Mijailovics nya lya

oFFkeFF skrev:
Ungdomsvård släpps man ju inte från i förtid från iofs, så med sveriges mått är 4 år ungdomsvård rätt hårt.
Dock kanske i underkant för det brott de begick enligt mig också.

Nu vet jag inte om det var 4år, det kan lika bra stått 4månader. Min reaktion var i alla fall: "blädder, blädder....samhälle i förfall.....bläddra vidare" när jag läste det.

oFFkeFF skrev:
Ungdomsvård släpps man ju inte från i förtid från iofs, så med sveriges mått är 4 år ungdomsvård rätt hårt.
Dock kanske i underkant för det brott de begick enligt mig också.
men ge dig
han är inte psykiskt sjuk
han har en bra advokat o spelar lite sjuk för att slippa fängelse, det gör alla, vissa klarar det, vissa inte....
va lite realister

sportarn skrev:
Det enda rätta är att när killen är frisk ska han sitta i fängelse resterande av ett livstidsstraff.

Ponera att en kvinna får en post partumpsykos (förlossningspsykos). Hon åker hem från BB, väl hemma börjar hon uppträda förvirrat och stegar på tre dagar rakt in i en psykos. Har ej längre någon verklighetsuppfattning och är knappt kommunicerbar. ytterligare symtom som är framtydande är en klar paranoia.
Dessa tillstånd är fruktansvärda och ovanliga men förekommer varje år i varje stad. Prognosen är mycket god, med en bra behandling i rätt tid så är kvinnan helt frisk igen efter några veckor. Hon behöver aldrig innan psykosgenombrottet ha haft några symtom.

Om hon under tiden hon är psykotisk gör sitt barn illa, (tyvärr detta förekommer) Hur skall samhället dömma henne? Skall hon sitta i fängelse i tjugo år för att hon blev sjuk?
Skall man vårda någon som är frisk? (från det tillstånd som gjorde att hon gjorde vad hon gjorde)
Fast, vård lär hon nog behöva när hon vid tillfrisknandet inser vad hon gjort med sitt barn.

Handlar inte så mycket om Lindhmördaren, men en del om straff kontra brott

ebbaklasa skrev:
men ge dig
han har en bra advokat o spelar lite sjuk för att slippa fängelse, det gör alla, vissa klarar det, vissa inte....
va lite realister

Tveksamt. Jag tror rättspsyksundersökningarna är svåra att bluffa.

Däremot underlättar det nog ev skådespel om man ser till att få en diagnos innan man begår brottet. Läkare är stolta, den som förklarade dig rubbad kommer stödja dig hela vägen.

valmers skrev:
Två år för mord alltså. Härligt. Tjugo år skulle vara minimistraffet, inklusive eventuell vård.

Mördare, våldtäktsmän och pedofiler är pack, oavsett psykisk hälsa, kön, ras, religion eller skonummer.

Det beror ju på hur man ser det, jag ser psykvård inte som ett straff, utan som ett förhoppningsvis bra skydd för samhället. Sen om det tar 2 år eller 15 år för att göra en person säker spelar mindre roll.

Att du inte förstår vad psyksjukdomar kan innebära framgår klart tydligt.

supernaut skrev:
Ponera att en kvinna får en post partumpsykos (förlossningspsykos). Hon åker hem från BB, väl hemma börjar hon uppträda
Fast, vård lär hon nog behöva när hon vid tillfrisknandet inser vad hon gjort med sitt barn.
Handlar inte så mycket om Lindhmördaren, men en del om straff kontra brott

Är det här nåt slags en på miljonen eller?
Folk har ihjäl eller spöar varanndra dagligen, det är mer dessa fall som diskuteras
Jag tror ingen menar att alla ska ha samma straff oavsett omständigheterna.
Väldigt många av de här mördarna eller våldsmännen är ju sånna med rätt mycket i bagaget redan.

ebbaklasa skrev:
men ge dig
va lite realister

Mjo, han började spela psykiskt sjuk långt innan han begick mordet, bara för att ha det som undanflykt när han greps..
Dock är jag själv osäker på om han var "allvarligt" psykiskt sjuk när han begick mordet. Solklart är dock att killen behöver psykvård.

oFFkeFF skrev:
Att du inte förstår vad psyksjukdomar kan innebära framgår klart tydligt.
Jodå, det förstår jag mycket väl. Det handlar om att prioritera brottsoffren framför brottslingarna. Samt införa straffskalor som står i relation till brotten.

oFFkeFF skrev:
Mjo, han började spela psykiskt sjuk långt innan han begick mordet, bara för att ha det som undanflykt när han greps..
Dock är jag själv osäker på om han var "allvarligt" psykiskt sjuk när han begick mordet. Solklart är dock att killen behöver psykvård.

Det finns i och ju för sig vissa intressanta aspekter här.

1. Han påstod sig vara ointresserad av politk - men följde torgmöte någon dag innan om EMU

2. Lindh tyckte det var kanon när US bombade Serberna, det tyckte nog inte Mijailo

3. Han var faktiskt jädrigt kylig efteråt. Att gå och beställa klipptid 400m från sin brottsplats när hela stockholms poliser jagar en tyder på en oerhörd sinnesnärvaro anser jag.

Silwer skrev:
Folk har ihjäl eller spöar varanndra dagligen, det är mer dessa fall som diskuteras
Väldigt många av de här mördarna eller våldsmännen är ju sånna med rätt mycket i bagaget redan.

Nej, förlossningspsykoser är inte direkt ovanliga..
Andra tillstånd är insomnia som kan göra folk bra skeva också.
Dessutom är "vanliga" psykoser inte heller direkt ovanliga, mycket stress kan utlösa en psykos hos en till synes normal person.

haha, är inte alla mördare psykiskt sjuka på nått sätt då ?
då borde ingen få fängelse ?
man kan vinkla det på 2342343452345 olika sätt

tingsrätten dömde han till frisk, har dom fel då ??

fortsätt ni diskutera, hoppas ni kommer fram till nått :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Nej, förlossningspsykoser är inte direkt ovanliga..
Andra tillstånd är insomnia som kan göra folk bra skeva också.
Dessutom är "vanliga" psykoser inte heller direkt ovanliga, mycket stress kan utlösa en psykos hos en till synes normal person.
Jag menade hela förfarandet.
Det har säkert hänt, men hur många blir inte mördade på helt andra sätt.
Dvs de sätt vi diskuterat nu.

valmers skrev:
Jodå, det förstår jag mycket väl. Det handlar om att prioritera brottsoffren framför brottslingarna. Samt införa straffskalor som står i relation till brotten.

Nej, jag är ganska säker på att du inte förstår vad exempelvis en psykos innebär, såvida du inte haft en själv?
Varför är ett hårt straff något som prioriterar brottsoffren?
Varför anser du att psykvård är något som prioriterar brottslingarna?

oFFkeFF skrev:
Nej, jag är ganska säker på att du inte förstår vad exempelvis en psykos innebär, såvida du inte haft en själv?
Varför är ett hårt straff något som prioriterar brottsoffren?
Varför anser du att psykvård är något som prioriterar brottslingarna?
En grej jag är för är isf vård INNAN de haft ihjäl nån, jag tror nämligen det har hänt en hel del innan.

Att sen plötsligt ta till nån slags supervård efter de tagit ihjäl folk käns bara som att de minsan vill visa att vårdmöjligheten finns.

Silwer skrev:

Fast frågan blir ju relevant när, "packet" som är sjuka skall fylla våra fängelser.

Silwer skrev:
Jag menade hela förfarandet.
Det har säkert hänt, men hur många blir inte mördade på helt andra sätt.
Dvs de sätt vi diskuterat nu.

Det sätt vi diskuterar nu är väl som jag uppfattar det att en psykossjuk mäniska har tagit livet av någon annaa och huruvida personen skall fängslas eller vårdas.

supernaut skrev:
Fast frågan blir ju relevant när, "packet" som är sjuka skall fylla våra fängelser.
Det käns bara som för sent med vård.

Dessutom ser du ju hur svårt de har att bestämma sig för om personen är sjuk i huvet eller inte.
Vad jag förstår säger en utredning att han inte var sjuk och en annan att han var sjuk.
Visst är nåt fel i knoppen om man tar ihjäl folk, men jag tror han visste vem han dödade och hade en anledning, hur sjuk den nu kan tänkas vara.

Markus skrev:
Det finns i och ju för sig vissa intressanta aspekter här.

1. Han påstod sig vara ointresserad av politk - men följde torgmöte någon dag innan om EMU

2. Lindh tyckte det var kanon när US bombade Serberna, det tyckte nog inte Mijailo

3. Han var faktiskt jädrigt kylig efteråt. Att gå och beställa klipptid 400m från sin brottsplats när hela stockholms poliser jagar en tyder på en oerhörd sinnesnärvaro anser jag.

Håller med på alla punkter, och jag tycker personligen själv att hela brottet påminner om ett brott som var påverkat av rohypnol.. Som han dock fått utskrivet.
Det här är faktiskt det jag tycker är intressantast, om hur pumpad killen var av mediciner under tiden. Dock fanns det ju en anledning till att han fick just en hel del väldigt tunga psykmediciner, och en springande punkt som kom upp under den första rättegången var ju att han faktiskt inte fick den hjälp han sökte.

Sen när det gäller punkt 3. Fast man är psyksjuk kan man ha sinnesnärvaro, man behöver ju inte vara helt borta, en psykos kan verka på väldigt många olika sätt, och bygga upp väldigt många olika verkligheter.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!