Mijailovics nya lya

Silwer skrev:
En grej jag är för är isf vård INNAN de haft ihjäl nån, jag tror nämligen det har hänt en hel del innan.

Att sen plötsligt ta till nån slags supervård efter de tagit ihjäl folk käns bara som att de minsan vill visa att vårdmöjligheten finns.

Håller med dig, det lustiga/tragikomiska i detta är ju att maken Lindh satt med under nittiotalet och drog upp riktlinjerna för hur psykvården ser ut idag.

Silwer skrev:
Det käns bara som för sent med vård.

Dessutom ser du ju hur svårt de har att bestämma sig för om personen är sjuk i huvet eller inte.
Vad jag förstår säger en utredning att han inte var sjuk och en annan att han var sjuk.
Visst är nåt fel i knoppen om man tar ihjäl folk, men jag tror han visste vem han dödade och hade en anledning, hur sjuk den nu kan tänkas vara.

Sent med vård? Det beror ju som sagt helt på vilken diagnos man lider av.
Självklart vore det bästa att vi botar alla psykiskt sjuka innan de råkar begå ett brott, men det är ju en drömvärld. Det är väldigt svårt att förutse om någon kommer skeva ur.

oFFkeFF skrev:
Sent med vård? Det beror ju som sagt helt på vilken diagnos man lider av.
Självklart vore det bästa att vi botar alla psykiskt sjuka innan de råkar begå ett brott, men det är ju en drömvärld. Det är väldigt svårt att förutse om någon kommer skeva ur.
Det finns ofta massor med tecken, men det blir för dyrt att göra som jag beskrev, du kan ju tänka dig att många av de störda iaf aldrig kommer döda nån, dvs man kan tänka sig att spara stålar på att några får sätta livet till.

De kan ju förstås aldrig förutse exakt vad personen kommer göra i framtiden.
Men med alla nerlagda hem för psyksjuka och utvecklingsstörda som det har blivit så kommer det gå snett för allt fler.

Det finns många tecken på folk som kommer ställa till oreda tycker iaf jag, men ofta har det ju struntats i dem helt.

Silwer skrev:
Det käns bara som för sent med vård.

Dessutom ser du ju hur svårt de har att bestämma sig för om personen är sjuk i huvet eller inte.
Vad jag förstår säger en utredning att han inte var sjuk och en annan att han var sjuk.
Visst är nåt fel i knoppen om man tar ihjäl folk, men jag tror han visste vem han dödade och hade en anledning, hur sjuk den nu kan tänkas vara.

Jag tycker också att utredningen kring MM varit oklar, de har ju även sekretessbelagt den hårt, så förhoppningsvis så vet de mer än vad Aftonbladet gör.
Det ligger ju en klar hets från Medias sida när man läser deras rubriker
"MM nöjd efter domen, "jag mår bra"
"Kan släppas om några år"
"Livet på rättspsyk, bekvämt"

Ett problem med tidsbegränsad vård är att motivera patienten att ställa upp på allt vad det innebär med behandling, om patienten vet att den datumen släpps jag.
Att du skall bedömas frisk och att risken för återinsjuknande är minimal, av dels doktorer och även tingsrätt innan du släpps är ett ganska bra skydd för samhället.
Tänk om det vore likadant inom kriminalvården. Att du inte släpps innan du är rehabiliterad tillbaks till samhället. Dvs att du inte återfaller med att köra full, mörda, råna banker, mm

Silwer skrev:
Det finns ofta massor med tecken, men det blir för dyrt att göra som jag beskrev, du kan ju tänka dig att många av de störda iaf aldrig kommer döda nån, dvs man kan tänka sig att spara stålar på att några får sätta livet till.

De kan ju förstås aldrig förutse exakt vad personen kommer göra i framtiden.
Men med alla nerlagda hem för psyksjuka och utvecklingsstörda som det har blivit så kommer det gå snett för allt fler.

Det finns många tecken på folk som kommer ställa till oreda tycker iaf jag, men ofta har det ju struntats i dem helt.

Det är ju just det, mentalsjukhus var kanske inte så dumt.. Fängelseförvaring av psykossjuka är liksom ingen hit...

supernaut skrev:
Håller med dig, det lustiga/tragikomiska i detta är ju att maken Lindh satt med under nittiotalet och drog upp riktlinjerna för hur psykvården ser ut idag.

Just det får mig att bli jättejättesuperduperarg just nu. Jävla gnällgubbe, det är ju hans fel.

EDIT: Inte hans fel, men han är ansvarig - strax efter MM himself i ansvarslistan jag just gjort.

Markus skrev:
Just det får mig att bli jättejättesuperduperarg just nu. Jävla gnällgubbe, det är ju hans fel.
Han räknade nog inte med att det skulle kosta honom själv nånting.
Just det jag nämnde med att de spar stålar på folks liv, men givetvis då okändas liv.
Nu tycker han nog att det är så lagom bra.

Last edited:
Silwer skrev:
Han räknade nog inet med att det skulle kosta honom själv nånting.
Just det jag nämnde med att de spar stålar på folks liv, men givetvis då okändas liv.
Nu tycker han nog att det är så lagom bra.

Då kunde han ju vara storsint nog att erkänna det, alternativt kunde våra jävla nördar till journalistar ställa frågan:

"Men Bo, du har ju själv varit med och utarbetat de här riktlinjerna - hur resonerade ni då?"

(Jag vet iofs inte vad Bäste Bo har för karriär bakom sig, men jag antar att han varit (s) företrädare.)

oFFkeFF skrev:
Nej, jag är ganska säker på att du inte förstår vad exempelvis en psykos innebär, såvida du inte haft en själv?
Varför är ett hårt straff något som prioriterar brottsoffren?
Varför anser du att psykvård är något som prioriterar brottslingarna?
Har du?
Ett hårt straff hindrar brottslingen från att begå fler brott under en lång tid.
För att man ofta släpps ut redan efter ett par år i de obevakade permissionernas land, Sverige.

valmers skrev:
Har du?
Ett hårt straff hindrar brottslingen från att begå fler brott under en lång tid.
För att man ofta släpps ut redan efter ett par år i de obevakade permissionernas land, Sverige.

Ja.
Vad händer efter den långa tiden? Och vad vinner man på att straffa folk som kanske inte ens förstår varför? Vinner inte samhället på att återanpassa missanpassade?

Kan man inte bara skjuta honom å spara på skattemedel. Köp ny hoj åt mig så simmar jag över å besöker honom å slår ihjäl honom med hans egen laptop eller DVD-spelare.... :död

oFFkeFF skrev:
Ja.
Vad händer efter den långa tiden? Och vad vinner man på att straffa folk som kanske inte ens förstår varför? Vinner inte samhället på att återanpassa missanpassade?
Då har du bättre koll på det än jag.
Man ska absolut återanpassa/vårda, men straffet ska vara lika långt, vilket ju är på förslag nu. Att släppa en mördare efter några få års vård/inlåsning är ett jävla hån mot offrets anhöriga.

valmers skrev:
Att släppa en mördare efter några få års vård/inlåsning är ett jävla hån mot offrets anhöriga.

Det finns ytterligar aspekter också, vad händer med ett samhälle där ett stort antal människor är missnöjda med något men de finner ingen representant? Deras egen moral sjunker. Inte till den grad då de börjar mörda människor, men nog får de närmare till bedrägerier, småstölder, skattefusk etc etc.

oFFkeFF skrev:
Ja.

Bara för att förtydliga.. Så kan jag dra hela storyn bakom. Jag fick en kraftig körtelfeber, som slog så hårt att jag hamnade på intensiven. Efter det fick jag ett hormonspatt som hette duga, kraftigt deprimerad och orkeslös. Fick en gigantisk mängd olika mediciner för att rätta till allt, både den fysiska biten, och den mentala biten. Mediciner mot biverkningar, och mediciner mot biverkningarna på de medicinerna osv.
Fick ett sömnmedel som gjorde mig helt jävla livrädd eftersom jag hade minnesluckor på hela veckor, d.v.s jag hade noll jävla koll på vad jag gjort, var jag vart osv. Jag var rejält jäkla drogad, och visst var jag medveten om det mesta som hände, men ibland hade jag till och med hallucinationer. Ganska obehagligt när man står i tunnelbanan och inte vet om man står i taket eller vet vilket som är upp eller ner.
Nu begick jag inte under den här tiden några brott, men ska jag vara helt ärlig i någon sjuk pressad situation kanske jag reagerat totalt annorlunda än vad jag hade gjort som frisk, och ja, hade jag begått något hemskt under den tiden hade jag nog levt med en tung ångest idag, men samtidigt hade jag nog inte kännt mig lika skyldig som om jag rått planerat ett mord helt klar i skallen..

kan vi inte bygga en egen "The Rock" här i sverige :) där kan de sitta och ruttna tycker jag. eller så räcker det att bara ge dom ett nackschått

valmers skrev:
Då har du bättre koll på det än jag.
Man ska absolut återanpassa/vårda, men straffet ska vara lika långt, vilket ju är på förslag nu. Att släppa en mördare efter några få års vård/inlåsning är ett jävla hån mot offrets anhöriga.

Känns som att återanpassningen inte var så mycket värd då....om han ändå ska låsas in på livstid efter att han blivit återanpassad :3freak

Chris Ash skrev:
Känns som att återanpassningen inte var så mycket värd då....om han ändå ska låsas in på livstid efter att han blivit återanpassad :3freak

Det är samhällsekonomi på hög nivå :rolleyes:

jag skäms över vårat såkallat rättsystem, det finns inte ett enda rätt i hela systemet, sverige är definitivt på väg åt hel*'tte. det lilla som fortfarande är svenskt vill säga.... :(

Chris Ash skrev:
Hur många har suttit mer än 25 år i Sverige i modern tid? Får man 10 års fängelse för mord, och anses behöva vård, kanske man friskförklaras efter 4 års vård. Då får man sitta sex år ytterligare i "vanligt fängelse". Vad är det du inte förstår?

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard