var nämligen att det var i botten den stora förändringen låg. I soooo confused.

BTW, Tom, i en annan tråd beskrev du hur man pluggar igen orginaförgasaren efter att ha monterat av trasslet. Du sa att du använde plastplupparna från fibersvansar. Jag måste vara få fråga, använder du dom röda eller dom svarta ?? ;-)

På A svarar vi: Du vinner i botten tack vare öppnare system bak, men förlorar samtidigt lite pga de grövre krökarna. Totalt sett känns det som om det blir bättre, men ett vanligt slipon på originalrören hade givit mer effekt och vrid. Förgasaren har inte så mycket med det att göra.

På B svarar vi: En blå plugg av modell större. Var till kablar för något gammalt ATM-kort. Minns ej vad kontakttypen heter.

Kan passa på med lite smygreklam.... :rolleyes:

Har nämligen en TM-40 liggandes, bara körd i bänk ett par gånger. Absolut nyskick! har lite munstycken samt 2 nålar. Vajerlänkage o slangar sitter på. 1800:-

0730779600

Martin.

Tack kör erbjudandet men jag måste få be om en regncheck på det. En annan Duke -02'a än min men med liknande konfig (41'a tror jag det var i det fallet, kanske/eventuellt en 42'a, är inte helt säker) skall bänkas i morgon. Jag avvaktar resultatet därifrån innan jag bestämmer mig för något.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back